2021-12-14, 10:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Bra artikel.
"Hun poengterer at bare et fåtall av de ominkron-smittede i landet er over 70 år gamle.
– Det er de vi vanligvis ser at får alvorlig koronasykdom på sykehusene."
Detta är för mig ett tydligt tecken på vaccinets effektivitet.
Jepp, det är det vi får hoppas på. Men samtidigt har vi 140 smittade vid ett tillfälle som var vaccinerade och hyfsat unga.

Tredje dosen är absolut nödvändig för en bred grupp.
Citera
2021-12-14, 10:12
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nu har de äntligen släppt fram 60+. Stockholm verkar ändå ligga långt efter andra regioner. I Uppsala vaccinerar man t.ex. 18+
Det är nog inte så många 18-åringar som det har gått ett halvår sen andra dosen för.....
Citera
2021-12-14, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
https://www.juliusruechel.com/2021/05/the-lies-exposed-by-numbers-fear.html?m=1

Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag hatar alla lockdowners och hjärntvättade får. Det har orsakat så mycket onödigt lidande och död, både kollateralt och dödsfall i covid självt.
Det här måste få ett slut. Ansvariga MÅSTE ställas till svars och dömas HÅRT! Folk som köpt och hejat på vansinnet måste skammas och hängas ut.

Jag är inget fan av lockdowns men hur skulle det gå till att "bara låta det dra igenom samhället"?

På IVA ligger i runt 350 personer vid normalt läge.

Under pandemin har vi haft 3 rejäla toppar på IVA och då låg det 550, 380 samt 410 på IVA ENBART FÖR COVID 19.

Jag ser helt enkelt inte hur det skulle kunna lösas på annat sätt än att försöka stoppa de värsta topparna (som Sverige har gjort) och vaccinera så gott det går.
Citera
2021-12-14, 10:16
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
Nu går polisen i Tyskland runt med tumstockar
https://twitter.com/wirsindsoviele/status/1469857306074570754?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1469857306074570754%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.friatid er.se%2Fhar-mater-tyska-polisen-coronaavstand-med-tumstock

Ja vad fint det ska va gott att leva annars kan det quitta
Citera
2021-12-14, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är nog inte så många 18-åringar som det har gått ett halvår sen andra dosen för.....

Det har du såklart rätt i. Däremot är det många i åldern 40+ i regionen som närmar sig 6 månader.
Citera
2021-12-14, 10:18
Medlem
Ser att någon influenser gråter ut i expressen för att deras unge fick lite snuva en halv dag.
Följt upp med massa statistik om att barn sprider smitta
Propaganda för att få införa vaccin ned till 5 år fortskrider.
Citera
2021-12-14, 10:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp! Som jag trodde.

Man luras av att det nu är bland vaccinerade och tidigare sjuka Omikron spridits först samt bland hyfsat unga särskilt i Sydafrika.

Vi får nu hoppas att Omikron kanske inte är mer skadlig. En expert sa att hen räknar med någonstans mellan Wuhan-varianten och Delta i skadlighet.
Nja, jag tittar helst på den grupp smittan sprids i då både vad gäller Delta och Omikron. Jämför man tex vaccinerade 25- åringar med Omikron med alla som har Delta blir saken missvisande (bara ett exempel).

Du kan se här att Omikron går förbi skyddet mot den del av spikproteinet vaccinet ger:
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.ssi.dk%2F-%2Fmedia%2Fcdn%2Ffiles%2Fcovid19%2Fomikron%2Fstatu srapport%2 Frapport-omikronvarianten-13122021-i30w.pdf%3Fla%3Dda
(Figure 3)

Vi ser yngre personer på sjukhus med Omikron än med Delta, liksom vi ser allt fler vaccinerade inlagda. Samtidigt är det nu bland äldre Omikron ökar, trots boosters. Det kan vara därför inläggningarna plötsligt tycks likvärdiga.

Bland barn upp till 15 dominerar Delta mer än bland äldre grupper, och barn blir sällan sjuka.

Enklast tycker jag att det är att se på var åldersgrupp för sig och där göra jämförelsen.
Fortfarande är siffrorna även ganska små, så det går inte att säga någonting säkert.
Citera
2021-12-14, 10:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag är inget fan av lockdowns men hur skulle det gå till att "bara låta det dra igenom samhället"?

På IVA ligger i runt 350 personer vid normalt läge.

Under pandemin har vi haft 3 rejäla toppar på IVA och då låg det 550, 380 samt 410 på IVA ENBART FÖR COVID 19.

Jag ser helt enkelt inte hur det skulle kunna lösas på annat sätt än att försöka stoppa de värsta topparna (som Sverige har gjort) och vaccinera så gott det går.
Har regeringen ännu inte fixat en handlingsplan utifall vi behöver skydda sköra vid pandemi?
Oh well...

Vi borde kunna klara av att isolera avdelningar med för ändamålet tillsatt (islolerad) personal under 2-3 månader.
Citera
2021-12-14, 10:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nja, jag tittar helst på den grupp smittan sprids i då både vad gäller Delta och Omikron. Jämför man tex vaccinerade 25- åringar med Omikron med alla som har Delta blir saken missvisande (bara ett exempel).

Du kan se här att Omikron går förbi skyddet mot den del av spikproteinet vaccinet ger:
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.ssi.dk%2F-%2Fmedia%2Fcdn%2Ffiles%2Fcovid19%2Fomikron%2Fstatu srapport%2 Frapport-omikronvarianten-13122021-i30w.pdf%3Fla%3Dda
(Figure 3)

Vi ser yngre personer på sjukhus med Omikron än med Delta, liksom vi ser allt fler vaccinerade inlagda. Samtidigt är det nu bland äldre Omikron ökar, trots boosters. Det kan vara därför inläggningarna plötsligt tycks likvärdiga.

Bland barn upp till 15 dominerar Delta mer än bland äldre grupper, och barn blir sällan sjuka.

Enklast tycker jag att det är att se på var åldersgrupp för sig och där göra jämförelsen.
Fortfarande är siffrorna även ganska små, så det går inte att säga någonting säkert.
Vi ser nog inga sådana mönster än

Vi ser att Omikron tar sig förbi både vacciner och immunitet från Delta (Sydafrika)
Citera
2021-12-14, 10:28
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
När skall folk fatta att det är de här sk. varianterna orsakas av sprutan? sluta spruta helt enkelt vad är problemet?
Citera
2021-12-14, 10:30
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
När skall folk fatta att det är de här sk. varianterna som orsakas av sprutan? sluta spruta helt enkelt vad är problemet?
Hahaha du menar att vaccinet orsakar mutationerna? Det finns ingen ände på ointelligensen hos er antivaxxers, jag går och poppar lite popcorn i väntan på nästa asgarv. Inte haft så roligt sen Dum&Dummare.
Citera
2021-12-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Har regeringen ännu inte fixat en handlingsplan utifall vi behöver skydda sköra vid pandemi?
Oh well...

Vi borde kunna klara av att isolera avdelningar med för ändamålet tillsatt (islolerad) personal under 2-3 månader.

Ska vi isolera ett par miljoner människor i några månader? Det låter ju enkelt......

Jag pratar alltså om de som hamnar på IVA - det är inte de äldsta och sköraste - medianåldern på IVA under hela pandemin är 63 år. Sen alla som behövt "vanlig" sjukhusvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in