2021-12-14, 18:42
Medlem
MrArturs avatar
Dra mig baklänges
Citera
2021-12-14, 18:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Att genomgången infektion på något sätt skulle skydda bättre mot Omikron än vacciner.

De sistnämnda har ju den fördelen att man kan ta en boosterdos och enl. färska studier få ett hyfsat skydd. Dessutom ger infektion + vaccin ett bra skydd anser de flesta.
Jo Jo, den har jag ju hört förr och de hade ju fel.
Citera
2021-12-14, 18:43
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Har regeringen ännu inte fixat en handlingsplan utifall vi behöver skydda sköra vid pandemi?
Oh well...

Vi borde kunna klara av att isolera avdelningar med för ändamålet tillsatt (islolerad) personal under 2-3 månader.
Vi har upp till 2 miljoner äldre, beroende på definition. Plus några tiotusental med andra känsliga i andra åldersgrupper.
1: Hur ska man kunna hålla dessa isolerade från resten av samhället? Låter som en ... Lockdown?
2: Hur kan du vara säker på att allt går över på 2-3 månader?
3: Hur kan du vara säker på att inga andra av de åtta miljonerna drabbas av svårare sjukdom eller långtidscovid?

Men det ska bara fixa sig av sig själv, bara du slipper ta något ansvar och vaccinera dig?

Det är så varje gång, man petar på antivaxxarnas drömslott om hur pandemin ska bekämpas och det rasar ihop, därinne står en folieinklädd dåre och ljuger.
Citera
2021-12-14, 18:46
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Dra mig baklänges
Susan Hopkins uttryckte sig lämpligt:

"Om vi ens ser hälften av så svåra symptom som av Delta så har vi framför oss en mycket stor mängd sjukhusinläggningar och potentiella dödsfall".
Citera
2021-12-14, 18:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vi har upp till 2 miljoner äldre, beroende på definition. Plus några tiotusental med andra känsliga i andra åldersgrupper.
1: Hur ska man kunna hålla dessa isolerade från resten av samhället? Låter som en ... Lockdown?
2: Hur kan du vara säker på att allt går över på 2-3 månader?
3: Hur kan du vara säker på att inga andra av de åtta miljonerna drabbas av svårare sjukdom eller långtidscovid?

Men det ska bara fixa sig av sig själv, bara du slipper ta något ansvar och vaccinera dig?

Det är så varje gång, man petar på antivaxxarnas drömslott om hur pandemin ska bekämpas och det rasar ihop, därinne står en folieinklädd dåre och ljuger.
1. Endast äldre utan antikroppar hålls isolerade.
2. Ingenting är säkert här i världen, men så har vågorna sett ut hittills. En snabb spridning= snabb våg.
3. Några kommer att drabbas av svår covid av dessa, och några kommer även att dö. Det kommer att hända, så är det.

Ovanstående är under förutsättning att vaccinet skyddar mot svår sjukdom och död, vilket nu inte alls är säkert. Observera att jag under den diskussion du citerar har den premissen, samt att Omikron är en generellt mild variant!
Citera
2021-12-14, 18:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det är dessa punkter jag vill veta mer om.

Ser vi på Danmark med få naturligt immuna och god vaccinationstäckning tycks vaccin inte hjälpa bra nog mot behov av sjukhusvård för infekterade.
Nya mediciner kan kanske vara vägen ut här.

Vi kan tänkas klara oss bättre i Sverige, men det är ju långt ifrån säkert med tanke på att Sydafrika har så pass hög naturlig immunitet. Även om de anser Omikron vara mild så är siffror därifrån osäkra.
Vi kommer att få klarhet snart med tanke på R- värdet. Det bär förstås snart uppför på kurvan för oss också, så får vi se om vår kurva kommer att likna våra grannländers vad gäller inläggningar.

Hur ser det ut med andra smittor hos grannarna? Sådant kan ju också påverka hur sjuka folk blir om de får c19.
Andra smittor vet jag inget om, men Norges dödskurva har faktiskt varit nedåtgående i tre veckor, trots att smittan ökat stadigt sedan mitten av oktober. Även om man räknar med en fördröjningseffekt på 2-3 veckor är det anmärkningsvärt, och välkommet.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-14 kl. 19:06.
Citera
2021-12-14, 18:57
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
1. Endast äldre utan antikroppar hålls isolerade.
2. Ingenting är säkert här i världen, men så har vågorna sett ut hittills. En snabb spridning= snabb våg.
3. Några kommer att drabbas av svår covid av dessa, och några kommer även att dö. Det kommer att hända, så är det.

Ovanstående är under förutsättning att vaccinet skyddar mot svår sjukdom och död, vilket nu inte alls är säkert. Observera att jag under den diskussion du citerar har den premissen, samt att Omikron är en generellt mild variant!

Jag undrar hur du anser det ska gå till i praktiken? Hur ska du hålla alla dessa isolerade? Hur ska du hitta alla som har låga eller inga antikroppar?
Hur många anser du vara acceptabelt för hur många som får svår/långtids-covid eller till och med dör?

Kan du ens svara på det eller kan du bara raljera om att ingen annan genomfört din önskedröm?
Citera
2021-12-14, 19:04
Medlem
outoftheblues avatar
Och medan Sverige lockar vaccinerade att gå ut och roa sig, frejdeligt viftande med sitt nya pass, så förbjuder Norge alkoholservering i barer och på restauranger.
OSLO, Dec 13 (Reuters) - Norway will ban the serving of alcohol in bars and restaurants, impose stricter rules in schools and speed up vaccination as part of new efforts to curb the outbreak of the Omicron variant of the coronavirus, the government said on Monday.
https://www.reuters.com/world/europe/norway-bans-serving-alcohol-bid-halt-omicron-outbreak-2021-12-13/
Citera
2021-12-14, 19:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag undrar hur du anser det ska gå till i praktiken? Hur ska du hålla alla dessa isolerade? Hur ska du hitta alla som har låga eller inga antikroppar?
Hur många anser du vara acceptabelt för hur många som får svår/långtids-covid eller till och med dör?

Kan du ens svara på det eller kan du bara raljera om att ingen annan genomfört din önskedröm?
Jag?

Man får väl uppmana dem att göra antikroppstest, lika enkelt som att masstesta för covid.

Människor kommer att dö, vi har en pandemi. Min inställning är att så många levnadsår ska räddas som det bara går. Det bästa hade varit om vår sjukvård varit bättre rustad och människor kunnat få en mer personlig läkarkontakt.

Ska jag svara på hur många som kommer att dö? Vad tror du själv? Hur många kommer att dö innan Februari?
Citera
2021-12-14, 19:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och medan Sverige lockar vaccinerade att gå ut och roa sig, frejdeligt viftande med sitt nya pass, så förbjuder Norge alkoholservering i barer och på restauranger.
OSLO, Dec 13 (Reuters) - Norway will ban the serving of alcohol in bars and restaurants, impose stricter rules in schools and speed up vaccination as part of new efforts to curb the outbreak of the Omicron variant of the coronavirus, the government said on Monday.
https://www.reuters.com/world/europe/norway-bans-serving-alcohol-bid-halt-omicron-outbreak-2021-12-13/

Och hur var det i norge för en månad sedan när de hade Sveriges siffror?
Citera
2021-12-14, 19:09
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Förstod att du inte skulle fatta,! Men du påstod ju stt antivaxxare inte hade svaret på pandemin. Men det har dom ju!
2. Du inser väl ändå att alla de galna uttaland s.k. intelligenta forskare läkare och vetenskapsmän finns i mängd i print och på nätet. Behövs ingen lista däremot att du kan tänka själv, vilket jag dock alltmer betvivlar.
Menar du att antivaxxarnas svar på lösningen är - flockimmunitet?
Citera
2021-12-14, 19:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Andra smittor vet jag inget om, men Norges dödskurva har faktiskt varit nedåtgående i tre veckor, trots att smittan ökat stadigt sedan mitten av oktober. Även om man räknar med en fördröjningseffekt på 2-3 veckor är det anmärkningsvärt, och välkommet.
Tack för tipset, jag ska kolla närmre på vad som händer i Norge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in