2021-12-10, 13:04
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ett ogenomtänkt förslag från regeringen. Dom bara kör på utan att tänka på konsekvenserna.

Mmm, det kommer att bli skitkul för alla tågvärdar som riskerar att få en kniv i halsen varenda dag på jobbet.

Dessutom så kommer alla tåg att bli kraftigt försenade.
Citera
2021-12-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det du talar om motiverar att införa förbud för alla som har Covid-19, för att skydda ovaccinerade. Är du blind?

Jag kanske har lite dålig syn på ena ögat men blind är jag inte. Låter som något du kanske har på önskelistan måntro? Att tomten staten kommer med julklapp så du kan leva fritt utan att behöva ta ansvar?
De som har covid-19 ska vara hemma, det finns redan. Sedan ska ovaccinerade ta sitt ansvar och vaccinera sig, på så sätt trycker vi ned smittan och belastningen på sjukvården. Tre doser ger gott skydd mot omicron och tar en stund för de nu ovaccinerade tills de kan ta den dosen, så det är bra med åtgärder som gör att de kommer igång så fort som möjligt.
Citera
2021-12-10, 13:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hur det juridiskt motiverat spelar ingen större roll.

Narrativet implementeras i de här personernas hjärnor nu. Om ca 1 år har vi val, och då kan man ändra grundlagen. Det vanligaste förfarandet när man gör sådana ändringar är att det röstas om saken strax före valet, så kan man sedan klubba igenom ändringen direkt efter valet. På så vis äts eventuell debatt upp av valrörelsen, och saken går Svensson obemärkt förbi.
När detta väl är gjort kan de rena övergrepp du talar om motiveras juridiskt.
Finns inte en regel om 9 månader också?
Citera
2021-12-10, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemet med ditt resonemang är att det är en grundlagskyddad rättighet att tacka nej till medicinska ingrepp. Det bör inte straffas med extra skatt. Rökning och alkohol däremot är inte på samma sätt grundlagskyddat, vad jag vet. Du vill alltså straffa folk som bara utnyttjar sin grundlagskyddade rättighet? Det säger allt om dig.

Det är dessutom en mänsklig rättighet att röra sig fritt i sitt land.

Så varför överhuvudtaget segregera vaccinerade och ovaccinerade? Alla kan sprida smitta.

Vaccinerade smittar mindre, och tre doser ger gott skydd mot omicron vilket får ned spridningen av den mutationen. Ovaccinerade tar det tid tills de kommer till tidpunkt där de kan ta tredje dosen även om de skulle vaccinera sig idag. Men vaccinerar de sig idag är bättre än om de gör det om en månad etc.
Det är inget tvång på vaccination trots begränsningar om vad de får göra, den ovaccinerade får fortfarande avstå från att vaccinera sig men de måste då avstå från att göra annat. De kommer aldrig bli utlåsta från att söka vård på sjukhus eller handla mat och medicin. Så jag ser inte att grundlagen bryts.
Citera
2021-12-10, 13:11
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om det är ännu lägre risk att avlida av vaccinet - vad är du så rädd för vaccinet för?

Är det eventuella biverkningar? Om Ja - varför är du inte lika rädd för biverkningar av Covid 19?

Jag tror de flesta under 50 år tar vaccinet i första hand för att skydda sig själv mot sjukdom men ÄVEN för att stoppa smittspridningen. Man vill inte vara den som blir sjuk och går runt och smittar andra - kanske bekanta och familj.

Ja men nu så är det ju uppenbarligen så att vaccinen inte stoppar smittspridningen. Och är man sjuk så stannar man hemma.
Citera
2021-12-10, 13:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Vaccinerade smittar mindre, och tre doser ger gott skydd mot omicron vilket får ned spridningen av den mutationen. Ovaccinerade tar det tid tills de kommer till tidpunkt där de kan ta tredje dosen även om de skulle vaccinera sig idag. Men vaccinerar de sig idag är bättre än om de gör det om en månad etc.
Det är inget tvång på vaccination trots begränsningar om vad de får göra, den ovaccinerade får fortfarande avstå från att vaccinera sig men de måste då avstå från att göra annat. De kommer aldrig bli utlåsta från att söka vård på sjukhus eller handla mat och medicin. Så jag ser inte att grundlagen bryts.
Är det proportionerligt då?
Citera
2021-12-10, 13:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag kanske har lite dålig syn på ena ögat men blind är jag inte. Låter som något du kanske har på önskelistan måntro? Att tomten staten kommer med julklapp så du kan leva fritt utan att behöva ta ansvar?
De som har covid-19 ska vara hemma, det finns redan. Sedan ska ovaccinerade ta sitt ansvar och vaccinera sig, på så sätt trycker vi ned smittan och belastningen på sjukvården. Tre doser ger gott skydd mot omicron och tar en stund för de nu ovaccinerade tills de kan ta den dosen, så det är bra med åtgärder som gör att de kommer igång så fort som möjligt.
Nu börjar du tala om någonting annat, nämligen påtryckningsmedel. Dvs att ovaccinerade ska tvingas att vaccinera sig medelst samhälleliga bestraffningar.

Det jag citerade var istället din jämförelse med tex rökare. Att man inte får röka på bussen grundas på att andra personer (rökare som icke rökare) då utsätts för rök, som kan skada deras hälsa.
Det är inte främst vaccinerade som utsätts för hälsorisker vid nedsmittning med Covid-19, utan det är ovaccinerade som utsätts. Med ditt resonemang blir då slutsatsen att ovaccinerade har rätt att slippa smittas på bussen.
Citera
2021-12-10, 13:12
Medlem
Citat:
Och vem skulle stoppa dem?

Antagligen att väljarna vid nästa val ersätter dem med en regering som väljer att ta bort vaccinbevis, de väljare som är missnöjda.
Citera
2021-12-10, 13:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns väldigt många forskare som givetvis inte vill att misstankarna ska riktas mot wuhan labbet. Lite som med kärnkraft där en olycka förstör för hela industrin ungefär...
Jag bryr mig inte. Det finns många som tycker en massa och även om labbhypotesen inte är helt falsifierad är den väldigt tunn. Särskilt med Omikron vill jag säga.

Det senaste är ju enl. Bidens grupp av folk från the Intelligence Community är att man helt rätt avfärdar ett labbframställt virus men lämnar dörren öppen för en olycka. Problemet är att det då måste handla om ett redan existerande virus som man samlat in som i SARS-fallet när det läckte ut. Vi är ganska säkra på att vi inte har någon annan ground zero än Wuhan Wet Market vilket vi borde ha om viruset funnits tidigare och samlats in. Vi skulle se flera tidigare utbrott på olika platser. Man anser fortfarande att marknaden är källan och där kan jag nog med visshet säga att man inte samlat in några virus alls.

Så från min sida är det bara ett vägande av olika hypoteser.
Citera
2021-12-10, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Ja men nu så är det ju uppenbarligen så att vaccinen inte stoppar smittspridningen. Och är man sjuk så stannar man hemma.

Definiera stoppa?

Inget vaccin ger ett 100% skydd. Inte ens genomgången infektion ger 100% skydd.

Allt handlar om riksminimerande. Med vaccin kan man minska risken att få och sprida vidare Covid 19.
Citera
2021-12-10, 13:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Finns inte en regel om 9 månader också?
Inte vad jag känner till, men oavsett hamnar förstås omröstningen en tid efter valet då regeringen tillträder.

Hur som haver, så ser åtminstone jag att detta är vad media kommer att driva igenom. Våra politiker i RD är till överväldigande majoritet själva inne i narrativet och följer media. Det blir så när de har att välja på att "ta avstånd" när de blir tillsagda eller avgå.

Jag säger det inte för att förhindra folk att försöka stoppa utvecklingen, utan därför att vi alla behöver fråga oss vilket samhälle vi vill leva i och ge i arv till framtida generationer. Vi behöver förbereda oss mentalt och vara beredda på väldigt mycket värre behandlingar än de flesta i Väst kan föreställa sig.
Citera
2021-12-10, 13:20
Medlem
Citat:
Men om de vaccinerade smittas utan att få symptom då har du en hel massa vaccinerade asymptomatiska vaccinerade smittbärare och smittspridare på bussar och tåg och överallt annars.

Hur menar du att det skulle minska smittspridningen?

Om ovaccinerade lättare får symptom så stannar de ju i alla fall hemma, medan de asymptomatiska vaccinerade springer runt och sprider smitta utan att veta om det. Är det bra?

Dessutom är det intressen som ska vägas mot varandra. Har man rätt att beröva ovaccinerade resmöjligheter bara för att man vill snåla in på eventuell sjukvård för just dem, samtidigt som konsekvenserna av rökning och alkohol tillåts tära på samhällets resurser.

Så det är viktigare för dig att en vaccinerad ska få röka sönder lungorna och hamna på sjukhus än att en ovaccinerad ska få nyttja allmänna kommunikationsmedel?

Då skriver jag hellre ett avtal där jag avstår sjukhusvård för covid om jag osannolikt nog skulle behöva det. Får jag kliva på bussen då?

Fattar du inte hur ohyggligt illa genomtänkt vaccinpasset är och vilken skakig grund det står på rent juridiskt och konstitutionellt, och ur många olika aspekter.

Hur kan folk vara så dumma?

Det verkar vara så att vaccinet inte hindrar virusets spridning, men det hindrar att man får symptom av det. Det löser inte problemet på lång sikt, men det köper oss tid, eftersom långt färre blir sjuka. Därmed spelar det mindre roll om folk faktiskt smittas av viruset, eftersom vaccinerade inte blir (lika) sjuka i lika stor omfattning som ovaccinerade.

I övrigt håller jag med dig om att politikernas ivrande för respass är högst diskutabel, och kanske strider mot grundlag och diverse andra lagar.

Och personligen skulle jag inte ha något alls emot att staten förbjöd rökning, i alla former: den ekonomiska skadan som rökning åstadkommer på samhället är enorm, troligen långt större än någon insatt person skulle vilja erkänna. Men det går inte, som land med landsgränser till omvärlden, att förbjuda något som en majoritet av folket tycker skall vara lagligt, det enda ett sådant förbud åstadkommer är att göda maffian och andra smugglare. Jämför gärna med Prohibition i USA: alkohol förbjöds, varpå den smugglades och såldes på olagliga nattklubbar och liknande. Maffian tjänade pengar som aldrig förr, för att folk gick på deras nattklubbar för att få dricka något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in