2021-12-12, 20:40
Medlem
Flera inlägg har skrivits men jag försöker skriva lite kort och samlat utan massa citat.

"Alla"* rappare inkl Einar medger att de skriver både om vissa självupplevda saker men också sådant som händer däromkring som de har sett och hört. Det är inte dagboksblad eller dokumentärt. I så fall kan man nog säga att de flesta låtskrivare, poeter, romanförfattare etc "ljuger".

Berätta för mig - vilka av våra framgångsrika rappare är inte s k studiogangsters?
Dvs av de som försörjer sig på musiken och ligger på topplistorna - inte de som gjort två låtar med några tusen views.

Hur mycket föreskriver "gatans lag" ska betalas? Är inte en miljon redan ganska mycket i Modos fickor? Bestämmer Modo själv hur mycket han är värd som "manager"?

Delade Modo ut pengarna rättvist till alla som lever livet Nisse rappade om? Småkillarna som står och fryser på torget - fick de också "äta från Einar"?

Om inte- varför ska just hans ficka fyllas med Nisses inkomster? Vem har gett just honom de imateriella rättigheterna - rätten att ta betalt för licensen få rappa om orten?
EDIT: Med "alla" inom citationstecken menar jag de flesta, säkert finns undantag.
EDIT2: Jag har aldrig försökt ge sken av att vara "från gatan". Tycker jag är rätt öppen med vad jag utgår från. Påstår inte att jag känner till alla detaljer men det gör inte de flesta andra heller, inkl Mamme90 - när det gäller just det här fallet - och av dem som har inside info får vi olika versioner beroende på vilken sida de står, naturligt nog.

Men det stör mig med den här romantiserade bilden - att det handlar om broderskap och lojalitet "alla ska få äta". Men av den lilla fakta man kunnat ta del av, t ex chattloggar från FUP framstår det mer som att vissa ser till att berika sig själva med hjälp av sitt våldskapital. Jag ser bara girighet i de där chatloggarna. Inte mycket spår av broderskap och lojalitet. Underhuggarna kallas "ungar" inte ens vid sitt namn och skickas hit och dit för att ta alla riskerna och göra grovjobbet för småslantar. I toppen sitter psykopater och cashar in utan att smutsa sina egna händer. Tack vare encro åkte de också in - inte bara smågrabbarna. Det hade de inte räknat med.
Senast redigerad av TigerKid2 2021-12-12 kl. 20:57.
Citera
2021-12-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Flera inlägg har skrivits men jag försöker skriva lite kort och samlat utan massa citat.

"Alla"* rappare inkl Einar medger att de skriver både om vissa självupplevda saker men också sådant som händer däromkring som de har sett och hört. Det är inte dagboksblad eller dokumentärt. I så fall kan man nog säga att de flesta låtskrivare, poeter, romanförfattare etc "ljuger".

Berätta för mig - vilka av våra framgångsrika rappare är inte s k studiogangsters?
Dvs av de som försörjer sig på musiken och ligger på topplistorna - inte de som gjort två låtar med några tusen views.

Hur mycket föreskriver "gatans lag" ska betalas? Är inte en miljon redan ganska mycket i Modos fickor? Bestämmer Modo själv hur mycket han är värd som "manager"?

Delade Modo ut pengarna rättvist till alla som lever livet Nisse rappade om? Småkillarna som står och fryser på torget - fick de också "äta från Einar"?

Om inte- varför ska just hans ficka fyllas med Nisses inkomster? Vem har gett just honom de imateriella rättigheterna - rätten att ta betalt för licensen få rappa om orten?
EDIT: Med "alla" inom citationstecken menar jag de flesta, säkert finns undantag.

Du är helt omöjlig att diskutera med för du förstår verkligen inte hur det funkar. Du baserar dina resonemang på känslor och hur din världsbild fungerar. Det är helt löjligt och ärligt talat så är det inte ens nån idé att slösa tid på att diskutera med någon som inte vill förstå.
Citera
2021-12-12, 20:58
Medlem
Ikväll hade Expressen en chatt där personer fick ställa frågor till deras reporter Kim Malmgren om gängkriminalitet.

Signaturen Petter frågade:
Har det framkommit något nytt angående mordet på Einar? Vart ligger man i jakten på mördarna?
Malmgren svarade:
Bra fråga. Jag har sällan varit med om att polisen är så sluten när det gäller en mordutredning. Ett väldigt konkret kvitto på var man står i utredningen är att ingen är frihetsberövad misstänkt för mordet.
Citera
2021-12-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamme90
Du är helt omöjlig att diskutera med för du förstår verkligen inte hur det funkar. Du baserar dina resonemang på känslor och hur din världsbild fungerar. Det är helt löjligt och ärligt talat så är det inte ens nån idé att slösa tid på att diskutera med någon som inte vill förstå.

Läs min andr EDIT om du vill. Men jag skiter i att försöka övertyga dig om något. Vi har båda rätt till våra reflektioner och åsikter.
EDIT: Men inte ens några exempel på vilka framgångsrika artister som inte är studiogangsters?
Citera
2021-12-12, 21:00
Medlem
Nej jag har inte läst den fup så ingående, men har förstått att Nisse kom helt fel in i många situationer. Däremot försökte ja förstår om det fanns en anledning till att Hamko och co bodde just vid Hammarby Sjöstad, men fick ej ihop datum kring när Nisse flyttade dit, så släppte de helt.

Tack för förklaringen kring Modo, ja har alltid trott och tolkat de som att de va boxaren och hans familj som likt Tati breddade familjens affärsverksamhet genom manager rollen. Då ber ja verkligen om ursäkt om jag fått andra att tro de!

Är denna Modo knuten till Rissne på något sätt? Eftersom dom sökte de långsiktiga i manager rollen i samband med kidnappningen, när de andra tänkte kortsiktigt och ville ha snabba cash.

Citat:
Ursprungligen postat av sesam00
Ang Gibbo så skulle jag säga att det är en mycket bra, lojal och ärlig kille. Känd
Att han har suttit och varit misstänkt för ett X antal Rån m.m är ju ingen hemlighet. (Gibbos efternamn är sebed* (i) obs är ej säker på stavningen).

Gibbos vapendragare brukar vara
Mario Golza*(r) Mi*(a). Mario har också suttit för Rån samt varit misstänkt för ett X antal rån. Uppvuxen i Dalen

Modo salh* (a) är nog Gibbos närmaste vapendragare. väldigt duktig boxare är Modo. Uppvuxen han med i Dalen.

Mvh
Från (FB) Sthlm, Farsta: Väpnat rån mot Forex (19/8-14)

För att ta ett exempel kring varför ja tolkat som ja tolkat

Citat:
Ursprungligen postat av Steffelofvee
Det med Hamza och 14 åringen har du rätt i.
14 åringen skulle goa Hamza till en shooter i Dalen men allt gick snett. I FUPen med 14 åringen kan du även se när han skickar ett sms till Einar där han skrev att han skulle dö pga Einar, eftersom Hamza inte blev klippt och Hamza kände till att han var goaren.

Dock så syftar du på fel Modo, den Modo som var hans manager heter modouj1 på instagram. Dock är han kopplad till den andra Modo som du hänvisa till. Gambianerna i Dalen är starka.

(Edit så man förstår) Det finns flera Modos, Einars manager var ej med i Chosen Ones enligt mina källor, men jag har för mig att det fanns en annan Modo i Chosen Ones (Modo Sallah?)
Senast redigerad av Illincognito 2021-12-12 kl. 21:09.
Citera
2021-12-12, 21:01
Medlem
Citat:

De skarvar och rappar ihopdiktad smörja allihop men behovet av skydd avgörs väl av om de utmanar andra samt om de lever i det kriminella livet helt eller står med en fot utanför? Vi vet ju inte hur transaktionerna ser ut mellan Yasin & Shottaz eller för den delen Dree Low & hyenorna. Jag tror inte Modo behövde dela solidariskt med alla, det är lika lite demokrati som ett aktiebolag, top dog får mest, resten smulorna, kanske en del används att främja gemensam brottsaktivitet, vapen osv.
Citera
2021-12-12, 21:07
Medlem
Citat:
Det med Hamza och 14 åringen har du rätt i.
14 åringen skulle goa Hamza till en shooter i Dalen men allt gick snett. I FUPen med 14 åringen kan du även se när han skickar ett sms till Einar där han skrev att han skulle dö pga Einar, eftersom Hamza inte blev klippt och Hamza kände till att han var goaren.

Dock så syftar du på fel Modo, den Modo som var hans manager heter modouj1 på instagram. Dock är han kopplad till den andra Modo som du hänvisa till. Gambianerna i Dalen är starka.

(Edit så man förstår) Det finns flera Modos, Einars manager var ej med i Chosen Ones enligt mina källor, men jag har för mig att det fanns en annan Modo i Chosen Ones (Modo Sallah?)

Vilken fup är det du pratar om nu? Vart hittar man den?
Citera
2021-12-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illincognito
Nej jag har inte läst den fup så ingående, men har förstått att Nisse kom helt fel in i många situationer. Däremot försökte ja förstår om det fanns en anledning till att Hamko och co bodde just vid Hammarby Sjöstad, men fick ej ihop datum kring när Nisse flyttade dit, så släppte de helt.

Tack för förklaringen kring Modo, ja har alltid trott och tolkat de som att de va boxaren och hans familj som likt Tati breddade familjens affärsverksamhet genom manager rollen. Då ber ja verkligen om ursäkt om jag fått andra att tro de!

Är denna Modo knuten till Rissne på något sätt? Eftersom dom sökte de långsiktiga i manager rollen i samband med kidnappningen, när de andra tänkte kortsiktigt och ville ha snabba cash.
Yes helt rätt, Modo har starka kopplingar till Rissne då han är kusin med Addy från Rinkeby som nu styr Rissne med Luis Silva (dock sitter Luis) och det var det jag menade med Modo, att han har bra kontakter överallt, inte bara med Rissne. Det var därför Einar inte blev touchad tills Modo inte var hans manager längre.
Citera
2021-12-12, 21:10
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Yes helt rätt, Modo har starka kopplingar till Rissne då han är kusin med Addy från Rinkeby som nu styr Rissne med Luis Silva (dock sitter Luis) och det var det jag menade med Modo, att han har bra kontakter överallt, inte bara med Rissne. Det var därför Einar inte blev touchad tills Modo inte var hans manager längre.
Låter som du pratar om hockey. Använd namn eller ge i alla fall fan i att skriva ut hockeylag...
Citera
2021-12-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jour-nalisten
Vilken fup är det du pratar om nu? Vart hittar man den?
https://delafil.se/372ebf66559cd426/Maskad_ab_173.pdf
Citera
2021-12-12, 21:13
Medlem
Tack för att du redde ut dom grejerna!

Citat:
Senast redigerad av Illincognito 2021-12-12 kl. 21:46.
Citera
2021-12-12, 21:14
Medlem
Zzzzorrros avatar
Citat:
Läs min andr EDIT om du vill. Men jag skiter i att försöka övertyga dig om något. Vi har båda rätt till våra reflektioner och åsikter.
EDIT: Men inte ens några exempel på vilka framgångsrika artister som inte är studiogangsters?

Dom är alla studiogansters i olika utsträckning... Men dom sköter spelet snyggare och bygger stabilare allianser än din idol uppenbarligen gjorde. Annars hamnar dom i riskzonen precis på samma sätt om inte värre om dom har en annan etnicitet.

Kanske dom inte blandar in sin mamma i gamet heller i lika stor utsträckning.

Der finns några riktiga banditer som lär sig rimma med tiden långt in i en fängelsevolta men det fenomenet är ganska litet & dom håller ändå låg profil med sin musikaliska ådra... Riktiga banditer brukar i allmänhet se ner på skitsnackarmusiker av olika anledningar du ändå inte kommer få in i ditt tröga huvud. Lite "gangstas don't dance dealen".

Diverse idioter tittar in och snackar skit om svenskar vs babbe. Kan garantera att man råkar precis lika illa ut oavsett etnicitet om man sköter det kriminella spelet lika dåligt.

Det finns ingen millimeter rättvisa bland dom kriminella, den starkas rätt och våldkapital gäller...
Och det bland narcissister, psykopater, sociopater eller människor ur diverse olika mycket trasiga bakgrunder, föräldrar och mentala diagnoser.
Annars skulle fler bli & vara kriminella, studiobanditer inkl. Det är en rå, lömsk och hemsk bransch.

Vi som bemöter dessa nötter i tråden gör det för nyansera bilden & försöka berätta om verkligheten. Inte ta den i försvar.

Lite "roligt" förresten när cocksuckern jom3 hävdar Alexandra är en orre och bajsar snett på Einar så rider alla unisont till försvar... Men påståendet att hans "grabbar" huggit han i ryggen sväljs med hull å hår... Båda påståendena ur tvivelaktiga källor, dvs hens rövhåla... Är det detta som kallas för "konfirmation bias" eller?

Steffelovvee, yes två helt olika M.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in