2021-12-10, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
En gjerningsperson som krever 90 mill og mottar ti, vil nok se muligheten for at her er det mer å hente er min tanke. En gjerningsperson ute etter penger og som sitter på en gullgruve, i dette tilfellet Fru Hagen, sløser ikke bort sjansen til mer ved å drepe henne. Jeg skjønner i grunnen ikke helt hvorfor noen tenker en slik tanke med mindre man er i behov av en forklaring på hvorfor man ikke en gang vil forsøke få personen hjem til seg igjen. Med det er meg.

Det er nok mange som hadde tatt i mot 10 mill helt risikofritt, fremfor å begynne å forhandle og måtte holde kidnappingsofferet i live i en lang periode. Motivasjonen for å holde AE i live vil nok være større for en som har planlagt dette i lang tid, og ennå ikke har fått betalt, enn for en som har fått 10 mill rett på konto. Men som sagt så er det umulig å vite hva som er det beste å gjøre i en slik situasjon.
Citera
2021-12-10, 21:38
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Etterhvert som tiden går ja. I denne saken har det sikkert vært hauger av mennesker som har jobbet med ulike ting. At alle disse skal ha vært årvåkne hele veien, vite hva av innhentet info som kunne kunne bli av viktighet senere osv, kan man ikke fordre.

De etterforsket dette som en kidnapping, senere lanserte de hypotesen drap. Klart mye av info da må revurderes, vektlegges på en annen måte og vitner ses i et mulig annet lys osv.

Det jeg vil frem til er at jeg tror de i dag har en langt bedre oversikt over mye i denne saken enn de tidligere hadde.

Det jeg ser for meg er at de i løpet av det første halvåret har hentet inn så mye de
kan av informasjon, knyttet til samtlige mulige hypoteser. Så har de etterhvert
skrelt vekk det de anså som mindre interessant eller overflødig. Når de så har begynt
å spisse etterforskningen, har de sannsynligvis gått nye runder med informasjonen som
tidligere var hentet inn, også det de først hadde ansett som mindre viktig.
Sett i nytt lys, kan tidligere bagateller kanskje fremstå som mer vesentlige.

Jeg tenker at idéen om mulig drap lå der fra starten, men kanskje i mindre grad.
Mangelen på resultater av "forhandlingene" har etterhvert minsket hypotesen om kidnapping.
Så har de kanskje sett igjennom all informasjon på nytt, og kommet fram til at mer
av det som først pekte mot kidnapping, stilte seg annerledes i lys av et mulig drap.
Dette har nok også mye å gjøre med TH sin oppførsel, både i avhør, men også
på bakgrunn av de lange og utbroderende mailene han skrev sammen med B*rlaug.
Citera
2021-12-10, 21:39
Medlem
Citat:
Etterhvert som tiden går ja. I denne saken har det sikkert vært hauger av mennesker som har jobbet med ulike ting. At alle disse skal ha vært årvåkne hele veien, vite hva av innhentet info som kunne kunne bli av viktighet senere osv, kan man ikke fordre.

De etterforsket dette som en kidnapping, senere lanserte de hypotesen drap. Klart mye av info da må revurderes, vektlegges på en annen måte og vitner ses i et mulig annet lys osv.

Det jeg vil frem til er at jeg tror de i dag har en langt bedre oversikt over mye i denne saken enn de tidligere hadde.

De har helt sikkert et langt bedre overblik i dag, og har fået samlet trådene. Nu mangler de bare de sidste brikker i puslespillet - blandt andet hvem står bag krypto, tor mail og modtagelsen af pengene… Resten tror jeg efterhånden, at de har fået ret godt styr på.

Tror ikke der er lang tid tilbage, før der sker noget… Måske i januar/februar 2022.
Senast redigerad av rlk73 2021-12-10 kl. 21:49.
Citera
2021-12-10, 21:51
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Jeg synes ikke de har endret mediestrategi nevneverdig.

De prøver å skape inntrykk av at de har fremgang ved ikke å være i media, men så fort de har litt fremgang, slipper de det i politiorganet VG.

Mitt inntrykk er at etterforskningen står mer eller mindre dønn stille.

Da tenker jeg at strategien handler om å beholde posisjonene, altså jobbene sine, gjennom å skape inntrykk av fremgang.

Face it: Hva er skjedd det siste året?

Ingenting, om man skal dømme etter det som er kommet frem i media.

Jeg er helt sikker på at de ville fortalt om fremgangen dersom de hadde hatt virkelig fremgang.

Vel, det kommer helt klart an på øynene som ser. Jeg tror du tar feil.
Hadde etterforskningen stått stille, slik du hevder, tror jeg saken hadde
vært "cold case" nå.

Skiftet i mediestrategi, slik jeg ser det, kom i løpet av høsten 2020.
De hadde "blåst" TH i media, de hadde "rystet" ham og gitt publikum et
bilde av en iskald drapsmann. De hadde avslørt hans totale mangel på
samarbeidsvilje. Det eneste de etter sigende oppnådde med dette, var
isfronten mellom dem og familien, i tillegg til et vell av spekulasjon
og rykter blant publikum. Toppen av kransekaken var kanskje publiseringen
av datterens utblåsning i brevet hun hadde skrevet.

Det er ganske åpenbart at det gikk inflasjon i mediedekningen.
Det var ikke heldig for etterforskningen, tror jeg.
Det er tydelig at dette endret seg da GH tok over som påtaleleder.

Jeg har, enn så lenge, tro på at de sakte men sikkert nærmer seg målet.
Så kan vi heller være uenige.
Citera
2021-12-10, 21:57
Medlem
Veldig mange navn inkludert i diverse medier rundt AE. Noen som vet med sikkerhet hvor Falkevik og Rasmussen kommer fra?
Citera
2021-12-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
De har helt sikkert et langt bedre overblik i dag, og har fået samlet trådene. Nu mangler de bare de sidste brikker i puslespillet - blandt andet hvem står bag krypto, tor mail og modtagelsen af pengene… Resten tror jeg efterhånden, at de har fået ret godt styr på.

Tror ikke der er lang tid tilbage, før der sker noget… Måske i januar/februar 2022.

Jeg tror du har rett, mye av pusselspillet er lagt. Akkurat når de slår til er vanskelig å spå.
Citera
2021-12-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det jeg ser for meg er at de i løpet av det første halvåret har hentet inn så mye de
kan av informasjon, knyttet til samtlige mulige hypoteser. Så har de etterhvert
skrelt vekk det de anså som mindre interessant eller overflødig. Når de så har begynt
å spisse etterforskningen, har de sannsynligvis gått nye runder med informasjonen som
tidligere var hentet inn, også det de først hadde ansett som mindre viktig.
Sett i nytt lys, kan tidligere bagateller kanskje fremstå som mer vesentlige.

Jeg tenker at idéen om mulig drap lå der fra starten, men kanskje i mindre grad.
Mangelen på resultater av "forhandlingene" har etterhvert minsket hypotesen om kidnapping.
Så har de kanskje sett igjennom all informasjon på nytt, og kommet fram til at mer
av det som først pekte mot kidnapping, stilte seg annerledes i lys av et mulig drap.
Dette har nok også mye å gjøre med TH sin oppførsel, både i avhør, men også
på bakgrunn av de lange og utbroderende mailene han skrev sammen med B*rlaug.

Jeg tror også de har hatt drapshypotesen med seg hele veien. Kanskje i sær etter å ha gjennomgått åstedet. Så kommer det at kidnapperne virket fraværende, vitner og det siste du nevner sammen med en TH de slet med fra første stund. Alt samlet fikk nok pila til å peke i retning av at de meget mulig stod ovenfor noe helt annet enn en kidnapping.
Citera
2021-12-10, 22:17
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Veldig mange navn inkludert i diverse medier rundt AE. Noen som vet med sikkerhet hvor Falkevik og Rasmussen kommer fra?

Les dette innlegget.
Citera
2021-12-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Les dette innlegget.

Takk 👍
Citera
2021-12-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Det er nok mange som hadde tatt i mot 10 mill helt risikofritt, fremfor å begynne å forhandle og måtte holde kidnappingsofferet i live i en lang periode. Motivasjonen for å holde AE i live vil nok være større for en som har planlagt dette i lang tid, og ennå ikke har fått betalt, enn for en som har fått 10 mill rett på konto. Men som sagt så er det umulig å vite hva som er det beste å gjøre i en slik situasjon.

Hadde noen vært interessert i raske penger i det hele tatt hadde de trolig valgt en annerledes måte å gjøre dette på fra start. Som du selv er inne på, hvem bruker betalingsløsninger som det vil ta måneder å innfri.
Mye tyder på at det viktigste for disse «kidnapperne» har vært å ikke kunne spores. Sier sitt det, drap og fingert kidnapping.
Citera
2021-12-10, 23:23
Medlem
Citat:
Jeg tror du har rett, mye av pusselspillet er lagt. Akkurat når de slår til er vanskelig å spå.

Når sist viste politiet slike talenter som det du håper på?
Citera
2021-12-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Når sist viste politiet slike talenter som det du håper på?

Jeg er optimist jeg skjønner du. Føler det gir meg litt mer glede i livet enn det motsatte. Mulig jeg er en smule naiv også når jeg tenker meg om.

Men en ting er sikkert, jeg orker ikke dette damned if they do, damned if they don’t opplegget i forhold til politiet. Det får andre ta seg av.
Senast redigerad av Kokadu 2021-12-11 kl. 00:35. Anledning: Redigert
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in