2021-12-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och man ska vara kritisk till idén om att gud inte existerar.

Då måste man lägga logiken åt sidan och koppla bort intellektet.
Citera
2021-12-11, 20:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Det är fortfarande som att du försöker missförstå, för självklart utgår man från hur världen ser ut och fungerar idag.
Men en tolkningsmetodik som utgår från att alla observationer ska tolkas som att det alltid rått ungefär samma förutsättningar eller att förändringar alltid skett gradvis ger inte att sanningen är att det är så det faktiskt gått till.

Det är inget man kommit fram till genom undersökning även om du verkar tro det. Det är något man i praktiken förutsatt.

Ex med iskärnor så är det enda man mäter förändringar i lagren. Ett antal tusen lager ner blir det svårare och svårare att avgöra enskilda lager, så man antar en viss lagertjocklek utifrån fysiska förutsättningar som sammanpressning och dylikt, I det att man bär på idén att isarna har en viss ålder.
Om det nu är så att istiden inleddes med att snö vräkte ner över svalnande kontinenter från ett uppvärmt hav, med snöfall i långt större mängder än vad vi ser idag, kommer man inte att tolka det så eftersom principen för tolkning är att dagens förutsättningar rådde, punkt!
Förstår du?

Så när du hävdar att man mäter årslager si och så långt tillbaka i tiden är det egentligen en tolkning oavsett hur hårt du tror den är korrekt.
För det finns andra förklaringar, exempelvis att istiden inleddes med katastrofartade snöfall, något infrusna mammutar visar prov på. Att krypto tephra lager med identiskt avtryck på visst avstånd från varann i lagren kan ha annan tolkning än att varje lager nödvändigtvis representerar ett år.
Eftersom det finns en liten möjlighet att cryptotephra lager har samma signatur från olika utbrott är det ingen mening att visa mätdata. Du kommer alltid att tolka det enligt din tro på naturalismens korrekthet.

Vad jag menar är att det finns olika sätt att tolka mätdata utförda med moderna metoder och med vetenskapliga instrument.

Du resonerar som att dessa moderna instrument ger objektiva utlåtanden om de faktiska omständigheter som rådde för "50000" år sedan.
Men så är det alltså inte.
Dessa data kräver uttolkning.

Samma med planation surfaces. De finns över hela jorden och man kan hitta på olika förklaringar. Men att få plana horisonter över stora ytor med olika hårdhet inträffar inte idag.
Olika hårdhet på en platt yta ger alltid ojämn erosion, och ger alltid en ojämn yta. Ändå är denna sorts yta en av de vanligare världen runt.

Att någon hittar på en möjlig förklaring som passar med en naturalistisk tolkning ger inte att det är så det faktiskt gått till.

Hur vet du att inga fossil av idag levande djur förekommer I lager jag menar är rester av floden?

En mycket förändrad miljö skulle ge ett stor tryck för artbildning för de djur som klev ur arken. Ibörjan kan man förvänta att det skulle skett en snabb artbildning.
Det är svårt att svara när du inte ger några länkar till varifrån du har hämtat din information om till exempel vulkanen.
När det gäller mamuttarna och de avplaningen så gör du en felaktig slutledning eftersom det är enskilda företeelser som skulle ha varit allmänt gällande om du hade rätt och alltså inte bara enstaka undantag. Du väljer alltså att basera din tolkning på undantagsfall snarare än på normen. Om det du påstår skulle vara sant skulle inte bara ett fåtal mamuttar ha frusits snabbt, utan då även allt annat på samma plats och inget tyder på det. Samma gäller för utplaningarna, de skulle behöva finnas överallt om din förklaring skulle gälla.
Citera
2021-12-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Då måste man lägga logiken åt sidan och koppla bort intellektet.

Du verkar inte förstå att man inte kan bevisa att Gud inte existerar, simpel logik.
Citera
2021-12-11, 22:05
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå att man inte kan bevisa att Gud inte existerar, simpel logik.

Det är väldigt ologiskt att ens tänka i dessa banor.
Citera
2021-12-11, 22:07
Medlem
Citat:
Det är väldigt ologiskt att ens tänka i dessa banor.

Då är du inte vetenskapligt lagd.
Citera
2021-12-11, 22:13
Medlem
Citat:
Då är du inte vetenskapligt lagd.

Tydligen inte.
Citera
2021-12-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Dom memorerade saker genom att sjunga med melodi och rytm.
Det sägs att den metoden ger upphov till mindre fel än att skriva kopior då fel i "texten" inte längre stämmer med varken melodi eller rytm.
Det finns människor som har memorerat hela den judiska toran felfritt.
Citera
2021-12-12, 07:50
Medlem
Citat:
Självklart, och det är så tro fungerar enligt bibeln. Tro är detsamma som att få bevis som styrker det man inte kan observera:

"Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)

Min tro baseras på det som jag har observerat i verkligheten. Min tro är baserat på bevis, evidens, fakta och ett vetenskapligt sätt att se på bibeln och verkligheten.

En vetenskaplig teori är inte heller i sig självt bevis, utan baseras på bevis och fakta, detsamma gäller tro enligt bibeln.

Så man kan säga att tro, så som den beskrivs i bibeln, har samma princip som en vetenskaplig teori. När dom första kristna påstod att Jesus var Kristus, så forskade människor i bibeln för att ta reda på om det kunde vara sant:

"Så snart de kom till Beroia, gick de till synagogan. Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. Många av dem kom till tro, liksom åtskilliga ansedda grekiska kvinnor och män. " (Apg 17:10-12 Bibel2000)

Allting går inte att testa/verifiera, ändå kan man anse något vara bevisat, mer eller mindre. T.ex. det jag tog upp om Belsassar. Även om denna kilskriftstavla talar om att Belsassar existerat, så finns möjligheten att det ändå inte är sant, och det går inte att testas/verifiera i ett laboratorium. I det fallet får man lita på vad författaren skrivit, mer eller mindre. Det är sällan man kan få fakta om saker och ting, dom flesta saker är mer eller mindre troliga, baserat på dom bevis/fakta som existerar.

Så du känner mig? Visa i vilka inlägg som jag varit förnedrande (förutom när jag försökt ha en poäng med det)

Prästerna följde evidensen så som människor i allmänhet följer evidensen i vardagen. Evidens tillhör inte exklusivt vetenskapsmän på 1900-talet, forskning och vetenskap har existerat hos människan mer eller mindre i alla tider, även om man inte hade specifika grenar och strukturerat så som vi har det idag. När egyptierna byggde pyramiderna (om dom nu gjorde det), långt innan bibeln skrevs, så var dom tvungna att följa vetenskapliga principer med evidens och fakta, för att kunna lyckas med den bedriften.

Det verkar som folk tror att människor i forntiden var helt okunniga och ovetenskapliga, vilket är helt missvisande.

I alla fall, jag tror inte problemet med prästerna och Copernicus handlade om vetenskap, utan om det gamla vanliga att människor i maktposition har mycket att förlora, och därmed inte alltid är objektiva och förnuftiga.

Så du jämför bibeln med skönlitteratur? Du menar alltså att bibeln är skriven på ett skönlitterärt sätt?

Nej, visst, men det behöver inte heller betyda att den 10:e är inkorrekt.
Tro kan inte leda till sanning då man kan ha två personer som tror på två motsatta saker. Vi behöver en metod för att avgöra vilken som är sann.
Om du har bevis som du baserar din tro på får du gärna redogöra de för oss då det fortfarande saknas i denna tråd.

Om du verkligen läste det jag skrev påstod jag inte att du var nedlåtande elle något om din personlighet utan att du missat alla teister som är det då det förekommer likväl som ateister som är det.

2a.misstolkningen: jag har inte påstått att förr i tiden folk inte har varit vetenskaplig eller intellektuella, men för att vara exakt började den vetenskaplig metoden inte användas ordentligt fören runt tiden Gallei levde, då han började testa sina hypoteser. Det jag menade var att prästerna som förkastade den helocentriska modellen gjorde det inte för vetenskapliga orsaker utan teologiska medan ateister som förkastar gud hypotesen kan göra detta för att det saknas belägg. Det blir helt motsatta förhållanden.

3e gången : jag påpekade att även skönlitteratur har saker i sig som är vetenskaplig, historiskt osv korrekt det betyder inte att det andra i boken är korrekt. Jämförde aldrig med bibeln.
Citera
2021-12-12, 08:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Tydligen inte.
Du är 2+2=5-snubben, eller hur?
Citera
2021-12-12, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du är 2+2=5-snubben, eller hur?

Det verkar som att serviceboendet har öppnat upp för lite internetsurf dagen till ära.
Citera
2021-12-12, 09:05
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilarn
Varje normal människa fattar att den inte är sann.

Så sant.
Citera
2021-12-12, 09:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det verkar som att serviceboendet har öppnat upp för lite internetsurf dagen till ära.
Är du på serviceboende? Det är ok, inget att skämmas för i så fall.
Men du är 2+2=5-snubben, eller hur?
Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in