Citat:
Det finns en falang i tråden som håller hårt i begreppet ”studiobandit”. Som rappare så representerar du ditt område och dina krimmo-homies. Dina homies beskyddar dig så länge du är lojal och representerar dem genom rap mot de andra gängens rappare. Det är förenat med livsfara att vara i brytning med sin egen trakt och sina homies, alternativt att rappa om tung kriminalitet som man själv inte är utförare av. Då parasiterar rapparen på de grovt kriminellas livsstil och i deras logik är straffet bötning, att bli mulad eller en kombo. Man kan ju tycka att gatans logik är medeltida macho. De som anser den rimlig tycker att Nisse hade ett enkelt val och kunde rappa om kattungar, jordbruk, politik, kondenserad mjölk eller egentligen vad som helst utom kriminalitet. I så fall hade han varit vid liv idag.
Allt det här är hårdimporterat från USA när gangsterrappen var ung där. Det är ju inte så att Dree Low, Yasin, Haval et consortes kommit på något eget och unikt. Själv förstår jag inte alltid logiken. Dree Low får tydligen vara sådär jättetuff och råna den lokala tjorren på Dubbel-Dajm, Hubba-Bubba, Ballerina & Singoalla. Han blir inte straffad internt för det maxtöntiga tilltaget. Det om något sänker väl gängets status? En plufs som egentligen behöver träna och hårdbanta knycker hela famnen full med godsaker genom att skrämma livet ur en hederlig kioskägare.
Allt det här är hårdimporterat från USA när gangsterrappen var ung där. Det är ju inte så att Dree Low, Yasin, Haval et consortes kommit på något eget och unikt. Själv förstår jag inte alltid logiken. Dree Low får tydligen vara sådär jättetuff och råna den lokala tjorren på Dubbel-Dajm, Hubba-Bubba, Ballerina & Singoalla. Han blir inte straffad internt för det maxtöntiga tilltaget. Det om något sänker väl gängets status? En plufs som egentligen behöver träna och hårdbanta knycker hela famnen full med godsaker genom att skrämma livet ur en hederlig kioskägare.
Du sammanfatta det själv jätte bra. För oss "normala" så är det här jätte töntigt, hemskt och allt vad det innebär. Men ingen tvingar oss (hoppas jag) att leva ett kriminellt liv. Men om man själv väljer det, då måste man som sagt gå från de spelregler de kriminella har satt upp. Gör man inte det så är det precis som du säger att man då blir antingen bötad, kidnappad och kanske mördas. Sen längs vägen så har även andra gjort fel. Haval borde aldrig blanda sig in i det här. Men han ville göra en "tjänst" till Mario/Vårby. Det är så man skapar kontakter och allianser.
Samma med Yasin som ville få nån snubbe i DP mördad. Dom borde aldrig ha blandat sig in i det här. Och för grabbarna i Dalen, för mig som "normal" människa så gjorde dom också fel, att dom kidnappa han men samtidigt när jag försöker tänka som dom och tänka utifrån deras spelregler så förstår jag varför dom gjorde så.