2021-12-09, 14:32
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madsolar
Om man har kommit in på plugg 30hp och 7,5hp distansplugg till vårterminen och ska sitta på klass 3a finns det möjlighet att studera dom utbildningarna på anstalten?

Man behöver ju fan bara en dator. Det är de ända. Hur går man tillväga om man vill ansöka om det?

Tack på förhand

Det tror jag att du kan fetglömma. För mig tog det över tre månader att bara få beviljat att läsa gymnasiekurser för jag som hade klarat grundskolan och redan hade fixat ett par gymnasiekurser var inte prioriterad i urvalet, det var lång kö. Och datorerna är högst begränsade, något internet kommer du inte ut på (om du inte är en duktig hacker för då går det men så snart det uppdagas stänger alla datorer ner och du lär bli omåttligt impopulär hos de andra som studerar och då halkar efter i sina kurser.).
Datorerna har tillgång till begränsade funktioner i officepaketet och du kan använda läroportalen för att ladda upp dina uppgifter och kommunicera med dina lärare, det är allt. Du kan inte göra sökningar eller titta på extra filmmaterial etc, bara precis det din lärare har laddat upp åt dig i portalen.
Men ansök du, det vore toppen om du fick till det och skulle kanske kunna vara till hjälp för andra som vill studera i framtiden.
Men ha i åtanke att personalen på anstalterna inte är de med högst studieskulder och någon med högre IQ och utbildning än dem är jobbigt för dem att hantera.
Citera
2021-12-09, 17:59
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolis
Tror tyvärr att du kan glömma det. De utbildningar som finns är jävligt basic, vet att kolmården har vissa undantag för att bedriva högskoleutbildning, bästa är nog att du ringer direkt till anstalten och ber att få tala med någon som håller i utbildningarna, fatta de inte vad du vill så be att få bli kopplad till Anita
Men som sagt förbered dig på idioti och stelbenthet

Lycka till

Tack för svar

Jag förstår, hur funkar det egentligen på lärcentrum då om någon vet?

Vilken anstalt 3 klass är mest studie vänlig då vill jag fråga om någon vet?
Citera
2021-12-09, 18:21
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
Tack för svar

jag kan inte svara på vilken anstalt som är mest studievänlig då jag är kvinna och bara har suttit på kvinnoanstalt men jag utgår från att det fungerar ungefär lika illa för männen.

Det första du ska göra när du kliver in på anstalten är att skriva en hemställan om att du vill studera, det räcker inte att prata med plitarna, de kommer lova att föra det vidare men de händer inte.
Efter hemställan blir du förhoppningsvis kontaktad av lärcentrum inom ett par veckor, sen bokas ett samtal med en SYV (är tre stycken som hanterar hela landet så det kan ta lite tid). Du och SYV gör en studieplan om syven anser att du har rätt att studera, om inte blir det inget. Efter studieplanen är det bara att hoppas att en plats på vald utbildning blir ledig inom rimlig tid.
Är du ung och utan hel grundskola är du först i kön, ju äldre du är och ju mer utbildning du har ju längre ned hamnar du i prion. Så också om du har ett kort straff.
Citera
2021-12-10, 04:00
Medlem
Citat:
Tack för svar

De prioriterar i första hand svenska för invandrare följt av grundskola. Glöm gymnasie och definitivt högskola. Man kan i stort sätt glömma allt ovanför åk9 idag iaf på klass 3 och för det mesta klass 2. Långsittare på klass 1 kan få studera, men det tar väldigt långt tid att få det godkänt numera.
Citera
2021-12-10, 19:33
Medlem
Vilka häkten är bäst? I Karlstad är det riktigt soft sjukt nog! Bra mat (mycket också) , gym på avdelningen och nere i ASVn där det finns lite bättre gym. Fick även baka en gång i veckan och laga egen mat en gång i veckan. Man fördrev tiden med Volleyboll, träning och mulle/poker. Fanns en del plitar som faktiskt var reko även om det fanns vissa nötter men det får man ju räkna med. Och dessa förortsnegrer hade inte så mycket att komma med heller. Jämför man med anstalt är det som natt och dag. Har hört att Jönköping ska vara bra? Göteborg var ju helt sjukt, tänk och sitta där 1 år med restriktioner, då blir man nog rätt knepig sen!
Citera
2021-12-10, 20:25
Medlem
Citat:
Om man har kommit in på plugg 30hp och 7,5hp distansplugg till vårterminen och ska sitta på klass 3a finns det möjlighet att studera dom utbildningarna på anstalten?

Man behöver ju fan bara en dator. Det är de ända. Hur går man tillväga om man vill ansöka om det?

Tack på förhand

Jag fick inte läsa högskola på distans. Det är borta sedan länge, gymnasiet kan du läsa.

Jag pluggade massa olika kurser, känns onödigt att inte utnyttja tiden till något bra när man ändå sitter där.
Ljög om att jag inte hade klarat gymnasiet då kom jag in tämligen snabbt.

Vem fan vill slita i snickeriet, städ eller liknande för 13kr/h när du kan plugga och få bättre betyg för 13kr/h?

Edit;
Står inte att du läst betyget på anstalt utom står något annat kommer inte ihåg på rak arm men ser ut som ett betyg från vilken distanskurs som helst.
Citera
2021-12-10, 21:17
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouCantHide
Jag fick inte läsa högskola på distans. Det är borta sedan länge, gymnasiet kan du läsa.

Jag pluggade massa olika kurser, känns onödigt att inte utnyttja tiden till något bra när man ändå sitter där.

Vem fan vill slita i snickeriet, städ eller liknande för 13kr/h när du kan plugga och få bättre betyg för 13kr/h?

Edit;
Står inte att du läst betyget på anstalt utom står något annat kommer inte ihåg på rak arm men ser ut som ett betyg från vilken distanskurs som helst.

Ahh det var nästa fråga, om dom har utdrag ur VHS så att de ser ens utbildning?
Citera
2021-12-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ahh det var nästa fråga, om dom har utdrag ur VHS så att de ser ens utbildning?

Inte för mig iaf. Antar jag som att ingen sa något
Citera
2021-12-10, 22:36
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Tack för svar

Ingen är direkt studievänlig . Har du ett straff under 1 år kan du fetglömma skola om de inte är grundskolenivå...
Citera
2021-12-13, 08:44
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:

Edit;

Jag gick även jag en utbildning där eller rättare sagt ett par kurser . Då jag ville ha lite omväxling från snickeriet 🤣🤣🤣
Citera
2021-12-13, 08:51
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:

Edit;

Jag gick även jag en utbildning där eller rättare sagt ett par kurser . Då jag ville ha lite omväxling från snickeriet 🤣🤣🤣

Problemet idag är att de tar sån satans tid o komma in i skolan om man har ett straff på mindre än 1 år. Då skolan är på halvtid bara så 3h dag

Men allt är bättre än o slava så kriminalvården tjänar pengar ... har anstalten djur så gör man nåt för djuren ... inte för kv
Citera
2021-12-13, 10:23
Bannlyst
Jag fick bara en månad, har inte fått inställelsedatum ännu, eftersom det minst sagt är högtryck nu tänkte jag (beroende på hur långt bort de placerar mig) ge fan i att inställa mig. Vet inte hur lång tid det tar innan man blir lyst nu med tanke på hur det ser ut på alla anstalter idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in