2021-12-14, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ofta får man höra uppfattningen att Covid-19 skulle vara ofarligt för barn. Men dom röster som är mest ivriga att förklara Covid som ofarligt, tenderar att ofta enbart ta hänsyn till andelen överlevare, och strunta i andra effekter på hälsan.

Finns risk för skador på hjärnan även hos barn som genomgår milt sjukdomsförlopp? Någon gång kan det ju hända att barn som har genomgått Covid råkar avlida av helt andra orsaker. Då borde det finnas chans att obducera barn som har överlevt Covid.

Det där är ju en skröna man använder. Media (och delar av forskarvärlden) vänder ju upp och ned på varenda molekyl i universum för att leda domedagsrubriker. Trots detta finns nästan ingenting om problem hos barn.
Citera
2021-12-14, 07:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi bör nog ge boosterdoser till våra äldre och de i riskgrupper inför Omikron.
De äldre har väl redan fått?
Citera
2021-12-14, 07:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är knappast någon belagd vetenskaplig modell att vi i Sverige skulle vara mindre välvilligt inställda till restriktioner än vad de är i andra länder. Tvärtom är ju svenskar inte speciellt kända för att protestera för någonting.
Var har jag skrivit det fetade? Citat, tack!
Citera
2021-12-14, 07:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Var det inte även "vanlig" Delta som många fick vid detta Julbord?

Det skulle inte förvåna mig om det är det vanliga - 7-8 månader sen alla fick vaccinet och något på julbordet eller någon aktivitet som gjorde att det spred sig så mycket.

https://omni.se/bekraftat-uppemot-100-smittade-efter-julbord-i-oslo/a/Jx3r1m
Du läser in fel. Man har konstaterat att hälften troligtvis drabbats av Omikron. Jag misstänker starkt att det är resultatet av PCR-prover och inte sekvensering. Det går att detektera Omikron indirekt via PCR men det är ju ingen "säker" metod. Därför "sannolikt omikron".

Sedan även om jag bl.a. har varnat för två parallella vågor med Delta och Omikron så betvivlar jag starkt att det är det man erfarit vid dessa julbord.
Citera
2021-12-14, 07:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
De äldre har väl redan fått?
Jag skulle vilja se att man utökade som i Norge till de över 45 åt och med betydligt kortare intervall mellan andra och tredje dosen.

Och ta hjälp av militären att få alla dessa vaccinerade helst igår.

Då kanske vi kommer att klara av Omikron ganska bra.
Citera
2021-12-14, 07:46
Medlem
Citat:
Du läser in fel. Man har konstaterat att hälften troligtvis drabbats av Omikron. Jag misstänker starkt att det är resultatet av PCR-prover och inte sekvensering. Det går att detektera Omikron indirekt via PCR men det är ju ingen "säker" metod. Därför "sannolikt omikron".

Sedan även om jag bl.a. har varnat för två parallella vågor med Delta och Omikron så betvivlar jag starkt att det är det man erfarit vid dessa julbord.

Nja - det tror jag inte.

Här är originalkällan från den 12:e December. Det är senaste jag hittar.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/det-er-np-90-100-bekreftet-smittet-etter-omikron-julebord.1LetVQUR_?utm_source=vgfront&utm_content= hovedlopet_row1_pos1

Citat:
Det sier assisterende bydelsoverlege Tine Ravlo i bydel Frogner til VG lørdag morgen.

60 av de smittede deltok på julebordet til bedriften Scatec på Louise bar på Aker Brygge. Der var det to deltakere som nylig hadde vært i Sør-Afrika og blitt smittet med omikron-varianten.

I tillegg til de 60 smittede som deltok på julebordet, er det over 30 øvrige gjester på utestedet som er smittet, skriver Ravlo i en SMS. Totalt er 90-100 personer smittet, skriver hun.

– Cirka halvparten har «sannsynlig omikron» etter screening av prøvene, resten venter vi avklaring på, skriver Ravlo.

13 av de smittede har endelig bekreftet omikron etter sekvensering.

– Alle smittede er i isolasjon og alle deres nærkontakter er i karantene.
Citera
2021-12-14, 07:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag citerar delar av en artikel i Aftonbladet PLUS:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L5j1dR/ny-forskning-de-kan-ha-superskydd-mot-corona

Så ge er nu! Observerat att det måste gå minst sex veckor efter en genomgången SARS-COV2 infektion och att man måste vara symptomfri. Annars så kan man få en inflammatorisk reaktion. Annars är det inget problem med att skaffa sig hybridimmunitet, dvs få en superimmunitet emot SARS-COV2.
Naturlig immunitet ger alltså bredden, det är inte vaccinering som gör det.
Vad vaccinering ovanpå naturlig immunitet gör är att boosta antikroppar som redan finns. Inga märkligheter med andra ord. Det sägs alltså inte i artikeln att det skulle vara vaccinet som ägt ger bredden.
Höga nivåer av antikroppar minskar risken för infektion, och därmed också att man skulle smitta vidare. Det är allt.

Inte värt det, säger jag.
Citera
2021-12-14, 07:50
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Vi bör nog ge boosterdoser till våra äldre och de i riskgrupper inför Omikron.
Det är ju åprecis det vi gör. Fördelningen sker efter en trappa där vi började med äldre och riskgrupper sedan åldergrupp för åldersgrupp. precis som vid första doserna.
Citera
2021-12-14, 07:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag skulle vilja se att man utökade som i Norge till de över 45 åt och med betydligt kortare intervall mellan andra och tredje dosen.

Varför då? Helt meningslöst, om du nu inte tycker att vi ska prioritera att minimera smittorisken äldre emellan.

Har du någon data på att vaccin inte skyddar mot svår sjukdom och död efter 4 månader?
Citera
2021-12-14, 07:52
Medlem
Citat:

Sverige och Norge ligger väl jämförligt när det gäller tredje dosen? Jag tror till och med att Sverige ligger lite före.

Den 9:e December hade 18% i Sverige (över 18 år fått tredje dosen).

På en vecka hade 5% fått tredje dosen och det var samma siffra för Norge.
Citera
2021-12-14, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tegnell tror det. Huvuddelen, dvs mer än 50% skulle avlidit ändå, dvs det var bara en slump att de var smittade med covid19 precis när de dog. Är detta vad som menas med att dö MED Covid19? Har lite svårt att tro på det ärligt talat. Jag tror det mer handlar om att försöka förringa de relativt höga dödstal vi haft i Sverige.
Nu får du fan lägga ner. Definitionen är väl att de haft ett positivt corona-test inom 30 dagar före dödsfallet? De behöver med andra ord inte ha haft corona "precis när de dog". Inser du hur meningslöst det är att argumentera med dig när du aldrig kan erkänna ett misstag eller ta information på allvar? Ingen kommer att ta dig på allvar om du håller på såhär.
Citera
2021-12-14, 07:56
Medlem
Kvastfeningens avatar
Nu är det full panik i tråden igen

Om man tittar på dom länder som har mest fall av den nya varianten UK, Danmark Sydafrika osv så ser det ut som smittkurvan går rakt upp MEN antal dödsfall verkar stå still och man kan nästan kan ana att det börjar vika av neråt. Det kanske är en tillfällighet vad vet jag men att Omikron inte är i samma kaliber som Delta är ganska uppenbart nu vilket är bra.

Det kommer bli bra det här tror jag. Omikron kanske är det mest effektiva "vaccinet" hittills och vi slipper debattera om det ska tas eller inte.
Foliehattar, hypokondriker och konspiratörer, alla kommer få en släng av sleven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in