Citat:
Ursprungligen postat av
BerraSWE
Här är det 6 grader kallare än vad prognosen visar just nu -10 istället för -4, så vi får se som sagt.
Tycker det har varit 4-5 grader kallare än prognosen visat mest hela hösten.
Nu har Klart.se iaf uppdaterat till en kallare julvecka men 4e advent kommer bli milt.
Bondepraktikan har mycket rätt denna vinter.
Om Anders braskar julen slaskar(iaf 4e advent)
Mycket rönnbär = kall vinter med lite snö.
Jag tror det kan bli fortsatt svängig vinter. Men det är inte direkt ovanligt.
Påminner mycket om vintern 19/20 dock då vi fick en kall början och avslutning på vintern och milt i Januari/Februari.
Dock tror jag det kommer bli 2 veckors perioder hela vintern med milt och kallt om vartannat.
Nu till helgen verkar det bildas ett lågtryck i öster, vid Baltikum typ, som kommer pressa ner den västra jetströmsvågen över Danmark och Brittiska öarna - och samtidigt skeppa ner en hel massa kalluft från nordost ner över Sverige.
Så den, lite oväntade, värme det blivit nu kan få se sitt slut då, till helgen alltså.
Det verkar fortsätta hela nästa veckan också.
Fast Sverige kommer då att befinna sig precis under jetströmmens yttre gränser, och när det händer är det inte ovanligt med nederbörd.
Då lär den komma i form av snö, i nästa vecka alltså.
Men, Sverige kommer alltså att ligga precis mitt emellan dels det större lågtrycket i Öster, över Baltikum, som sveper ner kalluft från Nordostpassagen och Dels den övre grenen från Jetströmmen, som kommer att hämta sin näring direkt från Grönland.
Det blir kyla från båda hållen med andra ord.
Och, ovanför Nordkap - mellan Nordkap och Spetsbergen - ser det ut som att det kan komma ett annat lågtryck och placera sig vid 22 december ungefär.
Och vem vet, men om det verkligen blir så, och det håller i sig bara två dagar till, så kommer det öka utsikterna för en både kall och vit jul.
För Om det snöar dagarna innan jul, så verkar det inte bli töväder inom de närmsta dagarna åtminstone.