2021-12-14, 08:58
Medlem
Har funderat en hel del på hur man som vanlig småsparare skyddar sina tillgångar på bästa sätt om det skulle bli en börskrasch. Om börsen dippar kraftigt finns också en risk att många banker kommer börja svaja rejält och spararna riskerar få stå med hela notan för att täcka deras förluster.

Hur navigerar man sig som småsparare i denna djungel? Har inga jättesummor investerade/sparade ännu, men det har i alla fall hunnit komma upp i några hundra tusen. Skulle kännas riktigt surt att se dessa slantar gå upp i rök när man har kämpat för att försöka säkra upp sin ekonomiska situation någorlunda, trots en medelmåttig lön.

Hur ska man tänka om hela det ekonomiska systemet börjar svaja? Finns det värdepapper som är mer okänsliga för en kraftig börsnedgång? Finns det banker, beroende på nisch, som skulle vara mindre påverkade av en börskrasch och efterspelet efter en sådan?
Citera
2021-12-14, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulangeana
Har funderat en hel del på hur man som vanlig småsparare skyddar sina tillgångar på bästa sätt om det skulle bli en börskrasch. Om börsen dippar kraftigt finns också en risk att många banker kommer börja svaja rejält och spararna riskerar få stå med hela notan för att täcka deras förluster.

Hur navigerar man sig som småsparare i denna djungel? Har inga jättesummor investerade/sparade ännu, men det har i alla fall hunnit komma upp i några hundra tusen. Skulle kännas riktigt surt att se dessa slantar gå upp i rök när man har kämpat för att försöka säkra upp sin ekonomiska situation någorlunda, trots en medelmåttig lön.

Hur ska man tänka om hela det ekonomiska systemet börjar svaja? Finns det värdepapper som är mer okänsliga för en kraftig börsnedgång? Finns det banker, beroende på nisch, som skulle vara mindre påverkade av en börskrasch och efterspelet efter en sådan?
Bättre att han pengarna på bank till 0 ränta.
Citera
2021-12-14, 09:28
Medlem
Svårt att hitta säkrare alternativ än bank med insättningsgaranti, i alla fall så länge staten i dess nuvarande form existerar. Annars är det väl guld och andra ädelmetaller, viss konst osv.
Citera
2021-12-14, 09:32
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag försöker bränna mina pengar innan krascherna. Då har jag åtminstone haft kul och har lite grejer att sälja när det sker.
Citera
2021-12-14, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Svårt att hitta säkrare alternativ än bank med insättningsgaranti, i alla fall så länge staten i dess nuvarande form existerar. Annars är det väl guld och andra ädelmetaller, viss konst osv.

Tänk på att det kan ta upp till ett halvår efter institutets konkurs tills det att staten betalar ut pengarna, om nu staten uppfyller sitt åtagande överhuvudtaget.
Sex månader är ganska bra med tid för samhället att bli ännu mera krisigt i övrigt och få en tilltagande valutaslakt.
Jag tänker mig snarare som riskmitigering, inte alla ägg i samma korg.

30% bankkonto, 20% lågrisk-indexfonder, 20% långa räntefonder i ett annat institut än dem som lågriskindexfonderna är på (utifall ngt av instituten konkar). 10% i ett bankkonto på en väletablerad bank i ett annat EU-land, 10% väletablerad krypto (Bitcoin+Ethereum) - inte certifikat utan riktig krypto du själv äger och styr över. Slutligen också 10% certifikat i bra ädelmetaller - platina, silver och guld.
Citera
2021-12-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Tänk på att det kan ta upp till ett halvår efter institutets konkurs tills det att staten betalar ut pengarna, om nu staten uppfyller sitt åtagande överhuvudtaget.
Sex månader är ganska bra med tid för samhället att bli ännu mera krisigt i övrigt och få en tilltagande valutaslakt.
Jag tänker mig snarare som riskmitigering, inte alla ägg i samma korg.

30% bankkonto, 20% lågrisk-indexfonder, 20% långa räntefonder i ett annat institut än dem som lågriskindexfonderna är på (utifall ngt av instituten konkar). 10% i ett bankkonto på en väletablerad bank i ett annat EU-land, 10% väletablerad krypto (Bitcoin+Ethereum) - inte certifikat utan riktig krypto du själv äger och styr över. Slutligen också 10% certifikat i bra ädelmetaller - platina, silver och guld.

Tack för utförligt svar!
Citera
2021-12-14, 10:58
Medlem
holmiums avatar
Köp diesel och spannmål.
Citera
2021-12-14, 12:29
Medlem
Krypto, Aktier med negativ beta som Gamestop
Citera
2021-12-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulangeana
Tack för utförligt svar!

Varsågod.

Andra aspekter i bankgarantin:

-vad jag känner till, ska pengarna efter en bankkonkurs betalas ut från en statlig kompensationsfond som bankväsendet gemensamt betalar in till.
Denna fond kan ta slut.

-Om banken gått på knäna och blivit korrupt emot slutet, kan du få problem att bevisa hur mycket pengar som egentligen var i ditt skyddade konto.

Det sista är ett av problemen blockkedjor och kryptovalutor löser. Alla som gör transaktioner i nätverket tittar på en enda gemensam verklighet och ingen kan påstå att summorna på berörda konton är något annat än vad de egentligen är. Bokföringen är automatisk och krävs för att systemet ska funka.
Citera
2021-12-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Köp diesel och spannmål.

Bra tanke, men dagens diesel håller sig inte vidare länge tyvärr.
Citera
2021-12-14, 13:59
Medlem
Svår fråga. Det klassiska svaret brukar vara råvaror, framförallt guld. I samband med Covid pumpade krypto mest men krypto har i övrigt aldrig varit med under en lågkonjuktur.
Citera
2021-12-14, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromic97
Krypto, Aktier med negativ beta som Gamestop
Du menar krypto som redan rasat 25% på kort tid innan börsen ens rört sig? Det är just 25% nedgång som kanske är realistiskt att skydda sig mot om man har stabila värdeaktier med utdelningar, i ett dåligt scenario.

Gamestop? Gamestop känns som det galnaste att lägga pengar på om man vill skydda sig mot en börskrasch..

TS verkar vara rädd för att banker ska gå under, jag tror att om detta händer finns där värre saker som händer i samhället, isf skulle jag snarare råda till att köpa en stuga ute i skogen och där du kan vara självförsörjande ett bra tag. I de scenariot är några hundratusen du hade i fiat troligtvis inget huvudbry.

Mitt svar är ha likvider på kontot att kunna handla med i en krasch, ha en buffert på sparkontot, minst 1-3 månadslöner beroende på boendesituation/arbetssituation (lägenhet kontra villa, trygg anställning med akassa vs otrygg). Investera i aktier med låg risk, låga värderingar i stora företag som gör vinst och gjort det länge historiskt, utan fantasivärderingar och förhoppningar om enorm tillväxt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in