2021-12-13, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det är redan klart, så här körde de:

https://imgur.com/eQ3eD7S

Det är Scot Carrier som ligger till babord om det andra, och sen girar till rak västlig kurs och kör in i babordsidan på Karin Hoej. Solklart Scot Carrier som är den skyldiga.

Karin Hoej gick med 5-6 knop, och Scot Carrier gick med ca 12 knop.

Är det där universums sämsta bild eller är det problem med min webbläsare?
Citera
2021-12-13, 16:09
Medlem
RazorKevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Jag tänkte också på den olyckan, där det - i mitt tycke - var orätt att lägga en del av skulden på Nautica. Joanna gör en fullständigt oförutsägbar gir efter att hon har gått fritt.

Lika lite kunde Karin Hoej förväntas förutse vad som skulle ske.

Som motorcyklist utgår jag alltid från att mina medtrafikanter kommer att försöka döda mig om du får tillfälle, men yrkessjöfarten borde kunna ha garden lite lägre än så.
100% med, när det gäller Nautica. När jag körde hoj utgick alltid ifrån att bilarna inte såg mig, men såg de mig skulle de försöka köra på mig.
Citera
2021-12-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Skottarna körde väl klassikern "i am a drunken sailor" och märkte först 25 minuter efter kollisionen att en olycka skett med ett ganska högt brak kan antas?

Hogst troligt att det inte var en Skotte pa den baten.
Citera
2021-12-13, 16:10
Medlem
RazorKevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Då krävs det att någon var vaken av Skottarna. Giren styrbord var nog på autopilot.
Det är ytterst sällan man kör på track pilot, istället är det så att styrman ändrar kurs när det är dags.
Citera
2021-12-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RazorKevlar
Ok, men var är Scot i förhållande till Karin vid det tillfället?

Antagligen precis där Karins AIS symbol är då transpondern slutade sända strax efter kollisionen. Scot kom från samma separation som Karin, men låg längre öster ut i rännan, kommer ur separationen och firar styrbord, medan Karin har sin kurs och fart.

Sedan kör Scot rakt in i sidan på Karin, och då hon slår runt är nog i samma läge som transpondern slutar sända. Dvs, sista positionen som skickades ut.
Citera
2021-12-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talamus
En person hittad död ombord enligt SVT.

Hur kan en krock i en båts hastighet beskrivas? Är det en viss tröghet eller kan det jämföras med en bilkrock?
Låga odds på att det var den som hade frivakt och förmodligen låg och sov i sin hytt som hittats ombord. Den som hade vakten och antagligen var vaken har väl kastats överbord/hoppat överbord.

Två fartyg som krockar så här är en ... massiv ... kollision. Det går inte fort som man tänker sig en bilkrock på landsväg men det är många herrans ton och stora krafter i omlopp.
Citera
2021-12-13, 16:16
Medlem
448s avatar
Båten har inte blitt överkörd efter den vält.

Jacket på på botten är från brittens bulb tydligen
Citera
2021-12-13, 16:17
Medlem
RazorKevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det spelar ingen roll, Scot Carrier är i detta läge väjningsskyldiga oavsett om de är upphinnande eller ej (skottarna kom från babord). Och Scot Carrier höll 12 knop mot danskarnas 6 knop, så Karin kan aldrig vara upphinnande...
Det förefaller så som sagt var, även fast vi inte vet hur sjöförklaringen kommer att handskas med fakta på bordet.
Citera
2021-12-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Båten har inte blitt överkörd efter den vält.

Jacket på på botten är från brittens bulb tydligen
Enligt räddningstjänsten har du fel:
” På förmiddagen står det klart att det ena fartyget blivit påkört av det andra.
– Hon har blivit påkörd av ett det andra fartyget och rullat runt. Vi ser tydliga märken av att hon blivit helt överkörd, säger Johan Nilsson.”
Citera
2021-12-13, 16:23
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Enligt räddningstjänsten har du fel:
” På förmiddagen står det klart att det ena fartyget blivit påkört av det andra.
– Hon har blivit påkörd av ett det andra fartyget och rullat runt. Vi ser tydliga märken av att hon blivit helt överkörd, säger Johan Nilsson.”

Kan ju vara så , såg en annan bild med bara bulbmärket dock
Citera
2021-12-13, 16:24
Medlem
dannbaggens avatar
Man kan också konstatera att det verkar vara fel info att Scot Carrier kom från Lettland. Senaste hamn var Hargshamn i Uppland där den lär ha lastat ombord trävirke.

Verkar ha gått fram och tillbaka mellan brittiska hamnar och Hargshamn/Norrköping i Sverige.
Citera
2021-12-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Kan ju vara så , såg en annan bild med bara bulbmärket dock
Japp. Var en tanke jag också hade i början tills räddningstjänsten uttalade sig så tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in