Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Ett heltidsjobb på ovan nämnda arbetsplatser ger mer än 20’ bruttolön per månad. Gissningsvis mellan 20 och 25’. På ICA är det nog snarare mellan 25 och 30’.
Dessutom får man behålla strax över 16’ om man tjänar 20’ före skatt. Du verkar ha dålig koll.
Kan erkännat att jag har dålig koll, va ett tag sen jag uppdaterade mig om löner så tittade upp det igår men var för trött att skriva här.
https://statsskuld.se/yrken-med-l%C3%A4gst-l%C3%B6ner/
Bläddrade till sidan 10 för tänkte inte bläddra mer, såg en massa jobb man känner igen och lönen hade knappt gått upp till 27,000kr.
Så låt oss säga 95% av sverige tjänar 27,000kr före skatt.
https://www.xn--gmedifacket-x8a.nu/lonekalkylator-skatt/
När jag öppnade sidan så hade dom redan automatiskt infyllt 25,000kr per månad antagligen för dom flesta tjänar det. Fyllde i 27,000kr per månad och stockholm.
"Resultat: Du får 21 296 kr i månaden efter skatt. Skattetabellen är 30."
Sen låt oss säga personen har en hyra på 5000kr minst och äter för 3000kr per månad så är vi redan nere på 13296kr per månad personen kan spara.
Men sen har vi utgifter som cigaretter, alkohol, snus, droger, busskort eller bil, telefon abonnemang, netflix konto, internet, gym kort och en massa andra saker.
Så personen kanske kan spara ihop ca 5,000kr-10,000kr per månad om vi säger personen köpt villan för 10 miljoner och tagit lån för 8,5 miljoner och hand penning på 1,5 miljoner.
Så tar det väl ungefär 150-300 månader för personen spara ihop pengarna för hand penningen, det tar honom 150 månader för spara ihop till 1,5 miljoner om han kan spara 10,000kr VARJE MÅNAD och 300 månade för spara ihop till 1,5 miljoner om han kan spara 10,000kr VARJE MÅNAD.
Nu kanske du frågar dig vad är detta i år? 150 månader är HELA 12 år & 6 månader utav sparande och 300 månader är HELA 25 år!!!
Så en person som tjänar typ 27,000kr innan skatt måste spara 12år-25år bara för ha HAND PENNINGEN att kunna ta lånet.
Sen kan banken fortfarande säga nej att låna ut 8,5 miljoner för personen för dom kanske inte tror han kommer kunna betala av lånet med ränta. Utöver det så ska denna person nog också ha pengar för köpa in saker till villan, aldrig köpt en villa men det lär stå tomt där så person måste ha en pengar säck också för saker som säng, kylskåp, frys, osv, osv, osv, osv.
Så nej det är korrekt, typ 95% av vanliga svensson har inte råd med villa. Så dom som har villa är antingen folk som tjänar extremt bra typ +50,000kr i månaden om inte mer eller folk som är kriminella och därför har STORA INKOMSTER och inte behöver betala skatt heller. Kanske finns några få undantag men dom är ovanliga juveler.