Citat:
Ursprungligen postat av
iamwonderwoman
Jag tycker jag hyfsat förstår tanken bakom att frigöra sig från dagens ekonomiska system och valutor och de som tycker att de är korrupta eller inte fungerar som de ska. Men även om världen bestämde sig för att göra om det, varför skulle man helt sonika lämna över makten till ett gäng ”no-bodys” som köpt bitcoin? (Ni får ursäkta att jag använder ordet no-bodys men i detta sammanhang menar jag i jämförelse med centralbanker, regeringar, osv)
Om vi levde i ett crypto-samhälle hur skulle det då gå till när man behöver stimulera eller dämpa ekonomin? Hur ska ett land styra över sånt, för bitcoin går väl inte att kontrollera alls..?
Jag har helt enkelt svårt att se att de som sitter på den verkliga ekonomiska makten och nyttjar den både för att göra gott i ett samhälle och kanske även dåligt ibland, skulle ge upp den till bicoin-ägare. Om de ser nyttan i en blockchain-baserad valuta så torde de väl skapa en sån själva isf?
Ni som är insatta, förklara gärna hur det är tänkt för jag har inte hittat så mycket kring detta. Hur är det tänkt att den ekonomiska makten ska transfereras från de som sitter på den idag till de som äger bitcoin? Hur skulle krisstimulanser fungera i ett samhälle som enbart har bitcoin som valuta?
Exakt vilka är "de" du talar om? Du får det att låta som Men in Black. Wallenberg eller hans dito i USA Jamie Diamond har ingen makt att stoppa Bitcoin. Eller menar du att Ingves har ett veto av något slag? Powell har iaf sagt att
dom inte kommer förbjuda Bitcoin.
Bankerna har istället börjat anamma Bitcoin så smått. Tex
här.
Dom som sitter på makt är politiker och dom har snarare varit positiva till Bitcoin. Främst hos republikanerna i USA men även ett par av
presidentkandidaterna hos demokraterna har uttalat sig positivt.
Ett antal borgmästare,
bland annat i New York och Miami har börjat tävla om att göra sin stad till den kryptovänligaste.
SEC i USA har sedan länge klassat Bitcoin (och Ethereum) som tillgångar som vilka tillgångar som helst.
Texas (och deras politiker)
satsar hårt på Bitcoin.
Varför skulle man förbjuda Bitcoin när man inte förbjudit internet?