2021-12-12, 11:37
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten777
Fyra års universitetsstudier ger inte på något sätt någon garanti för en hög lön. Mitt intresse, för böcker exempelvis, ger väldigt låg lön, medan min brors intresse för datorer och programmering ger en väldigt mycket bättre lön. Har jag valt mitt intresse som jag haft sedan jag var fem?

Jämför den som gillar golf och råkar ha talang för det med någon som gillar badminton och har talang för det.

Det är omkring 2% av befolkningen som har IQ över 130, det är högt även om du har en annan åsikt.

Kvinnor har svårt att förstå detta enkla. De tror att de har rätt till lika hög lön för att de postar bilder på sig själva på Instagram som de som skapade Instagram får,
Citera
2021-12-12, 11:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Om du hade gjort lite efterforskningar så kanske du skulle ha svar på några av frågorna.

Till en börja med så får varken män eller kvinnor lön för att de passar sina egna ungar. Om du är i ett förhållande med någon och du går hemma så försörjer han dig för att du tar hand om era gemensamma barn. Så du har trots allt betalt. Om du är singel så betalar staten dig. När pengen som staten betalar ut blir orimligt stor i förhållande till vad du drar in när du bidrar till samhället, så kommer massor av människor aldrig att komma tillbaka till riktiga jobb - dåligt.

Mäns yrken är i regel farligare än kvinnors. Vi jobbar mer utomhus, vi dör oftare på våra jobb, vi flyttar oftare för att få ett jobb, vi jobbar längre arbetstider, vi är mindre lediga (tex barnledighet, vab och så vidare). Skälen till lönen är många.

Sedan har du rätt i att kvinnodominerade yrkesgrupper tjänar mindre. Tex undersköterskor. Men om du tittar inne i en sådan grupp och jämför män och kvinnor med samma utbildning, ansvar, arbetstid erfarenhet och så vidare så kommer du att märka att de många gånger tjänar mer än sina manliga kollegor.

Att vårdyrken inte är lika högbetalda (förutom vissa yrken som kräver hög utbildning) är nog snarare en konsekvens av att det är gemensamt finansierat och att dessa grupper har svårt att strejka sig till högre ersättning. Det kan ju männen göra och har gjort under lång tid.

Och den dagen han tröttnar, då är det 'tack och hej'. Sen står man där på gatan, det gjorde min mamma, utan kontakter eller något användbart CV.

Att kan flytta efter jobbet, kräver att ni inte har barn med i bagagen. Jag vet vad jag pratar om, har försökt emigration till New Zealand, med min son i bagaget, och det gick inte. Ungen skulle passa skolan, och då kunna jag inte 'röra' på mig.

Kan bero på att om man strejker inom vården, då är det de svageste, de sjuka, som lär ta smällarna. Det är alltså ett fråga om samvete, tacka vårdpersonal att de står ut.
Citera
2021-12-12, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten777
Fyra års universitetsstudier ger inte på något sätt någon garanti för en hög lön. Mitt intresse, för böcker exempelvis, ger väldigt låg lön, medan min brors intresse för datorer och programmering ger en väldigt mycket bättre lön. Har jag valt mitt intresse som jag haft sedan jag var fem?

Jämför den som gillar golf och råkar ha talang för det med någon som gillar badminton och har talang för det.

Det är omkring 2% av befolkningen som har IQ över 130, det är högt även om du har en annan åsikt.

Nej du har helt rätt det är inte en garanti, absolut. Men dina val är avgörande. Om du vill hålla på med böcker i ditt arbetsliv så är jag den första att säga att det är din fulla rättighet. Men jag vägrar att hålla med om att du per automatik har rätt till samma lön som en ingenjör.

Ingenjören utför ett arbete som massor av människor berörs av, det ger ett monetärt värde som är mycket högre än tex det arbete som en bibliotekarie gör, eller författare (i de flesta fallen). Om du gör något som många människor berörs/gynnas av så tjänar dessa grupper i regel mer pengar.

Om du jämför det med idrottstalanger så är väl det ett typexempel på någon som jobbat som ett djur för att nå dit de är nu? Du kommer långt med talang men du kommer inte till en position där du tjänar miljoner. Då måste du också slita som en galning under lång tid.

Ja, för svensson så är kanske 130 högt. Men för de som sitter i den absoluta toppen i företagsvärlden så gissar jag att det är den nedre kvartilen.
Citera
2021-12-12, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Ja som jag skrev är det kunden som betalar så om du själv är kunden när du passar dina egna barn så får du förhandla med dig själv om lönen. Borde inte vara så svårt.

Då kan du ju räkna på, vad det kommer kosta med uppfostran av barn i 18 år. Kan en mille göra det per. unge?

Det är väl mannen jag ska förhandla med?
Citera
2021-12-12, 11:47
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Då kan du ju räkna på, vad det kommer kosta med uppfostran av barn i 18 år. Kan en mille göra det per. unge?

Det är väl mannen jag ska förhandla med?

Jag trodde du ville att arbetet skulle värderas högre men nu låter det som du tycker det kostar för mycket. Men ja mamman och pappan är kunderna så ni får förhandla med er själva.
Citera
2021-12-12, 11:47
Medlem
Citat:
Och den dagen han tröttnar, då är det 'tack och hej'. Sen står man där på gatan, det gjorde min mamma, utan kontakter eller något användbart CV.

I den bästa av världar så kommer din partner också vara hemma med barnet så det blir lika för er. Men att helt leva på sin partner utan att ha jobb eller någon reell arbetslivserfarenhet är en risktagning man bör undvika. Och dem absolut flesta vet detta och ser till att kunna stå på egna ben när så krävs. Att jämföra med hur det var för din mamma för 40 (ish?) år sedan är inte relevant för den samhällsstruktur vi har idag
Citera
2021-12-12, 11:53
Medlem
Citat:

Att kan flytta efter jobbet, kräver att ni inte har barn med i bagagen. Jag vet vad jag pratar om, har försökt emigration till New Zealand, med min son i bagaget, och det gick inte. Ungen skulle passa skolan, och då kunna jag inte 'röra' på mig.

Kan bero på att om man strejker inom vården, då är det de svageste, de sjuka, som lär ta smällarna. Det är alltså ett fråga om samvete, tacka vårdpersonal att de står ut.

Ja, du har rätt. Han kan dra när som helst. Det kan min sambo med göra. Utbildning är ett utmärkt sätt att inte stå på bar backe. Jag förstår inte riktigt vad din lösning är, är det att tvinga män att alltid stanna med sina tanter?

Eller är det att se till att kvinnor kan försörja sig själv och blir oberoende?

Ja, har du barn så får du ta ansvar, det säger väl sig självt. Tror du det hade vart annorlunda för en ensamstående man att flytta till andra sidan jorden? Tror du att hans barn också hade vart tvungen att passa skolan? Jag ser ingen diskriminering för att du är kvinna i den historien. Män och kvinnor är exakt lika på den punkten. Men faktum är att män flyttar oftare för jobb. Både när de har barn och när de inte har det.

Jag är utan tvekan extremt tacksam för all vårdpersonal, jag kan inte föreställa mig att jag skulle klara ett sådant jobb. Att de inte kan strejka är ju på grund av deras jobb. Men även de gångerna när de har strejkat så blir det en lustig situation, för arbetsgivaren behöver inte ha så bråttom med att få dem tillbaka. För de förlorar inga pengar på det. Tvärtom blir det överskott i deras budget. Strejkvapnet är svårt att ta till för dessa grupper, tyvärr. Inom näringslivet är det precis tvärtom.
Citera
2021-12-12, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jag trodde du ville att arbetet skulle värderas högre men nu låter det som du tycker det kostar för mycket. Men ja mamman och pappan är kunderna så ni får förhandla med er själva.

Barnpassning i privat regi ska kunna uppväga ett hyfsat nivå som som ska kunna täcka pension också, kom ihåg att kvinnor lever genomsnittligt längre än män, och att vi generellt lever längre än någonsin tidigare. Det är de färaste män som överhuvudtaget har råd med och skaffa barn, skulle jag påstå.
Citera
2021-12-12, 11:56
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Barnpassning i privat regi ska kunna uppväga ett hyfsat nivå som som ska kunna täcka pension också, kom ihåg att kvinnor lever genomsnittligt längre än män, och att vi generellt lever längre än någonsin tidigare. Det är de färaste män som överhuvudtaget har råd med och skaffa barn, skulle jag påstå.

Ja om kunderna vill betala det du vill ha så är det inga problem men det lät i ditt förra inlägg som du inte var beredd att göra det?
Citera
2021-12-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koule
Ballt hörru att du räknade ut något så uppenbart. Du får gärna sluta stalka mig nu för det är väldigt patetiskt.

Tack Förövrigt deltar jag i de diskussioner som jag känner för och om någon säger något anmärkningsvärt tar jag mig friheten att kommentera för att se till så att galna beteenden inte står oemotsagda (typ som att du behandlar din pappa som en hund som du enligt egen utsago ”uppfostrar”). Jag kommer givetvis fortsätta med det, oavsett vad du tycker om det.
Citera
2021-12-12, 12:00
Medlem
Citat:

Kallar du att ta hand om dina egna barn för "barnpassning"?
Citera
2021-12-12, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Ja, du har rätt. Han kan dra när som helst. Det kan min sambo med göra. Utbildning är ett utmärkt sätt att inte stå på bar backe. Jag förstår inte riktigt vad din lösning är, är det att tvinga män att alltid stanna med sina tanter?

Eller är det att se till att kvinnor kan försörja sig själv och blir oberoende?

Ja, har du barn så får du ta ansvar, det säger väl sig självt. Tror du det hade vart annorlunda för en ensamstående man att flytta till andra sidan jorden? Tror du att hans barn också hade vart tvungen att passa skolan? Jag ser ingen diskriminering för att du är kvinna i den historien. Män och kvinnor är exakt lika på den punkten. Men faktum är att män flyttar oftare för jobb. Både när de har barn och när de inte har det.

Jag är utan tvekan extremt tacksam för all vårdpersonal, jag kan inte föreställa mig att jag skulle klara ett sådant jobb. Att de inte kan strejka är ju på grund av deras jobb. Men även de gångerna när de har strejkat så blir det en lustig situation, för arbetsgivaren behöver inte ha så bråttom med att få dem tillbaka. För de förlorar inga pengar på det. Tvärtom blir det överskott i deras budget. Strejkvapnet är svårt att ta till för dessa grupper, tyvärr. Inom näringslivet är det precis tvärtom.

Lösningen ser du redan bland kvinnor som har förstått att ingen kommer ställa upp för dem i ändan, när det skiter sig, de blir karriärs kvinnor, och lägger mamma rollen ner, finns ingen prestige, respekt eller pengar i den roll. Det är bara low life och invandrare på BB, gå och kolla själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in