2021-12-11, 07:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Den grunden verkar inte finnas längre, folk trängs som aldrig förr och handspriten fylls inte på i butikerna.
Vad jag minns så var det samma visa förra julen. Minns jag rätt?

Jag vill tillägga till mitt förra inlägg att jag håller med Maggan om att den viktigaste åtgärden för att platta till kurvan vad gäller Covid-19 är att vaccinera sig.
Samtidigt skulle jag aldrig få för mig att rekommendera vaccination pga avsaknaden av bevis för effekten på den allmänna folkhälsan samt effekt på respektive grupp.
Citera
2021-12-11, 07:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japp, "håll avstånd och tvätta händerna" har varit mantrat. Inomhus räcker inte det. Finns ju så många exempel på det. Körsång, begravningar, julbordsbesök m.m. där så gott som alla blivit smittade vid ett och samma tillfälle.
Ja det smittar som attans.

I Norge hade 120 julfest och 2 av dem hade återkommit från Sydafrika. 70 blev smittade och de smittade även 50 andra på samma ställe.

Här är det beskrivet
https://www.youtube.com/watch?v=5r0AA41dgLU&ab_channel=Dr.JohnCampbell

Nej vi kommer troligen inte undan detta men vi klarar heller inte situationen om vi inte plattar till kurvan. Blir en jobbig jul för de på sjukhusen. Men ännu jobbigare för de som inte får plats där.
Citera
2021-12-11, 07:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Jag vill tillägga till mitt förra inlägg att jag håller med Maggan om att den viktigaste åtgärden för att platta till kurvan vad gäller Covid-19 är att vaccinera sig.
Samtidigt skulle jag aldrig få för mig att rekommendera vaccination pga avsaknaden av bevis för effekten på den allmänna folkhälsan samt effekt på respektive grupp.

Jag upplevde det som att folk var mycket bättre på avstånd och sådant förra julen.
Citera
2021-12-11, 07:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja folk har slappnat av. Nu lagom till julhandel, julbord och julfirande kommer Omicron slå till rejält och en hel del kommer hamna på sjukhus. Testkapacitet verkar redan vara i taket här i Sverige så vi kommer aldrig se hur många som blev smittade. FHM och regeringen är steget efter och skiten kommer eskalera fortare än de hinner tänka. Jag litar inte på mina 3 doser helt fullt så nu är det hög tid att backa tillbaka till förra vinterns beteende för mig. Alltså enbart besök i butiker om det är nästan folktomt och inte åka bil med andra än de i familjen mm.
Det kommer bli en väldigt intressant vinter. Skiten kom lagom till julhelgen.

Här är en bra beskrivning av hur smittan kan utvecklas från Dr. John Campbell.
Den passar både ovaccinerade och vaccinerade att se och lyssna på.

https://www.youtube.com/watch?v=Ss1LSwjtrhA&ab_channel=Dr.JohnCampbell

Även denna om hur Omicron smittade rejält i Norge på ett julfirande nyligen

Ja, inte ser det ljust ut inte. Omikron och Delta sida vid sida. Risken är att det kommer gå fort också. Frågan är om det kommer finnas sjukhusvård för drabbade. Jag tycker man borde stänga förskolor och skolor redan nästa vecka och införa krav på riktiga munskydd i alla offentliga miljöer. Dvs minst ffp2. Dessa restriktioner borde ligga minst två månader.
Citera
2021-12-11, 07:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Förra julen hade vi råd om att undvika köpcentra och bara vara en som handlade i livsmedelsbutikerna.
Även begränsningar av tider för alkohol på korgen mm.

Nu kör vi nästan som att allt är över. De råd man kom med i veckan ger ingen effekt.
Återta det vi hade förra julen snabbt och även att alla som kan SKA jobba hemifrån. Då kanske vi kan platta till kurvan. Om inte så blir det en otrevlig jul för många.
Citera
2021-12-11, 07:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja det smittar som attans.

I Norge hade 120 julfest och 2 av dem hade återkommit från Sydafrika. 70 blev smittade och de smittade även 50 andra på samma ställe.

Här är det beskrivet

Nej vi kommer troligen inte undan detta men vi klarar heller inte situationen om vi inte plattar till kurvan. Blir en jobbig jul för de på sjukhusen. Men ännu jobbigare för de som inte får plats där.

Ja och inte lär nya rekommendationerna från FHM räcka till.
Citera
2021-12-11, 07:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Japp, "håll avstånd och tvätta händerna" har varit mantrat. Inomhus räcker inte det. Finns ju så många exempel på det. Körsång, begravningar, julbordsbesök m.m. där så gott som alla blivit smittade vid ett och samma tillfälle.

Det blir ju idioti över det hela när journalisterna frågar om man ska ställa in julbordet och Sara Byfors på vanligt manér svarar att njae det tycker jag inte om man gör det på ett smittsäkert sätt. Jaha, hur bra gick det på en skala i Norge? Alla fullvaccinerade, tester före julbordet osv.
Citera
2021-12-11, 07:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ja, inte ser det ljust ut inte. Omikron och Delta sida vid sida. Risken är att det kommer gå fort också. Frågan är om det kommer finnas sjukhusvård för drabbade. Jag tycker man borde stänga förskolor och skolor redan nästa vecka och införa krav på riktiga munskydd i alla offentliga miljöer. Dvs minst ffp2. Dessa restriktioner borde ligga minst två månader.
Det går inte för då blir folk kränkta.
Jag kommer frivilligt backa tillbaka och är glad att jag har hyffsat skydd av 3 doser samt regelbundet D-vitamin mm. Omicron verkar ha en väldigt mycket mer smittsamhet och sprider sig ofantligt snabbare än delta. De flesta kommer troligen lindrigt undan men inte alla. Vi har även delta kvar,
Citera
2021-12-11, 07:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det blir ju idioti över det hela när journalisterna frågar om man ska ställa in julbordet och Sara Byfors på vanligt manér svarar att njae det tycker jag inte om man gör det på ett smittsäkert sätt. Jaha, hur bra gick det på en skala i Norge? Alla fullvaccinerade, tester före julbordet osv.

Ja. Kan bara hålla med. Ser inte hur man kan äta julbord inomhus på ett smittsäkert vis. Skulle vara om alla fick eget rum då. Alternativt får man hålla det utomhus med 10 meters lucka mellan varje deltagare...det är bara att ställa in. Hellre det än att folk dör. Så viktigt med julbord är det inte.
Citera
2021-12-11, 07:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ja och inte lär nya rekommendationerna från FHM räcka till.
Bara gå ut och se hur folk beter sig på stan så fattar man att röda mattan är utrullad för ett mer smittsamt virus som Omicron.
Folk bara gnäller om restriktioner och vill inte följa de råd vi fått och bryr sig inte om att skydda sig. Många tror även att de är helt säkra med sina 2 doser vaccin vilket inte funkar så bra mot Omicron.
Citera
2021-12-11, 07:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det går inte för då blir folk kränkta.
Jag kommer frivilligt backa tillbaka och är glad att jag har hyffsat skydd av 3 doser samt regelbundet D-vitamin mm. Omicron verkar ha en väldigt mycket mer smittsamhet och sprider sig ofantligt snabbare än delta. De flesta kommer troligen lindrigt undan men inte alla. Vi har även delta kvar,

Ja, läget känns minst sagt bekymmersamt. Känns lite som mars år 2020 just nu.
Citera
2021-12-11, 07:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Bara gå ut och se hur folk beter sig på stan så fattar man att röda mattan är utrullad för ett mer smittsamt virus som Omicron.
Folk bara gnäller om restriktioner och vill inte följa de råd vi fått och bryr sig inte om att skydda sig. Många tror även att de är helt säkra med sina 2 doser vaccin vilket inte funkar så bra mot Omicron.

Just så ligger det till. Högsta prio måste vara att ge alla den tredje dosen nu. Under tiden borde man stänga ned. Tycker det är skitläskigt med denna passivitet i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in