Jag tänkte smeta på raklödder på insidan av mina bilrutor för att få bort imman som uppstår. Det är vinter och det blir så immigt när jag ska köra iväg. Jag kletar väl på raklödder med handen på insidan så ska det väl funka?
Jag tror nämligen att kemikalierna i raklödder på burk kommer göra så att vattenkondensen inte fastnar på insidan av rutan så lätt. Varför det är så vet jag inte, vet du?
Senast redigerad av Hegamon 2021-12-12 kl. 23:19.
Full blås och högsta värme på rutan
Precis i början kan man veva ner rutan ngt för att släppa ut varm fuktig luft
På modernare bilar finns hjälpknappar för detta
Det är varje dag det här gisslet. Alltid så är det imma på rutan invändigt och det tar 5 minuter innan det försvinner. Jag kommer allt prova att ta rakgel/lödder på insidan av mina rutor för att se om imman fastnar i mindre utsträckning.
Jag tänkte smeta på raklödder på insidan av mina bilrutor för att få bort imman som uppstår. Det är vinter och det blir så immigt när jag ska köra iväg. Jag kletar väl på raklödder med handen på insidan så ska det väl funka?
Jag tror nämligen att kemikalierna i raklödder på burk kommer göra så att vattenkondensen inte fastnar på insidan av rutan så lätt. Varför det är så vet jag inte, vet du?
Likvärdigt ämne som de produkter som säljs i detaljhandeln för ändamålet. Jag såg på YT ett experiment och raklödder var lika effektivt som de produkter som säljs i handeln.
Ja, jag kommer prova i dagarna och se hur det går.
Likvärdigt ämne som de produkter som säljs i detaljhandeln för ändamålet. Jag såg på YT ett experiment och raklödder var lika effektivt som de produkter som säljs i handeln.
Ja, jag kommer prova i dagarna och se hur det går.
Men hur gör du med allt kladd när du sätter dig i bilen på morgonen?
Men hur gör du med allt kladd när du sätter dig i bilen på morgonen?
Det är inget problem. Jag har sprutat ut hela raklödderburken på insidan av vindrutan och sidorutorna nu. Ska nog troligen inte köra för jag drack några öl. Kanske kan prova köra lite på gatan bara.
Senast redigerad av Hegamon 2021-12-12 kl. 23:58.
Aldrig mera imma eller frost på rutans insida!
Det finns ett enkelt sätt - Tidningar på golvet, som suger upp fukt. Full värme i bilen så ofta och så länge du kan. Byt tidningar så det alltid är torrt.
"Klart å betalt"
Raklödder är gammalt beprövat på t.ex. glasögon och visir, funkar bra men behöver göras om ganska ofta. Testa på badrumsspegeln.
Det kan dock vara på sin plats med fuktslukare av något slag, tex. torrboll, kattsand (såna med vita kulor), vägsalt eller en sån lyxvariant (pingi eller pingu el. liknande namn) den indikerar med färg när den är full och då torkar man den bara i micron några minuter. Fördelen med den är att den inte läcker och grisar. (I båten har jag vägsalt i ett durkslag som ligger över en stor hink och det samlas flera liter i månaden i hinken).
Var det vax man använde på hjälmvisir förr? Både in och utsida då. Men sätt det inte på utsidan av vindrutan för då fungerar inte vindrutetorkarna. Annars så putsar man väl bara bilrutorna med fönsterputs och torkar väldigt noga med luddfritt papper eller putsduk?
Senast redigerad av KamratBlue 2021-12-13 kl. 01:30.
Jag fick tipset här på fb att alltid stänga av värmen och ha ner rutorna/vädra ur bilen ordentligt innan man parkerar. Nästa gång man ska ha bilen så uppstår ingen imma.