2021-12-14, 10:25
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Porris är ju fortfarande ung men några av de andra borde ju va på pallen i var 3e lopp nånting?
Min gissning är att killarna andas och lever skidåkning till 96% medans Ryssar och norrmän andas och lever skidåkning till 99% och det är skillnaden på topp 15 eller pallplats.

Men det är ju bara en gissning.

Tjejerna har ju fattat vad som krävs och presterar därefter tänker jag.
Jag tror inte alls det handlar om i vilken utsträckning de ”andas och lever skidåkning” utan mer om att tränarna faktiskt inte vet hur man tar sig upp i världstoppen (jag vet det inte heller, men det är inte mitt jobb). Min upplevelse är att tränarna/ledarna till stor del saknar vad jag skulle vilja kalla ”ett vetenskapligt arbetssätt” utan i stället mest gissar sig fram.
Problemen är ju rätt stora även på damsidan - det är ju fler som underpresterat (framförallt om vi inte tycker att skador och sjukdomar är en slump) än överpresterat i vinter.
Citera
2021-12-14, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Vad är det du inte håller med om? Att Norge har en större bredd än Sverige på herrsidan?

Att Sveriges herrar inte borde klara att ligga på pallen.

Det visar damsidan att då även herrarna borde klara.
Vi ser ju att flera är hyfsat nära pallen men att de borde steppa upp tre steg.
Citera
2021-12-14, 10:35
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag tror inte alls det handlar om i vilken utsträckning de ”andas och lever skidåkning” utan mer om att tränarna faktiskt inte vet hur man tar sig upp i världstoppen (jag vet det inte heller, men det är inte mitt jobb). Min upplevelse är att tränarna/ledarna till stor del saknar vad jag skulle vilja kalla ”ett vetenskapligt arbetssätt” utan i stället mest gissar sig fram.
Problemen är ju rätt stora även på damsidan - det är ju fler som underpresterat (framförallt om vi inte tycker att skador och sjukdomar är en slump) än överpresterat i vinter.
Har ju framkommit att Calle tränar mycket med gruppen i Falun. Och "är viktigt" för de yngre killarna. Det är givetvis oroande eftersom vi vet att Calle inte har en susning om hur man ska träna för att nå världseliten.

Dock har väl de som tränar i Östersund haft ännu sämre resultat. Får se vad som händer nu när Berglund, Häggström och Grate flyttat dit. De verkar ju tränat rätt tidigare så kanske kan de höja de andra eller så dras de också ned.
Citera
2021-12-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg

Jag tror ju att de som varit på toppen i Sverige borde veta.

Jag har inte koll på skillnaden mellan träningssätt för damer och herrar men man kanske borde ha en annan modell, där damer och herrar tränar mer ihop och att man istället satsar mer på att förbättra varje enskild åkares bra och dåliga sidor.

Dvs ett landslag istället för två och varje åkare får en egen tränare som jobbar för att få ut varje åkares maximala förmåga.
Man kan behålla de skillnader i träning som damer och herrar behöver men ändå utvecklas mer.

Det som märks utåt tycker jag är att det nu är för många kockar som vill bestämma vilket gör att åkarna lägger tid på skitsaker istället för träning.

Jag vet eg inte mer än dig om träning och killgissar friskt (lite insatt i träning är jag iofs men inte i skidåkning)
Citera
2021-12-14, 10:40
Medlem
Citat:
Att Sveriges herrar inte borde klara att ligga på pallen.

Det visar damsidan att då även herrarna borde klara.
Vi ser ju att flera är hyfsat nära pallen men att de borde steppa upp tre steg.

Ja det kan man ju alltid tycka. Man vill gärna hitta förklaringar som att de tränar för dåligt, dåligt ledarskap, dåligt vallateam osv. Jag tror en förklaring är att skidåkning inte är en jättestor sport i Sverige och de största talangerna kanske sysslar med något helt annat.
Citera
2021-12-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Har ju framkommit att Calle tränar mycket med gruppen i Falun. Och "är viktigt" för de yngre killarna. Det är givetvis oroande eftersom vi vet att Calle inte har en susning om hur man ska träna för att nå världseliten.

Dock har väl de som tränar i Östersund haft ännu sämre resultat. Får se vad som händer nu när Berglund, Häggström och Grate flyttat dit. De verkar ju tränat rätt tidigare så kanske kan de höja de andra eller så dras de också ned.

Man borde verkligen kartlägga hur Heller, Gunde Svan, Elofsson mfl tränade förut (även om utvecklingen ligger på en annan nivå idag)

Detsamma gäller väl för Kalla och Kalle H. De var ju "bäst" förut men har tappat det helt. De borde rimligtvis veta skillnad mellan nu och då men det kan ju vara så enkelt att deras bäst-före-datum har gått ut.

Samma sak nu.
Ksrtlägg noga Frida K, Linn Svahn och de tjejerna som kör Sprint, för de gör ju rätt saker helt uppenbart.

Sen jobbar man vidare därifrån.
Citera
2021-12-14, 10:43
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Jag tror ju att de som varit på toppen i Sverige borde veta.

Jag har inte koll på skillnaden mellan träningssätt för damer och herrar men man kanske borde ha en annan modell, där damer och herrar tränar mer ihop och att man istället satsar mer på att förbättra varje enskild åkares bra och dåliga sidor.

Dvs ett landslag istället för två och varje åkare får en egen tränare som jobbar för att få ut varje åkares maximala förmåga.
Man kan behålla de skillnader i träning som damer och herrar behöver men ändå utvecklas mer.

Det som märks utåt tycker jag är att det nu är för många kockar som vill bestämma vilket gör att åkarna lägger tid på skitsaker istället för träning.

Jag vet eg inte mer än dig om träning och killgissar friskt (lite insatt i träning är jag iofs men inte i skidåkning)
Damer och herrar tränar mycket ihop, åkarna har redan personliga tränare. Det finns visserligen för många kockar (ladslagstränare) men jag tror inte det gör att åkarna lägger för lite tid på träning.

Vad som möjligen skulle kunna vara ett problem är att killarna tränar för mycket med tjejerna och därmed ligger på för låg belastning, men jag tror inte det för majoriteten av alla pass ska vara långa i lugnt tempo. Karstein Johaug fick väl snarast ett lyft när han började träna regelbundet tillsammans med sin syster.
Citera
2021-12-14, 10:44
Medlem
Citat:

Finns en del som har för sig att herrar och damer eventuellt tränar för mycket ihop framför allt unga år. Och att träningen då skulle bli för lätt för herrarna (om de verkligen åker ihop osv). Men det är ju också en killgissning naturligtvis.
Citera
2021-12-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Damer och herrar tränar mycket ihop, åkarna har redan personliga tränare. Det finns visserligen för många kockar (ladslagstränare) men jag tror inte det gör att åkarna lägger för lite tid på träning.

Vad som möjligen skulle kunna vara ett problem är att killarna tränar för mycket med tjejerna och därmed ligger på för låg belastning, men jag tror inte det för majoriteten av alla pass ska vara långa i lugnt tempo. Karstein Johaug fick väl snarast ett lyft när han började träna regelbundet tillsammans med sin syster.

Jag tror att tjejerna är i toppen p.g.a att de tränar mkt med killarna, dvs hårdare sparring på varje träningspass.

Hur tränar de bästa Norskarna/Ryssarna?

Jag tror att skillnaden ligger i bättre detaljer och bättre planering i träningsdetaljer, tekniker, återhämtning och kost och att det ger de extra 60sekunderna på en tremil.
Citera
2021-12-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Finns en del som har för sig att herrar och damer eventuellt tränar för mycket ihop framför allt unga år. Och att träningen då skulle bli för lätt för herrarna (om de verkligen åker ihop osv). Men det är ju också en killgissning naturligtvis.

Det låter som en vettig gissning.
Citera
2021-12-14, 11:39
Medlem
Alkibiadess avatar
Hur har Leo Johansson och Moa Olsson lyckats höja sig om de svenska tränarna är så dåliga, de aktiva tränar för lite och fel och tränar med fel träningskompisar och har fel inställning. Många gissningar just nu som inte har mycket verkligheten att göra (som jag uppfattar det).
Citera
2021-12-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hur har Leo Johansson och Moa Olsson lyckats höja sig om de svenska tränarna är så dåliga, de aktiva tränar för lite och fel och tränar med fel träningskompisar och har fel inställning. Många gissningar just nu som inte har mycket verkligheten att göra (som jag uppfattar det).

En grej som öht inte verkar vara med i Flashbacks ekvation är genetik eller "talang". En individ som tränar på ett visst sätt kanske vinner OS-guld, en annan kanske bara tar en topp10-placering på en VC som bäst. Jag ser inget speciellt konstigt med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in