2021-12-12, 16:52
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Men så för några veckor sen märkte man att det luktade bränt när man kört in bilen i garaget. Visst, vänster bakfälg och bromsok var rätt varm så här fanns det ett typiskt misstänkt fall av anliggande bromsar. Det hade även märkts en liten högre bränsleförbrukning på sistone.
Visst, du kanske har problem med bromsarna men annars är ju symptomen högre bränsleförbrukning och varma fälgar symptom på ett dåligt hjullager.

Detta kommer rätt smygande för många, bilen går ju ändå att köra och sedan kör man vidare tills hela hjullagret rasar. Ej kul! Har gjort detta. Rekommenderas ej! Kan vara livsfarligt.

Så nästa gång du meckar med bromsarna: kolla hjullager också.

Bromsarna på Prius: är det såna bromsar som kan justeras in med shims? Finns det andra delar som kanske ramlat bort eller du tappat bort i samband med dina försök att renovera bromsarna? Vissa små pinaler försvinner alltid när man mekar bil.

Kom ihåg att eftermarknadsprylar inte alltid har samma mått och marginaler(vid tillverkning) och därfmr inte alltid går att kombinera hur som helst med originaldelar. Ett exempel: bromsskivor från en tillverkare kanske har provats ut med der egna märkets bromsklossar. Kan ju även skilja en del i materialet!
Citera
2021-12-12, 17:01
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Visst, du kanske har problem med bromsarna men annars är ju symptomen högre bränsleförbrukning och varma fälgar symptom på ett dåligt hjullager.

Detta kommer rätt smygande för många, bilen går ju ändå att köra och sedan kör man vidare tills hela hjullagret rasar. Ej kul! Har gjort detta. Rekommenderas ej! Kan vara livsfarligt.

Så nästa gång du meckar med bromsarna: kolla hjullager också.

Bromsarna på Prius: är det såna bromsar som kan justeras in med shims? Finns det andra delar som kanske ramlat bort eller du tappat bort i samband med dina försök att renovera bromsarna? Vissa små pinaler försvinner alltid när man mekar bil.

Kom ihåg att eftermarknadsprylar inte alltid har samma mått och marginaler(vid tillverkning) och därfmr inte alltid går att kombinera hur som helst med originaldelar. Ett exempel: bromsskivor från en tillverkare kanske har provats ut med der egna märkets bromsklossar. Kan ju även skilja en del i materialet!

Är hjullagret dåligt blir inte själva bromsoket glödhett och det börjar lukta brända bromsklossar när man parkerat så den teorin är nog helt fel. Lager som är på väg att ge upp brukar också låta en del.
Den här bilen har alltid tidigare servats på verkstad och jag har inte rivit bromsarna mer än det jag gjort nu. Finns inga shims utan det är en rätt enkel och pålitlig konstruktion.
Tappar man sen prylar när man skruvar ska man inte hålla på med sånt, jag lägger alla skruvar systematiskt när jag skruvar och har jag en över när jag är klar är det bara att börja om igen.
Citera
2021-12-12, 17:03
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Aldrig vanlig olja i någon form på bromsdetaljer då det får gummit att svälla i olika packningar! Verkar f ö vara det som har hänt gällande glidpinnen. Råder också olika meningar om vad glidpinnarna ska smörjas med men det är samma sak där: absolut inte olja utan kopparpasta eller silikonfett. Jag använde det senare.
Kolven i sig är sen helt felfri, det är inte där felet ligger.
Har upptäckt att glidpinnarna, får inte gå trögt eller lite segt, då ligger bromsen på.
Citera
2021-12-12, 17:09
Medlem
Nja..hjullager tror jag inte på....har bytt två på min audi fram....det lät i hela bilen nått vansinnigt..skar isär lagret efter byte å såret på lagerbanan var ca 1gånger 2mm bara..utan belägg i skall ju oket gå å ruska på framåtillbaka lätt...
Citera
2021-12-12, 17:21
Medlem
Mina ok sitter löst kan man säga...glappigt alltså..nån mm.
Citera
2021-12-12, 17:41
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har upptäckt att glidpinnarna, får inte gå trögt eller lite segt, då ligger bromsen på.

Aha. Då ligger nog felet där. Dyronomen skulle ha 400,- för en sats om två glidpinnar, Trodo 26,- för en glidpinne och 57,- för en hel packningssats inkl dom som hör till kolven.

Vilken tror ni det blir?
Citera
2021-12-12, 17:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Aha. Då ligger nog felet där. Dyronomen skulle ha 400,- för en sats om två glidpinnar, Trodo 26,- för en glidpinne och 57,- för en hel packningssats inkl dom som hör till kolven.

Vilken tror ni det blir?
Ja det var skillnad i pris, pengarna som blir över kan man köpa något gott att äta på 😊
Citera
2021-12-12, 17:49
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja det var skillnad i pris, pengarna som blir över kan man köpa något gott att äta på 😊

Man kanske skulle köra helt utan denna packning tills vidare? Äventyrar ju direkt inget och den sitter alltså längst in i styrpinnehålet.
Citera
2021-12-12, 17:51
Medlem
Kennethkvartings avatar
Roterande stålborste på en glidpinne!

Är det riktigt klokt?
Citera
2021-12-12, 17:54
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Aldrig vanlig olja i någon form på bromsdetaljer då det får gummit att svälla i olika packningar! Verkar f ö vara det som har hänt gällande glidpinnen. Råder också olika meningar om vad glidpinnarna ska smörjas med men det är samma sak där: absolut inte olja utan kopparpasta eller silikonfett. Jag använde det senare.
Kolven i sig är sen helt felfri, det är inte där felet ligger.
Tror skribenten försöker förmedla att du ska börja om. Lika gärna kan du lösgöra hela oket och putsa upp det med avfettning/fettning & nya gummidetaljer.
Troligen ligger det beläggningar inuti/bakom kolvarna. Om du runkar kolvarna lite i oket med hemula mängder sillikonfett, förblir fettet samma färg hela tiden? Om inte så vet du vart problemet sitter.
Citera
2021-12-12, 17:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Man kanske skulle köra helt utan denna packning tills vidare? Äventyrar ju direkt inget och den sitter alltså längst in i styrpinnehålet.
Längst in i hålet, en plast grunka? Ja den har jag tagit bort på några och det har funkat skulle tro att den är för att ta bort lite ljud skulle jag tro
Citera
2021-12-12, 17:56
Medlem
Slipa till dom bara..fin smärjelduk..det är ju inte några precisonsgrejer direkt...grafitfett på pinnarna..testa oket först på plats...skall ju gå å flytta minst 2cm lätt med en näve.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in