2021-12-14, 01:03
Medlem
Allt var trevligt och genuint svenskt, precis som ett luciafirande ska vara ( jaja, jag vet allt det där om sicilianskt helgon etc etc). Ingen mångkultur så långt ögat såg, gudskelov! Det enda som störde var sångerskan som skulle snirkla till sångerna så att man inte hörde orden, i synnerhet åmade hon bort Topelius/Sibelius julpsalm ” Giv mig ej glans”. Sjung rakt och redigt, då blir det bäst!
Citera
2021-12-14, 01:24
Medlem
Helt fantastisk Lucia i år. Såg den tack vare den här tråden, brukar utgå från att den ska vara krystat mångkulturalistisk och identitetspolitisk.

Gåshud vid 47:50.

Hur sparar man ner den? Försökte utan framgång för ett par år sedan men svt play var svår att rippa.
Citera
2021-12-14, 01:33
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Helt fantastisk Lucia i år. Såg den tack vare den här tråden, brukar utgå från att den ska vara krystat mångkulturalistisk och identitetspolitisk.

Gåshud vid 47:50.

Hur sparar man ner den? Försökte utan framgång för ett par år sedan men svt play var svår att rippa.

Du kan spara ner den enkelt med uwtd. Finns tråd i forumet
Citera
2021-12-14, 02:15
Medlem
När jag läser tråden får jag intrycket att det är första gången på 25 år som SVT:s luciafirande är ok.
Jag vet att det var negrer och rap nåt år. Kan någon länka till allt det andra som anses opassande?
Eller är det bara klagande för klagandets skull?
Citera
2021-12-14, 04:22
Medlem
enlevandemans avatar
De sjöng ju inte originalet från den svenska texten. Är väl det enda negativa. Förstår inte varför man ändrar.
Citera
2021-12-14, 05:07
Medlem
orrtupps avatar
Ingen mångkulturell propaganda tack och lov. Tyvärr var det dock få kända julsånger som sjöngs och de få som framfördes som Gläns över sjö och strand och Staffanvisan var förändrade till oigenkännlighet.

Inte mycket till julstämning och besvikelse var vad jag kände.
Citera
2021-12-14, 05:40
Medlem
Till och med de sjungande barnen hade blont hår.

Hur kan detta, med SVTs mått mätt, va ok?
Citera
2021-12-14, 05:50
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FidoDido
Där var inga pepparkaksgubbar. Lika bra det, de hör inte hemma i ett seriöst luciatåg
Pepparkaksgubbar har visst existensberättigande! Hur skulle annars tusentals små missanpassade glin i småskolan kunna vara med i luciatåget? (Däribland jag själv)
Citera
2021-12-14, 05:56
Medlem
Incendios avatar
Jag har nästan förlikat mig med att vi inte får se riktiga luciatåg längre, men som luciaprogram var det JÄTTEFINT!
Bara synd att det inte direktsänds, allt klippande(och att man tydligt kunde se att det var inspelat tidigare pga brösten på snö) förstår magin. Även om jag inte gillar gästartister, så var valen av artister bra. Även barnkören var trevliga och söta. Så vacker Lucia.
Citera
2021-12-14, 06:17
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Allt var trevligt och genuint svenskt, precis som ett luciafirande ska vara ( jaja, jag vet allt det där om sicilianskt helgon etc etc). Ingen mångkultur så långt ögat såg, gudskelov! Det enda som störde var sångerskan som skulle snirkla till sångerna så att man inte hörde orden, i synnerhet åmade hon bort Topelius/Sibelius julpsalm ” Giv mig ej glans”. Sjung rakt och redigt, då blir det bäst!

Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
De sjöng ju inte originalet från den svenska texten. Är väl det enda negativa. Förstår inte varför man ändrar.

Ja, det diskuteras även lite tidigare i tråden. Foxdals behandling av julvisan var den stora plumpen som – åtminstone för mig, i vissa stunder – färgar av sig på hela arrangemanget så att alltsammans bara ter sig som en stor bluff. Man imiterar ett traditionellt luciafirande till den yttre formen men förändrar det i själva hjärtpunkten till att enbart bli stämningar och mys och feelgoodfraser utan bäring. Jag talar då alltså inte om framförandet utan om textändringarna som hade samma tendens, texten skall se ut att vara den dikt av Topelius som i Sibelius tonsättning blivit kristen psalm både i Sverige och Finland, men man byter ut de betydelsebärande nyckelorden – samtidigt som man fortfarande tillskriver Topelius texten. Alltså en mycket lömskare och oärligare förfalskning än när Mikael Wiehe för ett antal år sedan skrev en helt ny text till samma melodi, även om den inte heller var så mycket att hurra för.

Samtidigt finns det något djupt fascinerande i detta. Vad är det som är så farligt och skrämmande i texten? Och i julen?
Citera
2021-12-14, 06:33
Medlem
Inte en enda neger😥 Djupt rasistisk och homofobisk lucia då inga bögar var med heller. Hade hoppats på en transvestit som lucia men denna transfobiska kalender saknade även detta.
Skandal!
Citera
2021-12-14, 09:06
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ja, det diskuteras även lite tidigare i tråden. Foxdals behandling av julvisan var den stora plumpen som – åtminstone för mig, i vissa stunder – färgar av sig på hela arrangemanget så att alltsammans bara ter sig som en stor bluff. Man imiterar ett traditionellt luciafirande till den yttre formen men förändrar det i själva hjärtpunkten till att enbart bli stämningar och mys och feelgoodfraser utan bäring. Jag talar då alltså inte om framförandet utan om textändringarna som hade samma tendens, texten skall se ut att vara den dikt av Topelius som i Sibelius tonsättning blivit kristen psalm både i Sverige och Finland, men man byter ut de betydelsebärande nyckelorden – samtidigt som man fortfarande tillskriver Topelius texten. Alltså en mycket lömskare och oärligare förfalskning än när Mikael Wiehe för ett antal år sedan skrev en helt ny text till samma melodi, även om den inte heller var så mycket att hurra för.

Samtidigt finns det något djupt fascinerande i detta. Vad är det som är så farligt och skrämmande i texten? Och i julen?
Tidningen Dagen, som betecknar sig som partipolitiskt obunden på kristen grund, skriver följande om Malin Foxdals del av programmet:
Gud ströks ur julpsalm i SVT:s Luciamorgon

Tittare upprörda: Topelius vänder sig i sin grav
https://www.dagen.se/kultur/2021/12/13/gud-stroks-ur-julpsalm-i-svts-luciamorgon/

Tyvärr en i övrigt låst artikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in