2021-12-12, 14:59
Medlem
zoombos avatar
Detta gäller en Toyota Prius från 2012 som rullat ca 20' mil. När den hade införskaffats för snart två år sen så hade bilfirman (rätt stor sådan) nyligen "åtgärdat bakbromsarna". Vad det innebar i praktiken framgick dock inte men den har gått igenom två besiktningar u.a. efter detta med fina bromsvärden.

Men så för några veckor sen märkte man att det luktade bränt när man kört in bilen i garaget. Visst, vänster bakfälg och bromsok var rätt varm så här fanns det ett typiskt misstänkt fall av anliggande bromsar. Det hade även märkts en liten högre bränsleförbrukning på sistone.

Bakbromsarnas konstruktion är rätt konventionell och okomplicerad så det gick rätt snabbt att plocka bort oket och konstatera att en av glidpinnarna mer eller mindre hade fastnat.
Jaha, det här smorde dom nog aldrig upp när klossarna byttes så man plockade bort den kärvande pinnen, rengjorde den ordentligt med roterande stålborste och fettade in allt med silikonfett. Även gummibälgen kollades och den var hel. Väl på plats rörde båda glidpinnar sig fint så det här skulle absolut kunnat ha varit felet.

När ändå oket var löst så sprayades det runt kolven med silikonspray och den vreds också ett halvt varv fram och tillbaka utan större problem. Jodå, den såg ut att funka och hade inte fastnat på nåt vis utan rörde sig problemfritt. Även själva beläggen plockades ut (ganska nya) och den yta där dom ska glida i oket slipades av och fick en liten klick kopparpasta. Kolven trycktes ut en liten bit och kunde tryckas tillbaka utan problem. Alla tätningar runt kolven synades och dom var fina. Handbromsen funkade också som den skulle.

Allt sattes då ihop och testades på plats medan den fortfarande var upphissad. Ingen anliggning.
Ut och provköra. Bromsa kraftigt ett par ggr. Körde tillbaka igen.
Näpp, luktar fortfarande bränt bromsbelägg och fälgen var varm, alltså det är fortfarande anliggning! Wtf? Vad har man missat? Bromsar är ondska!

Smarta "råd" av typen att köpa ett utbytesok, "tjacka hellre en bil av märke XX" eller att lämna in bilen på verkstad undanbedes, tack.
Citera
2021-12-12, 15:05
Medlem
Nog rostskada på nån kolv innanför damasken..kolven hänger sig..motionera kolven ut å in många gånger..hjälper ett tag..annars byt ok....bak är dom billiga..
Citera
2021-12-12, 15:11
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nog rostskada på nån kolv innanför damasken..kolven hänger sig..motionera kolven ut å in många gånger..hjälper ett tag..annars byt ok....bak är dom billiga..

Är enkelkolv och den rör sig som den ska och ser fin ut.
Citera
2021-12-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Trodo brukar ha bra priser
Citera
2021-12-12, 15:14
Medlem
Citat:
Har du tittat innanför packningen?? där var det rost på min...
Citera
2021-12-12, 15:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Detta gäller en Toyota Prius från 2012 som rullat ca 20' mil. När den hade införskaffats för snart två år sen så hade bilfirman (rätt stor sådan) nyligen "åtgärdat bakbromsarna". Vad det innebar i praktiken framgick dock inte men den har gått igenom två besiktningar u.a. efter detta med fina bromsvärden.

Men så för några veckor sen märkte man att det luktade bränt när man kört in bilen i garaget. Visst, vänster bakfälg och bromsok var rätt varm så här fanns det ett typiskt misstänkt fall av anliggande bromsar. Det hade även märkts en liten högre bränsleförbrukning på sistone.

Bakbromsarnas konstruktion är rätt konventionell och okomplicerad så det gick rätt snabbt att plocka bort oket och konstatera att en av glidpinnarna mer eller mindre hade fastnat.
Jaha, det här smorde dom nog aldrig upp när klossarna byttes så man plockade bort den kärvande pinnen, rengjorde den ordentligt med roterande stålborste och fettade in allt med silikonfett. Även gummibälgen kollades och den var hel. Väl på plats rörde båda glidpinnar sig fint så det här skulle absolut kunnat ha varit felet.

När ändå oket var löst så sprayades det runt kolven med silikonspray och den vreds också ett halvt varv fram och tillbaka utan större problem. Jodå, den såg ut att funka och hade inte fastnat på nåt vis utan rörde sig problemfritt. Även själva beläggen plockades ut (ganska nya) och den yta där dom ska glida i oket slipades av och fick en liten klick kopparpasta. Kolven trycktes ut en liten bit och kunde tryckas tillbaka utan problem. Alla tätningar runt kolven synades och dom var fina. Handbromsen funkade också som den skulle.

Allt sattes då ihop och testades på plats medan den fortfarande var upphissad. Ingen anliggning.
Ut och provköra. Bromsa kraftigt ett par ggr. Körde tillbaka igen.
Näpp, luktar fortfarande bränt bromsbelägg och fälgen var varm, alltså det är fortfarande anliggning! Wtf? Vad har man missat? Bromsar är ondska!

Smarta "råd" av typen att köpa ett utbytesok, "tjacka hellre en bil av märke XX" eller att lämna in bilen på verkstad undanbedes, tack.
Sätter min ena strumpa på att felet är i bromsslangen. Kolven går lätt och fint, olja går att få ur luftnippeln, när den är upphittad. Står den på marken så sjunker fjädringen och vinkeln på slangen ändras och då blir det tätt och kolven går inte tillbaks och bromsarna ligger på. Om jag har råkat ut för detta ? Ja fler gånger än vad har tår. Prova byt bromsslang och återkom hur det blev.
Citera
2021-12-12, 15:37
Medlem
Har bilen traditionell handjagad trumbromsdesign för parkeringsbromsen ? Antagligen bromsbackarna/vajern som hänger sig i så fall.
Citera
2021-12-12, 16:23
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebbelYell
Har bilen traditionell handjagad trumbromsdesign för parkeringsbromsen ? Antagligen bromsbackarna/vajern som hänger sig i så fall.

Nej, det är en anordning som sitter på bromsoket (vajermanövrerad) som mekaniskt påverkar så att kolven nyps åt kan man säga. Har sett samma konstruktion på ett antal bilar och det verkar funka bra. På dessa måste man också gänga in kolven när man justerar eller har bytt klossar.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Har du tittat innanför packningen?? där var det rost på min...

Gjorde det nyss och det ser ut som nytt därinne!

Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Trodo brukar ha bra priser

Och hur exakt skulle det hjälpa mig att lösa problemet? Jag handlar f ö det mesta från Trodo.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Sätter min ena strumpa på att felet är i bromsslangen.

Låter långsökt, speciellt på en Toyota. Den är dessutom ovanligt kort på dessa; 6-7cm typ men visst, konstigare saker har hänt. Har också råkat ut för fel i en bromsslang men där kände man att slangen svällde och blev tjockare när man bromsade.

Men jag har en annan teori om var felet finns. Rev just bort oket och styrpinnarna igen och även om dom löper OK och det inte finns nåt mekaniskt som stör så krävs det ändå en ganska markant kraft för att få dem att röra sig, det känns som pinnen "sugits fast" i hålet och det kan nog vara exakt vad som hänt: den lilla runda packning som sitter längst in på glidpinnen verkar ha expanderat och gör då att det går lite väl trögt så jag ska försöka gräva fram en ny sån.
Citera
2021-12-12, 16:33
Medlem
Ta Wb40 på kolven, sedan vanlig olja. Om det är ett "glidok", se till att styrpinnarna på bultarna samt att oket även rör sig där. Slipa och olja... Lycka till
Citera
2021-12-12, 16:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel4444
Ta Wb40 på kolven, sedan vanlig olja. Om det är ett "glidok", se till att styrpinnarna på bultarna samt att oket även rör sig där. Slipa och olja... Lycka till
Olja ska inte vara på något gummi, vd40 eller atf inte motorolja gummit sväller och blir kass
Citera
2021-12-12, 16:41
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel4444

Aldrig vanlig olja i någon form på bromsdetaljer då det får gummit att svälla i olika packningar! Verkar f ö vara det som har hänt gällande glidpinnen. Råder också olika meningar om vad glidpinnarna ska smörjas med men det är samma sak där: absolut inte olja utan kopparpasta eller silikonfett. Jag använde det senare.
Kolven i sig är sen helt felfri, det är inte där felet ligger.
Citera
2021-12-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Sätter min ena strumpa på att felet är i bromsslangen. .

Exakt vad jag tänkte skriva, men du hann först.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in