Citat:
Ursprungligen postat av
bcdefg
Jag tror inte alls det handlar om i vilken utsträckning de ”andas och lever skidåkning” utan mer om att tränarna faktiskt inte vet hur man tar sig upp i världstoppen (jag vet det inte heller, men det är inte mitt jobb). Min upplevelse är att tränarna/ledarna till stor del saknar vad jag skulle vilja kalla ”ett vetenskapligt arbetssätt” utan i stället mest gissar sig fram.
Problemen är ju rätt stora även på damsidan - det är ju fler som underpresterat (framförallt om vi inte tycker att skador och sjukdomar är en slump) än överpresterat i vinter.
Jag tror ju att de som varit på toppen i Sverige borde veta.
Jag har inte koll på skillnaden mellan träningssätt för damer och herrar men man kanske borde ha en annan modell, där damer och herrar tränar mer ihop och att man istället satsar mer på att förbättra varje enskild åkares bra och dåliga sidor.
Dvs ett landslag istället för två och varje åkare får en egen tränare som jobbar för att få ut varje åkares maximala förmåga.
Man kan behålla de skillnader i träning som damer och herrar behöver men ändå utvecklas mer.
Det som märks utåt tycker jag är att det nu är för många kockar som vill bestämma vilket gör att åkarna lägger tid på skitsaker istället för träning.
Jag vet eg inte mer än dig om träning och killgissar friskt (lite insatt i träning är jag iofs men inte i skidåkning)