2020-06-10, 09:06
Medlem
Bor i en hyresrätt och har precis köpt en ny bänkdiskmaskin Jag hade en bänkdiskmaskin tidigare och hade en vad jag antar kallas snabbkoppling till vattenkranen från diskmaskinen. Tyvärr råkade jag slänga halva kopplingen när jag slängde den gamla diskmaskinen. Jag gick till Bauhaus för att köpa en ny koppling och mannen jag pratade med där sa att jag inte ska koppla diskmaskinen till vattenkranen för att det kan sabba för andra som bor i samma hus så han vägrade visa mig vad som ska köpas Jag kan förstå poängen men jag har bara tänkt att köra maskinen när jag är hemma. Jag är den mest otekniska människa ever. Var hittar jag en koppling till kranen i köket för en bänkdiskmaskin? Gärna en snabbkoppling
Citera
2020-06-10, 09:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Bor i en hyresrätt och har precis köpt en ny bänkdiskmaskin Jag hade en bänkdiskmaskin tidigare och hade en vad jag antar kallas snabbkoppling till vattenkranen från diskmaskinen. Tyvärr råkade jag slänga halva kopplingen när jag slängde den gamla diskmaskinen. Jag gick till Bauhaus för att köpa en ny koppling och mannen jag pratade med där sa att jag inte ska koppla diskmaskinen till vattenkranen för att det kan sabba för andra som bor i samma hus så han vägrade visa mig vad som ska köpas Jag kan förstå poängen men jag har bara tänkt att köra maskinen när jag är hemma. Jag är den mest otekniska människa ever. Var hittar jag en koppling till kranen i köket för en bänkdiskmaskin? Gärna en snabbkoppling

Sabba för andra kan du göra eftersom kranen inte är konstruerad hållbarhetsmässigt för att ansluta en diskmaskin på det sättet. Risken för vattenläckage är överhängande och sabbar du rejält för andra hyresgäster.
Citera
2020-06-10, 09:23
Medlem
funktioners avatar
Du har alltså en blandare med förberedd diskmaskinsanslutning uppepå blandaren?
Kan du lägga upp en bild på blandare+anslutningsslangen från diskmaskinen?

I vanliga fall sticker det bara ut en gängad pip från blandaren och då behöver du en 1/5” x 3/4” nippel för att ansluta och de hittar du på valfritt byggvaruhus.
Citera
2020-06-10, 09:35
Medlem
Citat:
Ursäkta. Man ska först byta ut kranen till en kran som är anpassad för bänkdiskmaskin. Därefter kan man köpa en bänkdiskmaskin. Sedan är det bara att jacka in diskmaskinen. Det är väldigt enkelt. Nu var jag lite besservisser.

Mannen på Bauhaus hade rätt. Har du svårt med förståndet? Om man är oteknisk bör man lita på de som förstår. Du bör tala med vaktmästaren eller en fastighetsskötare. Hen kommer då att hjälpa dig hoppas jag med en ny armatur/kran. Sedan trycker du bara in slangen på rätt ställe.

Det finns dessutom flera trådar här om bänkdiskmaskin.
Citera
2020-06-10, 10:25
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Har du gängor på kranen där vattnet kommer ut, så är det bara o skaffa en med likadan gänga och montera på. Börja med att skruva lös den som troligen sitter där åk till en rörkrökarfirma och be om hjälp, alltså ej Bauhaus el likande.
Har kört så i 10 år, inga problem. Lyssna inte på besserwissrarna här.
Citera
2020-06-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Har du gängor på kranen där vattnet kommer ut, så är det bara o skaffa en med likadan gänga och montera på. Börja med att skruva lös den som troligen sitter där åk till en rörkrökarfirma och be om hjälp, alltså ej Bauhaus el likande.
Har kört så i 10 år, inga problem. Lyssna inte på besserwissrarna här.
Det är jag som är besserwissern. I ärlighetens namn förstår jag att det finns en ekonomisk aspekt här. Att inköpa en ny kran/armatur och få den installerad av en rörmokare kostar mer än bänkdiskmaskinen. De flesta tror att det är diskmaskinen som är det dyra. Men i verkligheten är det den nya kranen och dess installation som är det dyra.
Citera
2020-06-10, 16:29
Medlem
killawifes avatar
Det finns en sanning i detta. De plötsliga tryckskillnaderna som diskmaskinen skapar med sitt arbetssätt kan skada rörkopplingar och orsaka läckor. Jag har dock använt denna metoden i fem-sex olika lägenheter i 20 år och aldrig haft en läcka. Du kan köpa en vanlig koppling med R15 gänga som du sen monterar en snabbkoppling på. Du behöver ha en vinklad då det annars blir svårt att dra slangen rätt.

Det bästa att göra är dock att byta blandaren mot en med diskmaskinsanslutning. Då behöver du inte vara hemma och hålla kolla på maskinen m.m. Om det bara finns en ballofixer med vattenavstängning så är det ganska enkelt. Tänk på att köpa rätt blandare bara då de flesta endast har anslutning på undersidan och för bänkdiskmaskin behöver man en med uttag på ovansidan.
Citera
2020-06-10, 20:22
Medlem
Jag är verkligen lost när det kommer till det här. Vad är en ballofixer?
Citera
2020-06-10, 23:32
Medlem
Citat:
Det kan säkert rörmokaren förklara när han installerar din nya blandare.
Citera
2020-06-11, 17:30
Medlem
killawifes avatar
Citat:

En ballofix är en koppling som har en avstängningsventil på sig med ett litet vred: https://www.google.se/search?q=ballofix&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2a hUKEwjQ--vAifrpAhWFfZoKHaYnA0MQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1920&bih= 910#imgrc=r_PeFCh4-7CjLM

den gör att man kan stänga av vattnet lokalt utan att behöva hålla på med att leta efter rätt vattenventil i källaren och kanske vara tvungna att stänga av vattnet i ett hel hus bara för att byta en kran. Alla moderna vvs-system har såna vid koppling till kranar och toaletter. Men man stöter ofta på vattensystem utan dessa fortfarande vilket är ett helvete.
Citera
2021-12-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det finns en sanning i detta. De plötsliga tryckskillnaderna som diskmaskinen skapar med sitt arbetssätt kan skada rörkopplingar och orsaka läckor. Jag har dock använt denna metoden i fem-sex olika lägenheter i 20 år och aldrig haft en läcka. Du kan köpa en vanlig koppling med R15 gänga som du sen monterar en snabbkoppling på. Du behöver ha en vinklad då det annars blir svårt att dra slangen rätt.

Det bästa att göra är dock att byta blandaren mot en med diskmaskinsanslutning. Då behöver du inte vara hemma och hålla kolla på maskinen m.m. Om det bara finns en ballofixer med vattenavstängning så är det ganska enkelt. Tänk på att köpa rätt blandare bara då de flesta endast har anslutning på undersidan och för bänkdiskmaskin behöver man en med uttag på ovansidan.

Vilka rörkopplingar är det som kan skadas och läcka? Under diskbänken?

Det talas om att man kan sabba för grannar och man bor i lägenhet, men det gör inte jag, så åtminstone det kan man utesluta i mitt fall.
Citera
2021-12-12, 17:24
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Vilka rörkopplingar är det som kan skadas och läcka? Under diskbänken?

Det talas om att man kan sabba för grannar och man bor i lägenhet, men det gör inte jag, så åtminstone det kan man utesluta i mitt fall.

Det berör hela vattensystemet så en läcka kan uppstå på andra ställen än under diskbänken. Men jag har själv använt den typen av inkoppling av bänkdiskmaskin i ca 25 år och inte haft några problem alls.
Jag skulle tro att det händer väldigt sällan, och man pekar på bänkdiskmaskinen som en bov, fast vattenläckaget kanske hade hänt iallafall, vem vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in