2021-12-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Euro NCAP är inte till för de som redan köpt bilar, eller de som köper beg. bilar. Euro NCAP är konsumentinformation till de som köper nya bilar.

Vilket är positivt. För det driver hela marknaden, inklusive andra biltillverkare än Volvo, att anstränga sig att göra så säkra bilar som de kan (jo, förutom Renault/Dacia då kanske). De valen och den ansträningen gynnas sedan hela marknaden av, och även de senare av de sekondhand-ägarna av bilarna.

Alltså gynnar Euro NCAP inte bara de som har råd att köpa nya bilar, men även de som köper bilar på beg.marknaden. Bra för alla!

Sedan är självklart det säkraste att inte köra bil alls, men det är ju mer en annan diskussion.

Jag tror att du missförstod vad jag försökte förmedla.

Det spelar ingen roll hur krocksäkra bilar blir, så länge det finns idioter som kryssar i trafiken med de mest krocksäkra bilarna på marknaden.

Det kommer hända olyckor. P.g.a. sådana förare och bilar.

Fler övervakningskameror tack. Automatiska fortkörningsböter, liknande trängselskatten. Samt femtitolv andra åtgärder jag inte kommer på just nu.
Citera
2021-12-09, 22:47
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
I vår kommun ser man massor, men inga privatägda. Står kommunens namn och logga på samtliga.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja hemtjänst skulle jag tro?

ZOE har högre andel privatkunder än Tesla och andra elbilar.
https://www.mynewsdesk.com/se/renault/pressreleases/renault-leder-elbilsmarknaden-i-europa-3053060
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/sveriges-mest-salda-bilmarken-och-privatkoparnas-favoriter/

I genomsnitt är endast 20% av alla elbilar registrerade på privatpersoner.
För ZOE är siffran det dubbla, ca 40% är registrerade på privatpersoner.
För Tesla är den siffran 32%.
Citera
2021-12-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Jag tror att du missförstod vad jag försökte förmedla.

Det spelar ingen roll hur krocksäkra bilar blir, så länge det finns idioter som kryssar i trafiken med de mest krocksäkra bilarna på marknaden.

Det kommer hända olyckor. P.g.a. sådana förare och bilar.

Fler övervakningskameror tack. Automatiska fortkörningsböter, liknande trängselskatten. Samt femtitolv andra åtgärder jag inte kommer på just nu.

Det var precis detta jag var lite sarkastisk över.

Därav kommentaren att det säkraste är att inte köra bil alls. Vilket iofs. är helt sant och riktigt.

Men den passerade tydligen på molnfri höjd...
Citera
2021-12-10, 01:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Euro NCAP är inte till för de som redan köpt bilar, eller de som köper beg. bilar. Euro NCAP är konsumentinformation till de som köper nya bilar.
Ja och där har renault sjabblat till det rejält, 0 stjärnor är inte ett bra resultat oavsett hur man vrider och vänder på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Majoriteten av bilar på vägarna skulle få 0 stjärnor enligt de nyaste kraven från Euro NCAP.
iNTE KOnstigt med tanke på att sverige överlag har en gammal bilpark, genomsnittsåldern är 10år och medellivslängd 17år.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
DÄREMOT så har jag tittat på testet, och tittar man på detaljerna i testet var (som jag fattat det) det att bilen saknar "bouncande motorhuv", hur man nu ska översätta detta till kunglig svenska:
"Råkar man köra på en idiot till fotgängare som går mot röd gubbe, funkar inte motorhuven som madrass/studsmatta",
Mjuk och utan hårda kanter för att minimera risken för bla huvudskador, bla därför du inte ser popuplampor på moderna bilar :/

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vad är problemet med ZOE fas 1?
Det är den bästa elbilen i sin klass.
Har längst räckvidd.
Har snabbast AC laddning.
Och är extremt krocksäker enligt alla tester, till och med euro ncaps egna tester..

Lögnare som dig diskuterar man egentligen inte med..
Faktum är att zoe testas under samma kriterier som andra bilar av den typen så 0 stjärnor spelar i allra högsta grad roll, 0 stjärnor ÄR ett riktigt dåligt betyg.

Citat:
Euro ncap väger in assistanssytem, bromsautomatiska system och div övervakniningssytem.
Saknar en bil tex en "trötthetsassistent", så åker en stjärna direkt..

Löjligt test alltså, som inte har med krocksäkerhet att göra.
Varför kan du inte ta till dig att assisanssystem som hjälper en att undvika kollisioner är en viktig del av krocksäkerheten? varför kan du inte ta till dig att assistanssystem som mildrar effekterna av en kollision är en viktig del av krocksäkerheten?

Citat:
Dvs - ett helt ointressant testbetyg i frågan om krockskydd.
Bara om man är ignorant över vad assistanssystemen kan tillföra.
Senast redigerad av Arne.Anka 2021-12-10 kl. 01:57.
Citera
2021-12-11, 02:19
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Knappast unikt för Zoe, alla småbilar har noll säkerhet. Det behöver man knappast några testresultat för att förstå? Såna bilar är ju tänkta för innerstadstrafik i låga hastigheter.
Nej, alla småbilar har inte noll säkerhet, för det finns en del småbilar idag som har full pott, alltså fem stjärnor i Euro Ncap. Men förutsättningen är att bilarna krockar med andra lika stora och tunga och med bilar som har liknande konstruktion som de själva, för annars blir skadorna större och med ett lägre betyg än vad som annars skulle varit fallet.
Senast redigerad av UpAndGo2 2021-12-11 kl. 03:13.
Citera
2021-12-11, 02:27
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Facit: ZOE är mycket krocksäker enligt alla tester, även euro ncaps egna tester.

Renault Zoe 2021 har nu fått säkerhetsbetyget 0 stjärnor av 5 möjliga av Euro Ncap!

Se https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/44206
Citera
2021-12-12, 18:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
ZOE har högre andel privatkunder än Tesla och andra elbilar.
https://www.mynewsdesk.com/se/renault/pressreleases/renault-leder-elbilsmarknaden-i-europa-3053060
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/sveriges-mest-salda-bilmarken-och-privatkoparnas-favoriter/

I genomsnitt är endast 20% av alla elbilar registrerade på privatpersoner.
För ZOE är siffran det dubbla, ca 40% är registrerade på privatpersoner.
För Tesla är den siffran 32%.

Inte så konstigt då en ZOE passar fler plånböcker. En Tesla är nog minst dubbelt så dyr.

Men för de våghalsiga med dödsförakt passar en ZOE utmärkt.
Citera
2021-12-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Inte så konstigt då en ZOE passar fler plånböcker. En Tesla är nog minst dubbelt så dyr.

Dessutom så är nog inte Zoe en typisk förmånsbil som Tesla, Audi/Porsche, BMW, Volvo/Polestar, Mercedes mflr. är. Tjänstemän har nog högre krav än vad Zoe kan tillfredställa.
Citera
2021-12-12, 22:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Dessutom så är nog inte Zoe en typisk förmånsbil som Tesla, Audi/Porsche, BMW, Volvo/Polestar, Mercedes mflr. är. Tjänstemän har nog högre krav än vad Zoe kan tillfredställa.

Jag och de flesta andra intresserar oss inte hur det står till på tjänstebilssidan.
Nu gällde diskussionen andelen privatbilar, och där ligger ZOE på en högre andel än de flesta andra bilar.
Tex är det 4 gånger mer vanligt förekommande med en privatköpt ZOE än en Volvo V90.

Sen vet jag inte varför du hela tiden jämför ZOE med Porsche, Tesla och Mercedes..
ZOE ligger i samma klass som Peugeot e-208, Opel Corsa-e och Fiat 500E mfl.
Citera
2021-12-12, 22:19
Medlem
Citat:
Jag och de flesta andra intresserar oss inte hur det står till på tjänstebilssidan.
Nu gällde diskussionen andelen privatbilar, och där ligger ZOE på en högre andel än de flesta andra bilar.
Tex är det 4 gånger mer vanligt förekommande med en privatköpt ZOE än en Volvo V90.

Sen vet jag inte varför du hela tiden jämför ZOE med Porsche, Tesla och Mercedes..
ZOE ligger i samma klass som Peugeot e-208, Opel Corsa-e och Fiat 500E mfl.

Därför att Volvo, Tesla, Porsche, Mercedes och BMW är extremt vanliga bilar (iaf. där vi bor), men att det inte är förvånande att de flesta ägs av företag. Det beror på att många i medelklassen har dessa typer av bilar som förmånsbilar. Även om de mest körs privat, så ägs de av företag (oftast leasingbolag). Dessa typer av förmånsbilar får därmed en större vikt av ägande av företag än privatpersoner - även om de främst används av privatpersoner.
Citera
2021-12-13, 14:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Så djävla dålig är den inte, finns gott om bilar som har sämre krocksäkerhet på våra vägar.
Citera
2021-12-13, 15:16
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Så djävla dålig är den inte, finns gott om bilar som har sämre krocksäkerhet på våra vägar.

Om du sett krocktesten så undrar jag över de som väljer Zoe. Vara benlös efter en krock är nog inte så kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in