2021-12-14, 07:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Var har jag skrivit det fetade? Citat, tack!

Du uttryckte att det finns risk för pandemitrötthet. Att acceptansen för restriktioner skulle ha minskat.
Citera
2021-12-14, 08:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du uttryckte att det finns risk för pandemitrötthet. Att acceptansen för restriktioner skulle ha minskat.
Js det har minskat redan hos en del av befolkningen trots våra balanserade restriktioner.

Våra grannländer körde lock-down tidigt, så att de inte gör det nu är inte konstigt.
Citera
2021-12-14, 08:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nja - det tror jag inte.

Här är originalkällan från den 12:e December. Det är senaste jag hittar.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/det-er-np-90-100-bekreftet-smittet-etter-omikron-julebord.1LetVQUR_?utm_source=vgfront&utm_content= hovedlopet_row1_pos1
Men det står ju där att man inte har sekvenserat alla prover. Som sagt, det är mindre sannolikt att man har haft ett superspridarevent med två varianter här skulle jag tro.

Någon kan ju dock ha burit på Deltavarianten.

Så här när det gäller PCR:
/.../The RT-PCR test looks for three parts of the virus spike (S), nucleocapsid (N2) and envelop (E). Therefore if the N2 and E are detected, but not S, then it means that it COULD BE omicron.
https://www.thequint.com/coronavirus/faq/can-rt-pcr-test-detect-omicron#read-more
Citera
2021-12-14, 08:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nu är det full panik i tråden igen

Om man tittar på dom länder som har mest fall av den nya varianten UK, Danmark Sydafrika osv så ser det ut som smittkurvan går rakt upp MEN antal dödsfall verkar stå still och man kan nästan kan ana att det börjar vika av neråt. Det kanske är en tillfällighet vad vet jag men att Omikron inte är i samma kaliber som Delta är ganska uppenbart nu vilket är bra.

Det kommer bli bra det här tror jag. Omikron kanske är det mest effektiva "vaccinet" hittills och vi slipper debattera om det ska tas eller inte.
Foliehattar, hypokondriker och konspiratörer, alla kommer få en släng av sleven.
Ja, hittills ser det bra ut.

Kan vara Gud som skickat Omikron, vem vet...
Citera
2021-12-14, 08:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Nu får du fan lägga ner. Definitionen är väl att de haft ett positivt corona-test inom 30 dagar före dödsfallet? De behöver med andra ord inte ha haft corona "precis när de dog". Inser du hur meningslöst det är att argumentera med dig när du aldrig kan erkänna ett misstag eller ta information på allvar? Ingen kommer att ta dig på allvar om du håller på såhär.

Jag säger bara att jag inte tror på det där. Jag tror inte att mer än hälften råkar ha dött med covid19 utan att just covid19-infektionen skulle haft något som helst att göra med att de har dött. Det låter som en oerhört märklig slump.
Citera
2021-12-14, 08:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är ju åprecis det vi gör. Fördelningen sker efter en trappa där vi började med äldre och riskgrupper sedan åldergrupp för åldersgrupp. precis som vid första doserna.
Som sagt, jag tror vi bör utvidga som i Norge och Stockholm har inte ens kommit igång med 60+.
Citera
2021-12-14, 08:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Js det har minskat redan hos en del av befolkningen trots våra balanserade restriktioner.

Våra grannländer körde lock-down tidigt, så att de inte gör det nu är inte konstigt.

Det är väk precis det länder som Norge och Storbritannien gör. Man stänger ned olika saker.
Citera
2021-12-14, 08:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Varför då? Helt meningslöst, om du nu inte tycker att vi ska prioritera att minimera smittorisken äldre emellan.

Har du någon data på att vaccin inte skyddar mot svår sjukdom och död efter 4 månader?
Nej, men vi har klara indikationer på att Omikron tar sig förbi två vaccindoser även hos < 50-åringar.
Citera
2021-12-14, 08:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Sverige och Norge ligger väl jämförligt när det gäller tredje dosen? Jag tror till och med att Sverige ligger lite före.

Den 9:e December hade 18% i Sverige (över 18 år fått tredje dosen).

På en vecka hade 5% fått tredje dosen och det var samma siffra för Norge.
Stockholm har inte kommit igång med 60+ än.
Citera
2021-12-14, 08:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som sagt, jag tror vi bör utvidga som i Norge och Stockholm har inte ens kommit igång med 60+.
Ibland undrar jag om våra myndigheter är klurigare än jag ger dem kred för, men jag trivs inte i foliehatt.

Hur som haver, så kan det vara vettigt att låta Omikron svepa över oss nu och smitta yngre än 60 år. Läget har så att säga kommit, och vi har fortfarande ett (visserligen dåligt) fungerande vaccin.
Citera
2021-12-14, 08:12
Medlem
Citat:
Ja, hittills ser det bra ut.

Kan vara Gud som skickat Omikron, vem vet...
Kan också vara 4 diplomater från "Europa" på besök i Botswana, vem vet...
Citera
2021-12-14, 08:14
Medlem
att galenskapen skulle ta sig dessa proportioner trodde jag faktiskt inte men folk är otroligt korkade och allmän rösträtt borde ifrågasättas...men ändå efter 3 e dosen där någonstans kanske det vänder och även de mest korkade alltså befolkningen börjar vakna ändå...vaccinpass strider mot allt som har sunt förnuft...en frisk människa har 0,0002% risk att drabbas av influensan covid, vaccinen ger biverkningar och är ej testat...folk kanske börjar vakna när läkemedelsbolagen och dess säljare in absurdum vill att alla tar vaccin årligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in