2021-12-12, 22:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
För att man hellre har pengar idag ön imorgon. Du vet själva anledningen till att man betalar ränta. Idiot.
Den släkt som har haft ett kvarter på Manhattan sedan 1800 talet har varit en av världens rikaste generationer sedan dess utan att någonsin ha likviderat minsta kvadratmeter.

Fundera på den ett tag och återkom om vem som är idioten...
Citera
2021-12-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
Bitcoin är inte en valuta lämplig för handel. Enormt resurskrävande, kommer aldrig användas för betalningar.

haha

det många inte förstår än är att BTC är det som kommer lösa den nuvarande/kommande energikrisen
Citera
2021-12-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Den släkt som har haft ett kvarter på Manhattan sedan 1800 talet har varit en av världens rikaste generationer sedan dess utan att någonsin ha likviderat minsta kvadratmeter.

Fundera på den ett tag och återkom om vem som är idioten...

Jaha, så en eventuell person har hållit sin tillgång i evighet och för dig är det ett argument mot att pengar idag är mer värda än pengar imorgon. Lev du i din efterblivna bubbla.
Citera
2021-12-12, 22:17
Medlem
Ok, jag utvecklar mina funderingar ytterligare. Ofta i samtal (exempelvis podcasts) om bitcoin så påtalas alla problem vi har med nuvarande ekonomiska system och valutor: Fiatvalutor som inte har något egentligt värde, pengar som skapas av skulder och trycks på löpande band, ohållbara skuldnivåer, osv. Sen kommer man in på bitcoin och halleluja-stämningen utbryter. Man liksom insinuerar att bitcoin skulle vara en fantastisk lösning på dessa problem. Plus att det skulle ge någon slags universal frihet till ”folket” eftersom den inte styrs av någon maktelit eller centralbank. Men jag kan inte komma på att jag nån gång hört någon uttala konkret hur bitcoin löser dessa problem. Hur ser planen ut liksom?

Låt säga att bitcoin etablerar sig om en store of value. På vilket sätt får det fantastiska positiva effekter för mänskligheten? Är det inte bara att byta en pryl mot en annan? Och i övrigt så ser allt likadant ut.
Citera
2021-12-12, 22:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamwonderwoman
Ok, jag utvecklar mina funderingar ytterligare. Ofta i samtal (exempelvis podcasts) om bitcoin så påtalas alla problem vi har med nuvarande ekonomiska system och valutor: Fiatvalutor som inte har något egentligt värde, pengar som skapas av skulder och trycks på löpande band, ohållbara skuldnivåer, osv. Sen kommer man in på bitcoin och halleluja-stämningen utbryter. Man liksom insinuerar att bitcoin skulle vara en fantastisk lösning på dessa problem. Plus att det skulle ge någon slags universal frihet till ”folket” eftersom den inte styrs av någon maktelit eller centralbank. Men jag kan inte komma på att jag nån gång hört någon uttala konkret hur bitcoin löser dessa problem. Hur ser planen ut liksom?

Låt säga att bitcoin etablerar sig om en store of value. På vilket sätt får det fantastiska positiva effekter för mänskligheten? Är det inte bara att byta en pryl mot en annan? Och i övrigt så ser allt likadant ut.

Bitcoin är lösningen på inflation, inget annat*. Den som vill skydda sina värden mot inflation, mot värdeminskning lägger dom med fördel i Bitcoin. Fiat valutorna kan fortsätta leva helt oberoende av detta. Ingen använder fiat som store of value.

Har man kommit över Bitcoin i en hyperbitcoiniserad framtid, så gör man bättre att belåna det eller på annat sätt kapitalisera på det (hence min jämförelse med värdefull mark) än att använda minsta satoshi för att betala för något.

Bitcoin är opolitiskt. Det skulle funka lika bra i Kina, som i en hypotetisk anarcho liberalt samhälle (om man nu tror sådana skulle funka) som i USA.

* Jo, du kan använda Bitcoin nätverket som grundlaget för diverse 2:a lagerslösningar likt Lightning och Liquid om du vill. Men det kostar dyrbara satoshis, och då kanske det är bättre att använda stablecoins istället, vad vet jag?
Senast redigerad av Leaston 2021-12-12 kl. 22:28.
Citera
2021-12-12, 22:34
Medlem
Citat:
Jag tycker jag hyfsat förstår tanken bakom att frigöra sig från dagens ekonomiska system och valutor och de som tycker att de är korrupta eller inte fungerar som de ska. Men även om världen bestämde sig för att göra om det, varför skulle man helt sonika lämna över makten till ett gäng ”no-bodys” som köpt bitcoin? (Ni får ursäkta att jag använder ordet no-bodys men i detta sammanhang menar jag i jämförelse med centralbanker, regeringar, osv)

Om vi levde i ett crypto-samhälle hur skulle det då gå till när man behöver stimulera eller dämpa ekonomin? Hur ska ett land styra över sånt, för bitcoin går väl inte att kontrollera alls..?

Jag har helt enkelt svårt att se att de som sitter på den verkliga ekonomiska makten och nyttjar den både för att göra gott i ett samhälle och kanske även dåligt ibland, skulle ge upp den till bicoin-ägare. Om de ser nyttan i en blockchain-baserad valuta så torde de väl skapa en sån själva isf?

Ni som är insatta, förklara gärna hur det är tänkt för jag har inte hittat så mycket kring detta. Hur är det tänkt att den ekonomiska makten ska transfereras från de som sitter på den idag till de som äger bitcoin? Hur skulle krisstimulanser fungera i ett samhälle som enbart har bitcoin som valuta?
Kanske är Satoshi ett gäng från eliten som vill äga allt. Föga troligt. Men makt kommer dom ha oavsett bitcoinstandard.

Staten har fått in skatter innan pengarna digitaliserades så det skulle knappast bli svårare när transaktioner finns publika. Vi har ändå lagar att följa.

Dom ogillar definitivt tanken att trycka upp värdet på våra tillgångar men det gäller att alla är emot det. Kina förlorar om resten av världen anammar bitcoin och dom tittar på.

Egna kryptovalutor kommer dom att skapa, men inget av dom kommer att ha alla de egenskaper som de du ser i min signatur samt nätverkseffekten av bitcoin är för stor.

Vill du filosofiskt dyka in i bitcoin/ krypto rekommenderar jag Robert Breedlove https://www.youtube.com/c/RobertBreedlove22/videos
Citera
2021-12-12, 22:36
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksugerkuk
haha

det många inte förstår än är att BTC är det som kommer lösa den nuvarande/kommande energikrisen

Vad menar du?
Citera
2021-12-12, 22:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
På vilket sätt fick Google maps fantastiska positiva effekter av att ersätta kartböcker? En pryl mot en annan?

Bitcoin digitaliserar "värde" för första gången.
Tidigare har man behövt gräva upp guld ur marken och spenderat massa energi för att smälta det till önskad form. Sedan spenderat massa resurser i form av säkerhet och transporter för att hantera guldet.
Eller så har placerat sitt värde i fastigheter, en otroligt olikvid marknad där det tar flera månader att genomföra en köp affär och lika länge för att sälja.
Eller så har man köpt aktier/fonder på en marknad som bara är öppen 8 timmar 5 dagar i veckan, och betalat stora summor till mäklaravgifter och förvaltningsavgifter, och så är man helt beroende av att företaget man investerat i gör rätt beslut och inte går Nokia/Kodak/Xerox/IBM döden helt plötsligt.

Bitcoin är genom sin digitala form totalt överlägsen all annan store of value på samma sätt som digitala Spotify är överlägsen fysiska CD branchen med alla transporter, distributörer, butiker, anställda med mycket mer. Eller Netflix, eller Google eller Apple eller Amazon osv osv osv...
Bitcoin är först ut att fylla ett enormt hål kring store of value. Det finns ingen second best av samma anledning som det inte finns second best internet.
Senast redigerad av Leaston 2021-12-12 kl. 22:50.
Citera
2021-12-12, 23:30
Medlem
Hur vet du centralbanken it äger massa bitcoins ist o utnyttjar det
Citera
2021-12-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Jaha, så en eventuell person har hållit sin tillgång i evighet och för dig är det ett argument mot att pengar idag är mer värda än pengar imorgon. Lev du i din efterblivna bubbla.
Vad är din defintion av "pengar"? Leaston säger att fastigheten stigit i värde, inte att pengarna stigit i värde. Fiat-pengar sjunker i värde hela tiden. Sitter du hellre på ett bankkonto utan ränta än en fastighet som stiger i värde hela tiden?
Citera
2021-12-13, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbetappe
Hur vet du centralbanken it äger massa bitcoins ist o utnyttjar det
Det tror jag knappast Riksbanken gör idag, men de kommer förmodligen bli tvingade till att köpa. Det är bara en tidsfråga.
Citera
2021-12-13, 08:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbetappe
Hur vet du centralbanken inte äger massa bitcoins ist o utnyttjar det
Med tanke på att det under flera månaders tid har rapporterats att sjuka mängder BTC plockats bort från exchanges, trots kraftiga dippar, så börjar man ju undra vad det är som pågår...

Om en stat bestämt sig för att ackumulera Bitcoin så skulle det se ut såhär:
https://cryptoquant.com/overview/btc-exchange-flows
(notera blåa linjen)

Någon/Några köper hårt och lägger i cold storage, och darrar inte på manchetten när det blir 30% prisras. Dessa har bestämt sig för att köpa och hålla no matter what.

Det behövs inte mycket FOMO för att Bitcoin skall ta slut i orderböckerna och priset skulle kunna rusa 10k om dagen. Aka, supply squeeze.
Senast redigerad av Leaston 2021-12-13 kl. 08:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in