2021-12-14, 14:34
Medlem
jack.danielss avatar
Tönten i AB skriver en krönika om kriminellas stötesten: att bli golad eller själv gola! Men hon skriver ”goa”? Har språket ändrats, eller är hon så dum som hon verkar?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/y4GQLe/ordet-som-gor-vem-som-helst-paranoid
2021-12-14, 14:37
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag har fått lära mig att 'goad' är när man blir medlurad av en vän till en uppgörelse, inte alls samma sak som golat.
2021-12-14, 14:38
Medlem
holmiums avatar
Jag tror du missförstår Aftonbladet "goar" brottslingar för att få dom att framstå som goda och fina människor.

Normala vita människor i ett vitt land som arbetar och är samhällets stöttepelare framställer man däremot som onda.....
2021-12-14, 14:44
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Tönten i AB skriver en krönika om kriminellas stötesten: att bli golad eller själv gola! Men hon skriver ”goa”? Har språket ändrats, eller är hon så dum som hon verkar?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/y4GQLe/ordet-som-gor-vem-som-helst-paranoid

Artikeln handlar ju om vad ordet "goa" betyder, och det är helt uppenbart inte samma sak som att "gola". Läs om artikeln.
2021-12-14, 14:47
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Artikeln handlar ju om vad ordet "goa" betyder, och det är helt uppenbart inte samma sak som att "gola". Läs om artikeln.

Haha! Då fattade jag fel 😎 oavsett så orkar jag inte läsa hennes floskler!
2021-12-14, 14:48
Medlem
DrOutlaws avatar
Hon skriver också "snabba cach"
2021-12-14, 14:50
Medlem
psykoshippiens avatar
Då negrer och araber skapar en feg liten babbeluring-miljö så har ett nytt verb dykt upp. Detta för att dessa babbeluringar, till skillnad från hur det var förr, inte vågar möta sin fiende. Att sitta ner och prata, eller på annat sätt kommunicera med sin jämnlike är uteslutet. Detta för att de är just babbeluringar. Varför detta gör det kriminella klimatet i Sverige ohyggligt mer osäkert, jämfört med innan 2010.

Enda gången jag blivit regelrätt "goad" var snart 15 år sedan. Men nog fan var det en liten serbkroat till blandras med arab som gjorde det?
Senast redigerad av psykoshippien 2021-12-14 kl. 14:52.
2021-12-14, 14:50
Avslutad
Uttalar man detta nya mongomuppord som i "Lets go" eller som i "du e ju go"
2021-12-14, 14:52
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GylleneUttern2
Uttalar man detta nya mongomuppord som i "Lets go" eller som i "du e ju go"
E du la go' tror jag den korrekta frasen är.

Jag gissar att det har etymologi till MENA-språk, för någon logisk koppling har jag inte hittat. Använda det bör jag inte heller göra, varken i diskussion eller som beskrivning.
2021-12-14, 15:15
Bannlyst
Nej det är ännu fånigare än det verkar..

Goa är ord för något "nytt" ord för det som små barn sysslade med i småskolan.. Dvs när du hade någon som du trodde var en vän, o denne går och hugger dig i ryggen igenom att lämna ut dig till din mobbare.

Det enda rätta när man håller på och uppmuntrar till sånt här, är att ta livet av sig. Både folk som använder ordet, men också alla ifrån orten.
2021-12-14, 15:35
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Förr i tiden (...tänk typ år 1910 kallt och då kostnär hr Albert Engstr ms karaktär Kolingen, inte olik öljätten Tuborgs figur Perikles...) tilltalade s.k. enklare folk med fördel s.k. finare folk med till-talet "Go'a herr'n" lr "Goa frun".

Ibland för att visa förment respekt vid en skänk lr skärv lr för en tilltänkt ynnest.
2021-12-14, 15:35
Medlem
Låter för mig som man skickar någon.
Typ goa honom. Då goar han typ går på uppdraget .
Jaja så låter det för mig.iaf
Ni är goa gubbar
Senast redigerad av troligengud 2021-12-14 kl. 15:48.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in