2021-12-10, 13:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag tror att det är en korrekt bedömning. (Hade glömt att F! existerar ens.)

Här i Stockholm finns de tyvärr kvar. Jag hoppas verkligen det kommer förändras efter valet.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det var det som fällde FI när media bara fick upp dem till 3 % i valet 2014, då dumpade de dem och de försvann. Media kan göra samma sak med MP om de bara vill.

Precis, media lobbade stenhårt för F! i valet 2014. Och de fick ju trots allt upp dem till lite drygt 3%. Inte illa. Men till valet 2018 tvangs de ge upp, dessutom behövde de lägga fokus på att rädda kvar MP, vilket förvisso också lyckades (tillsammans med en extremt varm sommar).

Så till detta val lär de försöka rädda MP. Men om det misslyckas är det ju möjligt att de till valet 2026 kommer strunta i dem? Men jag har svårt att tro att media kommer dumpa MP redan valet 2022, varför skulle de?
Citera
2021-12-10, 13:04
Medlem
Jag klipper det här från Tobias Hübinette på Twitter.
Citat:
Novus 2012 och 2021: ”Är SD ett rasistiskt parti?”

M 2012 69%, 2021 19%

S 2012 81%, 2021 84%

SD 2012 3%, 2021 6%

V+MP 2012 82%, V+MP 2021 88%

C+L+KD 2012 72%, C+L 2021 71%, KD 2021 17% (OBS: KD särredovisades inte 2012)

män 2012 66%, 2021 40%
kvinnor 2012 72%, 2021 62%
Det visar om inte annat hur lite av självständigt tänkande det finns i det här landet. Om ledningen för M säger att SD inte längre är ett rasistiskt parti så upphör det omedelbart att vara det för partiets väljare.

Det är detta ni ska tänka på som tror att SD ska kunna nå 50 procent med någon magisk formel som ni tänkt ut hemma på er kammare. Politiskt är svensken en skock får.
Citera
2021-12-10, 13:08
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Här är siffrorna:

V 8,2% (+0,1)
S 29,1% (+2,1)
MP 3,3% (-0,1)
C 8,5% (-1,2)
L 2,0% (-1,2)
KD 6,0% (+0,7)
M 22,6% (-1,0)
SD 18,7% (+-0)
Övr 1,7% (+-?)

Den stora förändringen är att S kraftigt ökar. Förmodligen till stor del pga Magdalena Andersson. Partiledarbyten brukar ge ett uppsving i oppinionen, även om detta var lite mer än åtminstone jag hade förväntat mig.

Gissar att rörelsen är från soffan till Maggan. Men eftersom soffan aldrig redovisas i opinionsundersökningar så ser det ut som om alla partier tappar till henne. När väl de här nyvakna går och lägger sig igen återgår bilden till det normala.
Citera
2021-12-10, 13:39
Avslutad
Citat:
Här i Stockholm finns de tyvärr kvar. Jag hoppas verkligen det kommer förändras efter valet.

Helt enig, men har dessvärre inte mycket hopp om Stockholm på denna punkt (jag bor själv i Stockholm).

Citat:
Precis, media lobbade stenhårt för F! i valet 2014. Och de fick ju trots allt upp dem till lite drygt 3%. Inte illa. Men till valet 2018 tvangs de ge upp, dessutom behövde de lägga fokus på att rädda kvar MP, vilket förvisso också lyckades (tillsammans med en extremt varm sommar).

Så till detta val lär de försöka rädda MP. Men om det misslyckas är det ju möjligt att de till valet 2026 kommer strunta i dem? Men jag har svårt att tro att media kommer dumpa MP redan valet 2022, varför skulle de?

Det har varit uppe till diskussion en del här på Flashback att MSM verkar ha släppt MP. Ingen aning om det stämmer, men tycker mig ha upplevt detsamma. Kanske har att göra med Andersson-effekt i kombination med att de fått direktiv av (S) att släppa MP inför valet 2022? Spekulerar lite bara, inte helt övertygad själv om att det stämmer...
Senast redigerad av Sinestro 2021-12-10 kl. 13:46.
Citera
2021-12-10, 14:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag får mer och mer känslan av att SD numer har en kärna på 17-18%, vi som vill ha återvandring, som aldrig kommer återvända till M eller S pga att vi känner oss otroligt svikna och pissade på, vi som anser att Sverige blivit ett mycket sämre land de senaste 10 åren pga mångkultur, vänsterdalt och invandring. Vi som inte tycker att börsuppgångar, BNP ökning och Gig-ekonomi är acceptabla anledningar för att byta ut delar av Sveriges befolkning etc.

När SD inte hörs eller andra partier tar vissa förslag, då finns bara SDs kärna kvar. Sedan när kriminalitet och migration får uppmärksamhet i media och samhället så växer SD, sedan när något annat hamnar i fokus igen så sjunker SD tillbaka till kärnan. Vad SD nu inte får göra är att pissa på oss i kärnan i syfte att vinna dessa lättflyktiga väljare. Då blir man nya centerpartiet. Istället måste man köra på som under 2019, det kräver att man vågar sticka ut, kritisera de övriga sju partierna, lägga vettiga förslag, synas utanför sina egna mediakanaler och samtidigt hålla borta skandaler och idioter. Det är nu David Baas och Expo laddar valkanonen med SD skandaler. Kasta ut äckel som Lundgren och granska partimedlemmarna hårdare så blir det mindre sådant i sommar.

Förut var jag tveksam men jag tror SDs frivilliga återvandeing baserad på en morot och piska där invandrare har valet att assimilera sig eller flytta faktiskt kan bli en lyckad valvinnare om det kombineras med pensionsreform och något annat som KD och M inte står för. Driver man mindre invandring och hårdare tag mot kriminella enbart är man för lika M.

Efter att ha lyssnat på flera partiföreträdare under Landsmötet fick jag ändå en känsla av att SD har en ganska bra koll på varför de ligger där de ligger i opinionen och vad som behöver göras. Jag hoppas verkligen att min känsla är rädd. SD behöver nog locka tillbaka 2-3% från S samtidigt som M också måste öka något för att vi ska få ett maktskifte till hösten.

Det kan mycket väl vara så att SD-kärnan ligger runt 17-17%, och att allt över det är en sorts konjunkturvinst, som delvis beror på egna meriter, delvis på andras felsteg och delvis på tillfälligheter.
Citera
2021-12-10, 14:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Absolut, man skall aldrig räkna ut S.

Önskar man att S-regeringen faller och byts ut till någon form av M-KD-SD-regering/samarbete är inte det väsentliga hur många mandat var och en av dessa får, utan sammanlagt. Som det ser ut nu verkar många hoppa mellan M, KD och SD. Målet måste vara att locka över väljare från de rödgröna, inte byta väljare med varandra. För att göra det behövs nog flera saker. Dels få de rödgröna att bli otrendiga så livsstilsväljarna lämnar och dels få de frågor de blågula har starkast stöd i att bli de heta valfrågorna. Dvs invandring, brott och straff, försvaret, företagande och inte miljö, corona-hantering, vård och omsorg osv.

Instämmer. Det förvånar mig därför litet att inget av de blågula partierna lyfter försvarsfrågorna mer, med tanke på det skarpare säkerhetspolitiska läget. M är nog brända efter Tom Hylsa, men KD och/eller SD borde begripa detta.
Citera
2021-12-10, 14:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det har varit uppe till diskussion en del här på Flashback att MSM verkar ha släppt MP. Ingen aning om det stämmer, men tycker mig ha upplevt detsamma. Kanske har att göra med Andersson-effekt i kombination med att de fått direktiv av (S) att släppa MP inför valet 2022? Spekulerar lite bara, inte helt övertygad själv om att det stämmer...

En orsak att släppa MP är om de skulle få för sig att MP skadade vänstern som helhet, om de ser dem som ett sänke. Som de nog tyckte om FI, de stal röster och var för extrema så att vanligt folk inte tålde dem. Men jag tror inte det blir så, men om så skulle det vara orsaken.
Citera
2021-12-10, 14:34
Avslutad
Citat:
En orsak att släppa MP är om de skulle få för sig att MP skadade vänstern som helhet, om de ser dem som ett sänke. Som de nog tyckte om FI, de stal röster och var för extrema så att vanligt folk inte tålde dem. Men jag tror inte det blir så, men om så skulle det vara orsaken.

Det är faktiskt en plausibel förklaring. Många väljare har lämnat (S) pga samarbetet med MP, och det är nog en del av dessa som vi ser komma tillbaka nu när samarbetet inte längre gäller.
Citera
2021-12-10, 14:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Det visar om inte annat hur lite av självständigt tänkande det finns i det här landet. Om ledningen för M säger att SD inte längre är ett rasistiskt parti så upphör det omedelbart att vara det för partiets väljare.

Det är detta ni ska tänka på som tror att SD ska kunna nå 50 procent med någon magisk formel som ni tänkt ut hemma på er kammare. Politiskt är svensken en skock får.

Jag tror inte att det är helt så. Det kan lika väl vara väljarna som fått partiledningen att ändra sig. M tappade en massa till SD, folk som uppenbart inte tyckte SD var rasister, och därför ändrade M inställning.

Plus att många väljare har bytt parti sedan 2012. De som anser att SD är rasister har koncentrerats till de partier som tycker det, medans andra gått till SD eller till partier som tolererar SD. Trenden är nog snarare så att färre överlag tycker att SD är rasister.
Citera
2021-12-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det kan mycket väl vara så att SD-kärnan ligger runt 17-17%, och att allt över det är en sorts konjunkturvinst, som delvis beror på egna meriter, delvis på andras felsteg och delvis på tillfälligheter.

Det är ju det som är grejen. SD-kärnväljare är inte mindre fåraktigt konsensusknarkande svenska än resten av valmanskåren, det är bara det att de följer en annan konsensus. När SD valde att limma på M 2015 så stannade tillväxten av kärnväljare just på grund av att man medvetet valde bort det som tidigare varit påtvingad splendid isolation. Det fanns ingen gråskala utan bara valet att följa SD-vallhunden eller inte. Om SD inte legitimerat M som ett trovärdigt val, så hade den egna skocken varit större nu och i permanent SD-ägo. Samtidigt hade S inte heller haft någon trovärdighet utan varit tvungna att förtjäna den med hårdare politik, precis som M.

Att SD skulle ha någon slags "naturligt" tak på kärnväljare strax under 20%, kan inte gärna stämma. Det var nivån där valet slutade vara en helt binär sak av "av" eller "på" utan blev en gradskillnad. Om SD hållit M på armslängds avstånd tills de kom krypande så hade man åtminstone vuxit förbi M och om man lyckats passera S så hade helt plötsligt den där jobbiga "skockmentaliteten" blivit SD:s bästa valarbetare.

Och nej, detta hade förstås inte lett till "mindre inflytande" eller någon hypotetiskt tillstånd där 51% andra partier hade mångdubblat invandringen. Tvärtom hade ett SD på 30% och största parti triggat andra att bjuda över för att behålla sina löner. Politiker är också flockdjur.
Citera
2021-12-10, 14:45
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är helt så. Det kan lika väl vara väljarna som fått partiledningen att ändra sig. M tappade en massa till SD, folk som uppenbart inte tyckte SD var rasister, och därför ändrade M inställning.

Plus att många väljare har bytt parti sedan 2012. De som anser att SD är rasister har koncentrerats till de partier som tycker det, medans andra gått till SD eller till partier som tolererar SD. Trenden är nog snarare så att färre överlag tycker att SD är rasister.
Så är det absolut. SD är mycket mer acceptabla idag än 2012. Även om många inte håller med så fryses man inte längre ut om man röstar SD och någon guilty by association där Moderata väljare beskylls för att vara rasister pga SD sammarbetet finns bara på Twitter och DNs redaktion.
Citera
2021-12-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Om SD hållit M på armslängds avstånd tills de kom krypande så hade man åtminstone vuxit förbi M och om man lyckats passera S så hade helt plötsligt den där jobbiga "skockmentaliteten" blivit SD:s bästa valarbetare.

Och nej, detta hade förstås inte lett till "mindre inflytande" eller någon hypotetiskt tillstånd där 51% andra partier hade mångdubblat invandringen. Tvärtom hade ett SD på 30% och största parti triggat andra att bjuda över för att behålla sina löner. Politiker är också flockdjur.
Det var precis det här jag syftade på — en hemmasnickrad teori, och om man bara följt den planen så hade vi sett SD på 30 procent idag. Eller varför stanna där? Varför inte 50?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in