2021-12-11, 18:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Constanta måste det vara..?

Edit: tokletade över Hispaniola när den saken var, satt långt inne...

"Editera/redigera" vs quota...
Citera
2021-12-11, 18:54
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Edit: tokletade över Hispaniola när den saken var, satt långt inne...

"Editera/redigera" vs quota...

Ah Fick för mig att det var nått nära Sunny Beach typ Burgas eller Varna, så har letat på typ by-nivå i DR och Haiti efter nått som påminner om det
Citera
2021-12-11, 19:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ah Fick för mig att det var nått nära Sunny Beach typ Burgas eller Varna, så har letat på typ by-nivå i DR och Haiti efter nått som påminner om det

...trodde jag med...
Citera
2021-12-11, 19:24
Medlem
Citat:
Constanta måste det vara..?

Rätt, Constanza, höglandet i DR. Badorten är Mamaia, chartermäl för svenskar och Constanta har en stor hamn, omsätter omkring 50% mer gods än Göteborg
Citera
2021-12-11, 20:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Rätt, Constanza, höglandet i DR. Badorten är Mamaia, chartermäl för svenskar och Constanta har en stor hamn, omsätter omkring 50% mer gods än Göteborg

Thanx. Vi ska till en av detta både var gäller yta och invånare stora lands...

1) ...största städer. Kvalar in på en top-5 lista.

2) Kan få en tänka på tennis! Även om vi saknar en bokstav.

3) Namngiven efter kolonialminister, halvtokig hebefil där båda könen gick an.

4) Wikis "List of people from NN" ligger på tre sidor - känner inte igen en käft så den skippar vi.

5) Bland systerstäderna känner vi igen en känd rocklåt!
Citera
2021-12-12, 11:39
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Det här var knepigt. Gärna fler ledtrådar.

PS/Finns det horhus i Constanza?
Citera
2021-12-12, 13:33
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
Det här var knepigt. Gärna fler ledtrådar.

PS/Finns det horhus i Constanza?

Naturligtvis, men T-centralens pissoar är fräschare..
Citera
2021-12-12, 14:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Naturligtvis, men T-centralens pissoar är fräschare..

Er synnerligen intressanta diskussion får mig att tänka på en Blackadder-episod där Atkinson måste fram med rejält med deg på kort varsel, paniksituation helt enkelt. Baldrick: "Sir... I´ve heard there is money to be made in the docks" och utrustas med en "Get it here"-skylt. Blackadder summerar på kvällen uppslaget men någonting i stil med "well two pence is a start"...

3b) Med reservation för den saknade bokstaven (konsonant) hade staden kunnat heta typ "Ville En-tout-cas" eller "Lawn court valley"...

5b) Systerstaden med rocklåtsnamnet ja - låten har spelats in av bl a Beatles. Ingen fråga utan att Pålle är med! Den mesta kända inspelningen har nog gjorts av en svart rocker vars karakteristiska sångstil man kan säga imiteras här från 27:40 in; https://www.youtube.com/watch?v=n5Oy3T6u6SU
Citera
2021-12-12, 16:35
Medlem
Citat:
Er synnerligen intressanta diskussion får mig att tänka på en Blackadder-episod där Atkinson måste fram med rejält med deg på kort varsel, paniksituation helt enkelt. Baldrick: "Sir... I´ve heard there is money to be made in the docks" och utrustas med en "Get it here"-skylt. Blackadder summerar på kvällen uppslaget men någonting i stil med "well two pence is a start"...

3b) Med reservation för den saknade bokstaven (konsonant) hade staden kunnat heta typ "Ville En-tout-cas" eller "Lawn court valley"...

5b) Systerstaden med rocklåtsnamnet ja - låten har spelats in av bl a Beatles. Ingen fråga utan att Pålle är med! Den mesta kända inspelningen har nog gjorts av en svart rocker vars karakteristiska sångstil man kan säga imiteras här från 27:40 in; https://www.youtube.com/watch?v=n5Oy3T6u6SU

I min jakt på staden har jag lärt mig att det finns en artist med namnet Center Kurt Klurar på, denna ska man kunna ta!
Citera
2021-12-12, 17:29
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
I min jakt på staden har jag lärt mig att det finns en artist med namnet Center Kurt Klurar på, denna ska man kunna ta!

Det ska du absolut! ...betydligt kändare än så! Pålle körde tidigt 60-tal (fram till idag! Även om rösten säger ifrån) covers på honom, speciellt som han är (med rätta) stolt över sin "NN-röst", gapigare, upp två oktaver.

3c) Så gräsligt svår är inte denna leaden, bör inte sätta grus i maskineriet, tunnisar spelar inomhus (Plexipave etc) men professionellt har vi bara ett underlag kvar... (räknar bort kommunala asfaltbanor...) ...som leder direkt till staden, sånär som på konsonanten som sagt... ..och en initial hamn!!! (verkar vara helgens tema...).

3d) Kan också ta vägen över den kinky kolonialministern, svårare.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-12-12 kl. 17:37.
Citera
2021-12-12, 18:18
Medlem
Citat:
Det ska du absolut! ...betydligt kändare än så! Pålle körde tidigt 60-tal (fram till idag! Även om rösten säger ifrån) covers på honom, speciellt som han är (med rätta) stolt över sin "NN-röst", gapigare, upp två oktaver.

3c) Så gräsligt svår är inte denna leaden, bör inte sätta grus i maskineriet, tunnisar spelar inomhus (Plexipave etc) men professionellt har vi bara ett underlag kvar... (räknar bort kommunala asfaltbanor...) ...som leder direkt till staden, sånär som på konsonanten som sagt... ..och en initial hamn!!! (verkar vara helgens tema...).

3d) Kan också ta vägen över den kinky kolonialministern, svårare.

Då trillade tennisbollen ner tror jag Port Harcourt? Kansas City är låten då, Fats Domino tydligen.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2021-12-12 kl. 18:20.
Citera
2021-12-12, 18:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Då trillade tennisbollen ner tror jag Port Harcourt?

Game, set and match! Snyggt. Nigerias femte största stad och döpt efter;
https://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_Harcourt,_1st_Viscount_Harcourt Verkar varit en trevlig snubbe!

Med hardcourt fulländar vi ju de etablerade underlagen, en tout cas - "för att förhållanden" (=skitsamma om det duggar) ett annat namn på det europeiska röda gruset.

Och systerstaden Kansas City! Little Richards stora hit! Här Pålle, självfallet;
https://www.youtube.com/watch?v=ltqLIElBTsg

En hardcourtbana (de rustika ganska lättskötta!) i skala 1:1 samt från till Biling!

EDIT; Jo Fats Domino har också gjort den, lite mer lågmäld!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in