Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Men om de vaccinerade smittas utan att få symptom då har du en hel massa vaccinerade asymptomatiska vaccinerade smittbärare och smittspridare på bussar och tåg och överallt annars.
Hur menar du att det skulle minska smittspridningen?
Om ovaccinerade lättare får symptom så stannar de ju i alla fall hemma, medan de asymptomatiska vaccinerade springer runt och sprider smitta utan att veta om det. Är det bra?
Dessutom är det intressen som ska vägas mot varandra. Har man rätt att beröva ovaccinerade resmöjligheter bara för att man vill snåla in på eventuell sjukvård för just dem, samtidigt som konsekvenserna av rökning och alkohol tillåts tära på samhällets resurser.
Så det är viktigare för dig att en vaccinerad ska få röka sönder lungorna och hamna på sjukhus än att en ovaccinerad ska få nyttja allmänna kommunikationsmedel?
Då skriver jag hellre ett avtal där jag avstår sjukhusvård för covid om jag osannolikt nog skulle behöva det. Får jag kliva på bussen då?
Fattar du inte hur ohyggligt illa genomtänkt vaccinpasset är och vilken skakig grund det står på rent juridiskt och konstitutionellt, och ur många olika aspekter.
Hur kan folk vara så dumma?
Det verkar vara så att vaccinet inte hindrar virusets spridning, men det hindrar att man får symptom av det. Det löser inte problemet på lång sikt, men det köper oss tid, eftersom långt färre blir sjuka. Därmed spelar det mindre roll om folk faktiskt smittas av viruset, eftersom vaccinerade inte blir (lika) sjuka i lika stor omfattning som ovaccinerade.
I övrigt håller jag med dig om att politikernas ivrande för respass är högst diskutabel, och kanske strider mot grundlag och diverse andra lagar.
Och personligen skulle jag inte ha något alls emot att staten förbjöd rökning, i alla former: den ekonomiska skadan som rökning åstadkommer på samhället är enorm, troligen långt större än någon insatt person skulle vilja erkänna. Men det går inte, som land med landsgränser till omvärlden, att förbjuda något som en majoritet av folket tycker skall vara lagligt, det enda ett sådant förbud åstadkommer är att göda maffian och andra smugglare. Jämför gärna med Prohibition i USA: alkohol förbjöds, varpå den smugglades och såldes på olagliga nattklubbar och liknande. Maffian tjänade pengar som aldrig förr, för att folk gick på deras nattklubbar för att få dricka något.