2021-12-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Det finns en falang i tråden som håller hårt i begreppet ”studiobandit”. Som rappare så representerar du ditt område och dina krimmo-homies. Dina homies beskyddar dig så länge du är lojal och representerar dem genom rap mot de andra gängens rappare. Det är förenat med livsfara att vara i brytning med sin egen trakt och sina homies, alternativt att rappa om tung kriminalitet som man själv inte är utförare av. Då parasiterar rapparen på de grovt kriminellas livsstil och i deras logik är straffet bötning, att bli mulad eller en kombo. Man kan ju tycka att gatans logik är medeltida macho. De som anser den rimlig tycker att Nisse hade ett enkelt val och kunde rappa om kattungar, jordbruk, politik, kondenserad mjölk eller egentligen vad som helst utom kriminalitet. I så fall hade han varit vid liv idag.

Allt det här är hårdimporterat från USA när gangsterrappen var ung där. Det är ju inte så att Dree Low, Yasin, Haval et consortes kommit på något eget och unikt. Själv förstår jag inte alltid logiken. Dree Low får tydligen vara sådär jättetuff och råna den lokala tjorren på Dubbel-Dajm, Hubba-Bubba, Ballerina & Singoalla. Han blir inte straffad internt för det maxtöntiga tilltaget. Det om något sänker väl gängets status? En plufs som egentligen behöver träna och hårdbanta knycker hela famnen full med godsaker genom att skrämma livet ur en hederlig kioskägare.

Du sammanfatta det själv jätte bra. För oss "normala" så är det här jätte töntigt, hemskt och allt vad det innebär. Men ingen tvingar oss (hoppas jag) att leva ett kriminellt liv. Men om man själv väljer det, då måste man som sagt gå från de spelregler de kriminella har satt upp. Gör man inte det så är det precis som du säger att man då blir antingen bötad, kidnappad och kanske mördas. Sen längs vägen så har även andra gjort fel. Haval borde aldrig blanda sig in i det här. Men han ville göra en "tjänst" till Mario/Vårby. Det är så man skapar kontakter och allianser.

Samma med Yasin som ville få nån snubbe i DP mördad. Dom borde aldrig ha blandat sig in i det här. Och för grabbarna i Dalen, för mig som "normal" människa så gjorde dom också fel, att dom kidnappa han men samtidigt när jag försöker tänka som dom och tänka utifrån deras spelregler så förstår jag varför dom gjorde så.
Citera
2021-12-12, 18:40
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Det finns en falang i tråden som håller hårt i begreppet ”studiobandit”. Som rappare så representerar du ditt område och dina krimmo-homies. Dina homies beskyddar dig så länge du är lojal och representerar dem genom rap mot de andra gängens rappare. Det är förenat med livsfara att vara i brytning med sin egen trakt och sina homies, alternativt att rappa om tung kriminalitet som man själv inte är utförare av. Då parasiterar rapparen på de grovt kriminellas livsstil och i deras logik är straffet bötning, att bli mulad eller en kombo. Man kan ju tycka att gatans logik är medeltida macho. De som anser den rimlig tycker att Nisse hade ett enkelt val och kunde rappa om kattungar, jordbruk, politik, kondenserad mjölk eller egentligen vad som helst utom kriminalitet. I så fall hade han varit vid liv idag.

Allt det här är hårdimporterat från USA när gangsterrappen var ung där. Det är ju inte så att Dree Low, Yasin, Haval et consortes kommit på något eget och unikt. Själv förstår jag inte alltid logiken. Dree Low får tydligen vara sådär jättetuff och råna den lokala tjorren på Dubbel-Dajm, Hubba-Bubba, Ballerina & Singoalla. Han blir inte straffad internt för det maxtöntiga tilltaget. Det om något sänker väl gängets status? En plufs som egentligen behöver träna och hårdbanta knycker hela famnen full med godsaker genom att skrämma livet ur en hederlig kioskägare.
Ok, bra förklaring. Klarnar lite.

Och det förstärker misstanken jag hade. Den kriminella världen har väl alltid varit smutsig och oschysst i nån mån men denna epok har verkligen helt tappat all värdighet : det är som barnens Battle royale i bottenslammet.
Vem var det som skröt om hur mycket pengar de omsatte, att han kunde ta sin sedelbunt och köpa en fin bil och åka omkring lite och röka en joint? .. Det skulle vara skryt men var bara så sorgligt. Det är verkligen låg nivå. Ungefär som att hålla på kidnappa varandra , gnälla om studiogangsters eller och pressa fd bekanta på småpengar.
Senast redigerad av st33r 2021-12-12 kl. 18:44.
Citera
2021-12-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamme90
Jag är inte ifrån Dalen så jag vet inte vad deras konflikt handlade om. Men det som man har hört mest är precis tvärtemot vad skribenten TigerKid2 säger. Att det var Einar som svek sina grabbar och bröt med dom istället för att morsan la sig i. Det är ju miljoner kronor vi pratar om och med Einars mammas bakgrund som kan branschen så är det klart att hon vill att sonen själv ska äta på pengarna. Men det krockar med grabbarnas intressen som enligt vad folk säger "investerade" i snubben på olika sätt.

Då blir det en intresse konflikt här. Ja, det stämmer att Einar har full rätt till vad han har tjänat. Det är sunt och förnuft, logik. Men Einar själv valde att rappa om gangster livet och han själv valde att leva det livet. Om du har valt det själv, då måste du följa de spelregler som finns och det är här som många inte riktigt förstår för många har ingen koppling dit, vilket jag tycker är bra!

Jag köper att han bröt mot en kodex som du beskriver. Man kan tycka vad man vill om den men den finns där. Vi som inte är kriminella har i vissa fall lagar att rätta oss efter vi tycker saknar logik. Även om Einars mamma förstod artistbranschen utifrån royalties, kontakter osv så undrar jag om hon förstod riskerna med att bryta upp från Dalen och de som ansåg sig vara Einars trakt & krimmo-homies?
Citera
2021-12-12, 18:52
Medlem
Citat:

För att förstå logiken och varför gängkriminella i förorten inte tycker att vad Dree Low gjorde var löjligt tycker jag du (och andra) ska läsa det jag kommenterade, och vad polisen sade, i tråden om hans rån:

1. (FB) Artisten Dree Low gripen på Arlanda 2021-09-20, dömd för kioskrån 2021-11-01
  2. (FB) Artisten Dree Low gripen på Arlanda 2021-09-20, dömd för kioskrån 2021-11-01
  3. (FB) Artisten Dree Low gripen på Arlanda 2021-09-20, dömd för kioskrån 2021-11-01

Att gängkriminella ser på saker och ting helt annorlunda än vanliga människor kan inte nog betonas.
Citera
2021-12-12, 19:07
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Jag köper att han bröt mot en kodex som du beskriver. Man kan tycka vad man vill om den men den finns där. Vi som inte är kriminella har i vissa fall lagar att rätta oss efter vi tycker saknar logik. Även om Einars mamma förstod artistbranschen utifrån royalties, kontakter osv så undrar jag om hon förstod riskerna med att bryta upp från Dalen och de som ansåg sig vara Einars trakt & krimmo-homies?
Einar hade ett avtal med Dalen gänget skrivet med hjälp av advokat att de skulle tjäna % på allt han gav ut på labeln.
Es management (E var ej myndig då) startar ett nytt bolag och ger ut musiken där, utan att betala. Det framgår i FUP.
Citera
2021-12-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
För att förstå logiken och varför gängkriminella i förorten inte tycker att vad Dree Low gjorde var löjligt tycker jag du (och andra) ska läsa det jag kommenterade, och vad polisen sade, i tråden om hans rån:

1. (FB) Artisten Dree Low gripen på Arlanda 2021-09-20, dömd för kioskrån 2021-11-01
  2. (FB) Artisten Dree Low gripen på Arlanda 2021-09-20, dömd för kioskrån 2021-11-01
  3. (FB) Artisten Dree Low gripen på Arlanda 2021-09-20, dömd för kioskrån 2021-11-01

Att gängkriminella ser på saker och ting helt annorlunda än vanliga människor kan inte nog betonas.

Tack för mycket bra länkar Stefan S! Intressant och talande att Dree Low & Co demonstrerar sin makt och våldskapital lokalt genom att hota och skrämma svaga grupper som mindre butiksägare till tystnad. Jag tycker diskrepansen är stor mellan vad Dree Low rappar och hur han lever ut sin kriminalitet. Det blir ett trovärdighetsproblem att rappa om de riktigt stora pengarna och brotten samtidigt som man snattar i tjorren som en femteklassare. Logiken blir dock tydligare att man håller hela områden i schack på det här sättet, Akalla, Husby osv
Citera
2021-12-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Einar hade ett avtal med Dalen gänget skrivet med hjälp av advokat att de skulle tjäna % på allt han gav ut på labeln.
Es management (E var ej myndig då) startar ett nytt bolag och ger ut musiken där, utan att betala. Det framgår i FUP.

Tack Pandalina4! Då borde hon rimligen insett att det kunde vara förenat med risk att bryta kontraktet och avsluta Dalens kickback.
Citera
2021-12-12, 19:31
Medlem
Bra förklarat!

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S

Citera
2021-12-12, 19:36
Medlem
2019 när Einar slog ut som artist hade han bakk av Modo som är ett stort namn i Dalen men han hade även andra vänner som Hamza, Abdi, Thrife mm, därför vågade ingen röra honom. Just då i sina låtar ljög han mycket i sina texter, och det han sa i sina låtar handlade mer om vad hans vänner gjorde. Därför tog Modo snabbt över rollen som manager till han då han rappade om dem och tjänade pengar på det. Båda vann på att Modo blev manager (Modo fick cash, Einar fick bakk)
Modo tjänade ungefär 1 kanin från Einar under tiden som manager, och efter att Einar inte längre hade kunnat ge han pengarna pga sin morsa, så såg Modo inte så mycket i han mer, varför skulle han bakka en person som han inte vann någonting på som samtidigt reppade han och hans ort?

Dalen Grabbarna är i grund och botten bra vänner med Vårby, men efter sprickan med cashen så hade Einar inte så mycket människor bakom sig, några månader tidigare hade han även försökt få sin barndomsvän mördad (Hamza).
Därför kunde Vårby göra vad dem ville med Einar, hade han dock varit under Modos vingar och fortsatt peyat, så hade ingen som sagt i Stockholm vågat röra han, då Modo har mycket bra kontakter med folk i den undre världen.
Därför kan man inte heller säga att Einars vänner vände sig till Vårby, när hela Dalen egentligen var vänner med Vårby från början.
Det var mer Einar som tabbade sig när han sjöng om andra i sina låtar och senare inte kunde betala dem.

Efter kidnappningen blev hans texter mer sanna, han var inte den farligaste grabben till en början, men efter pressen från hela Sverige behövda han hävda sig och börja göra dumma saker som troligtvis fick han bli klippt.
Citera
2021-12-12, 19:44
Medlem
Vet man något om hur hans kreativa process går till?

I de få intervjuer som finns med honom, sprutar det inte direkt alfahanne om grabben, snarare myskillen. Om nu TCM ägs och drivs av hela gänget, kanske även texterna skrivs och skapas av gruppen. Men Dree är den som framför dem bäst och tar den rollen i gruppen? Därför tillåts han vara den han är, för de både görs och tvättas deg genom detta lyckade musikprojekt? (Dvs ett totalt omvänt projekt i relation till Nisses, samma lika typ av projekt DP försöker sjösätta genom mehdi nu)

Citat:
Tack för mycket bra länkar Stefan S! Intressant och talande att Dree Low & Co demonstrerar sin makt och våldskapital lokalt genom att hota och skrämma svaga grupper som mindre butiksägare till tystnad. Jag tycker diskrepansen är stor mellan vad Dree Low rappar och hur han lever ut sin kriminalitet. Det blir ett trovärdighetsproblem att rappa om de riktigt stora pengarna och brotten samtidigt som man snattar i tjorren som en femteklassare. Logiken blir dock tydligare att man håller hela områden i schack på det här sättet, Akalla, Husby osv
Citera
2021-12-12, 19:49
Medlem
Så grabben som Hamko sitter för att ha skjutit, är knuten till Nisse?
(Eftersom han förmodligen skjuts pga att han försökte goa Hamko)

Dessutom så bodde ju Hamko + bror mm på ett hotell i samma veva som de greps.
Det hotellets placering gör också hela den historien besynnerlig.

För den som inte kopplar namnet Modo, klicka på denna länken så förstår ni kanske mer.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Chosen_ones

Mario är även han knuten till den sidan av motorcykel världen, dock så står en guldtand på helt andra sidan. Ju mer man gräver i allt, ju mer liknande situationer sätter sig Nisse i. Bråkar med shottaz, hänger sen med DP och HH. Bråkar med Vårby, söker upp May. Bråkar sen ev med Bredäng/bandidos och söker då upp Märsta.

Citat:
Ursprungligen postat av Steffelofvee
2019 när Einar slog ut som artist hade han bakk av Modo som är ett stort namn i Dalen men han hade även andra vänner som Hamza, Abdi, Thrife mm, därför vågade ingen röra honom. Just då i sina låtar ljög han mycket i sina texter, och det han sa i sina låtar handlade mer om vad hans vänner gjorde. Därför tog Modo snabbt över rollen som manager till han då han rappade om dem och tjänade pengar på det. Båda vann på att Modo blev manager (Modo fick cash, Einar fick bakk)
Modo tjänade ungefär 1 kanin från Einar under tiden som manager, och efter att Einar inte längre hade kunnat ge han pengarna pga sin morsa, så såg Modo inte så mycket i han mer, varför skulle han bakka en person som han inte vann någonting på som samtidigt reppade han och hans ort?

Dalen Grabbarna är i grund och botten bra vänner med Vårby, men efter sprickan med cashen så hade Einar inte så mycket människor bakom sig, några månader tidigare hade han även försökt få sin barndomsvän mördad (Hamza).
Därför kunde Vårby göra vad dem ville med Einar, hade han dock varit under Modos vingar och fortsatt peyat, så hade ingen som sagt i Stockholm vågat röra han, då Modo har mycket bra kontakter med folk i den undre världen.
Därför kan man inte heller säga att Einars vänner vände sig till Vårby, när hela Dalen egentligen var vänner med Vårby från början.
Det var mer Einar som tabbade sig när han sjöng om andra i sina låtar och senare inte kunde betala dem.

Efter kidnappningen blev hans texter mer sanna, han var inte den farligaste grabben till en början, men efter pressen från hela Sverige behövda han hävda sig och börja göra dumma saker som troligtvis fick han bli klippt.
Senast redigerad av Illincognito 2021-12-12 kl. 19:57.
Citera
2021-12-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illincognito
Så grabben som Hamko sitter för att ha skjutit, är knuten till Nisse?
(Eftersom han förmodligen skjuts pga att han försökte goa Hamko)

Dessutom så bodde ju Hamko + bror mm på ett hotell i samma veva som de greps.
Det hotellets placering gör också hela den historien besynnerlig.

För den som inte kopplar namnet Modo, klicka på denna länken så förstår ni kanske mer.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Chosen_ones

Mario är även han knuten till den sidan av motorcykel världen, dock så står en guldtand på helt andra sidan. Ju mer man gräver i allt, ju mer liknande situationer sätter sig Nisse i. Bråkar med shottaz, hänger sen med DP och HH. Bråkar med Vårby, söker upp May. Bråkar sen ev med Bredäng/bandidos och söker då upp Märsta.
Det med Hamza och 14 åringen har du rätt i.
14 åringen skulle goa Hamza till en shooter i Dalen men allt gick snett. I FUPen med 14 åringen kan du även se när han skickar ett sms till Einar där han skrev att han skulle dö pga Einar, eftersom Hamza inte blev klippt och Hamza kände till att han var goaren.

Dock så syftar du på fel Modo, den Modo som var hans manager heter modouj1 på instagram. Dock är han kopplad till den andra Modo som du hänvisa till. Gambianerna i Dalen är starka.

(Edit så man förstår) Det finns flera Modos, Einars manager var ej med i Chosen Ones enligt mina källor, men jag har för mig att det fanns en annan Modo i Chosen Ones (Modo Sallah?)
Senast redigerad av Steffelofvee 2021-12-12 kl. 20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in