2021-12-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Roliga är att alla fokuserar så mycket på MP, L. S har verkligen lyckats med att flytta fokus. De själva är partiet på 30%. Ett riktigt maktparti, men folk är mer oroliga för MP och L?

Det är inte så konstigt. Vilka småpartier som klarar 4%-spärren kan ju mycket väl vara helt avgörande för regeringsfrågan.
Citera
2021-12-10, 10:23
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det är inte så konstigt. Vilka småpartier som klarar 4%-spärren kan ju mycket väl vara helt avgörande för regeringsfrågan.

Men varför bry sig så hårt om regeringsfrågan? S fortsätter ju att vara ett maktparti i landet. Lovar att S själva är ute och motarbetar MP & L för att de vet att deras väljare går till S. Vilket vi ser här. Mycket enklare för S att driva politik om de är själva opposition. T.ex så kan de ju börja ta i SD frågor och fånga väljare från blå sidan då.
Citera
2021-12-10, 10:40
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Är inte så säker på stödröster. Många är väldigt trötta på MP. Fler och fler inser värdet på sikt för S att bli så stora som möjligt för bryta detta knepiga läget man hamnat i.

Ja jo det är sant att de flesta sossar är väldigt trötta på MP, men det räcker med att några få av dem inte är det för att MP skall klara sig kvar. Säg att bara en av tjugofem inte är det. Det skulle motsvara ca 1%-enhet extra till MP.
Citera
2021-12-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja jo det är sant att de flesta sossar är väldigt trötta på MP, men det räcker med att några få av dem inte är det för att MP skall klara sig kvar. Säg att bara en av tjugofem inte är det. Det skulle motsvara ca 1%-enhet extra till MP.
Precis, finns många vänstersossar i Stockholm, Göteborg och Malmö som tycker massiv invandring, höjd drivmedelskatt och avvecklad kärnkraft är bra förslag. Jag läste ett inlägg av en fd miljöpartist som sade att i hennes kretsar var Miljöpartiet inte trendigt längre och hade fått förlorarstämpel. Det handlar alltså inte om djupa ideologiska konflikter utan mer om att C och S är coolaste på Instagram.
Citera
2021-12-10, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Så ska man sammanfatta de senaste opinionsmätningarna har S ökat ca 3% och av detta kommer strax under 1% från SD och M samt runt 2% från sammarbetspartierna.

L fortsätter blöda, de säger att de nu mer är så tydliga och deras supportrar som stödjer Sabunis SD-linje håller med. Vi övriga ser bara bråk och oklarheter. Detta kommer inte att ändras i valrörelsen. L åker ut med ca 2% av rösterna.

MP förlorar på höga elpriser och att sossarna fått en kvinnlig statsminister. Deras chans att klara sig kvar är nog rätt god. Ett S med självförtroende har råd att dela med sig av urbana kvinnliga stödröster till MP. Många sossar avskyr MP men många tycker också om dem, speciellt offentliganställda stadskvinnor.

Att Centern nu punkterats är något som jag är förvånad inte hände tidigare. Lööf har byggt ett luftslott där man bytt ut sina stabila kärnväljare mot lättrörliga och trendkänsliga kvinnor och just nu är Magdalena Andersson trendig. Dessutom framstår Centern mest som en drömmande men också dramatisk tonåring.

SD slutligen då. De har totalt hamnat i bakvattnet. Skjutningar har blivit vardag och inget annat har briserat. Kaoset vid vitryska gränsen kan nog ha gynnat dem men det har det slutat rapporterats om. Väljarna har vant sig vid skjutningar och den förändrade stadsbilden. Att vara minoritet som svensk på bussen eller i köpcentret är inte längre uppseendeväckande. SDs uppmärksamhet de fick under landsdagarna med återvandring föll i glömska när Andersson 1 tillträdde. Nu måste SD lägga i en växel till, bli relevanta igen och driva opinion. Att prata kärnkraft och lite åtstramad arbetskraftsinvandring med KD och M räcker inte. Speciellt inte som S snart kommer lägga förslag om just arbetskraftsinvandringen. SD måste börja driva frågor och börja höras igen. Annars kommer man att stanna som ett 18-19% parti.

Bra sammanfattat. Väl fångat att MA, sett till siffrorna, nu är de trendkänsliga unga damernas nya gunstling.

L kommer att dippa betydligt mer, förmodligen ner till ca 1%. Bara de allra mest verklighetsfrånvända kommer att rösta på L 2022. Samma typer som röstar Pirat/AfS/MED kommer att rösta på L 2022, och efter 2022 kommer L att göra dessa partier sällskap i utanförskaps-sandlådan.

Tror däremot inte att det kommer att gå särskilt många stödröster från (S) till MP. MA är som sagt de unga urbana lättrörliga och trendkänsliga damernas nya favorit, och MP har fått lite av töntstämpel. Förhoppningsvis åker du ut (men, jag erkänner, denna analys kan handla mer om önsketänkande än realism).

SD får, som du skriver, finna sig i att ligga på ca 17% om man inte tuffar till sig, men då riskerar man samarbetet med M/KD. Svår sits för SD.
Citera
2021-12-10, 10:56
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Demoskop ute:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/34oKke/chocksiffror-for-liberalerna-valjarstod-pa-2-procent

S ökar, M sjunker, SD står stilla.

Här är siffrorna:

V 8,2% (+0,1)
S 29,1% (+2,1)
MP 3,3% (-0,1)
C 8,5% (-1,2)
L 2,0% (-1,2)
KD 6,0% (+0,7)
M 22,6% (-1,0)
SD 18,7% (+-0)
Övr 1,7% (+-?)

Den stora förändringen är att S kraftigt ökar. Förmodligen till stor del pga Magdalena Andersson. Partiledarbyten brukar ge ett uppsving i oppinionen, även om detta var lite mer än åtminstone jag hade förväntat mig.
Citera
2021-12-10, 10:59
Medlem
Citat:
Här är siffrorna:

V 8,2% (+0,1)
S 29,1% (+2,1)
MP 3,3% (-0,1)
C 8,5% (-1,2)
L 2,0% (-1,2)
KD 6,0% (+0,7)
M 22,6% (-1,0)
SD 18,7% (+-0)
Övr 1,7% (+-?)

Den stora förändringen är att S kraftigt ökar. Förmodligen till stor del pga Magdalena Andersson. Partiledarbyten brukar ge ett uppsving i oppinionen, även om detta var lite mer än åtminstone jag hade förväntat mig.

Bra jobbat. Kan vi spika att L kommer ryka nästa val? Det krävs ett mirakel och jag ser ingenstans var de har röster att hämta.
Citera
2021-12-10, 10:59
Medlem
Citat:
Här är siffrorna:

V 8,2% (+0,1)
S 29,1% (+2,1)
MP 3,3% (-0,1)
C 8,5% (-1,2)
L 2,0% (-1,2)
KD 6,0% (+0,7)
M 22,6% (-1,0)
SD 18,7% (+-0)
Övr 1,7% (+-?)

L straffas för att de släppte fram den bruna budgeten. Kd ökar nog inte, det är troll som svarar.
Citera
2021-12-10, 11:09
Avslutad
Citat:
Här är siffrorna:

V 8,2% (+0,1)
S 29,1% (+2,1)
MP 3,3% (-0,1)
C 8,5% (-1,2)
L 2,0% (-1,2)
KD 6,0% (+0,7)
M 22,6% (-1,0)
SD 18,7% (+-0)
Övr 1,7% (+-?)

Som redan konstaterats i tråden så tar Magdalena Andersson de unga urbana trendkänsliga och lättrörliga kvinnliga rösterna från C och MP. Förmodligen även en del från SD, och då rör det sig sannolikt om fd (S)-väljare som tilltalas av Magdalena Anderssons (i jämförelse med sin föregångare) klarhet och hårdare nypor.
Citera
2021-12-10, 11:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Här är siffrorna:

V 8,2% (+0,1)
S 29,1% (+2,1)
MP 3,3% (-0,1)
C 8,5% (-1,2)
L 2,0% (-1,2)
KD 6,0% (+0,7)
M 22,6% (-1,0)
SD 18,7% (+-0)
Övr 1,7% (+-?)

Ser det inte lika negativt som du, trots partiledarbyte så ökar S väldigt lite om man nu ska kolla lite historiskt, partiledarbyte hos S brukar ju ge en rejäl skjuts i opinionen men det här kan knappast kallas någon Magda-effekt och de väljare som ska tas är ju de gamla arbetarväljarna som valt SD och de står stilla dvs. trots LO-satsningen med "Kålle" t.ex så händer ingenting just nu.
Citera
2021-12-10, 11:16
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Demoskop ute:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/34oKke/chocksiffror-for-liberalerna-valjarstod-pa-2-procent

S ökar, M sjunker, SD står stilla.

2% är fortfarande skrämmande mycket för det där jävla skitpartiet.

Liberalerna måste sjunka djupt under 2% innan vi kan börja övertyga alla allmänborgare från att skita i dem.

Är säker på att Kristersson fortfarande kan tänka sig att bjuda in dem i regeringen (ja, så verklighetsfrånvända är alla dessa Reinfeldt:ister).

Det tråkiga är att även om L förhoppningsvis åker ut ur Riksdagen i valet 2022, så kommer vi tvingas att höra från dessa idioter i minst 10 månader till.

Är så jävla trött på den där hycklande globalist-svinet Johan Pehrson. Landsförrädaren som hyllade JÖK:en och som nu är Sabunis högra hand. Det säger ju allt.
Citera
2021-12-10, 12:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Här är siffrorna:

V 8,2% (+0,1)
S 29,1% (+2,1)
MP 3,3% (-0,1)
C 8,5% (-1,2)
L 2,0% (-1,2)
KD 6,0% (+0,7)
M 22,6% (-1,0)
SD 18,7% (+-0)
Övr 1,7% (+-?)

Man får aldrig räkna ut S. De har varit Sveriges skickligaste maktparti i hundra år, och det kommer dröja innan de sjunker under 20%, om inte annat för att de ständigt importerar nya väljare.

Men, det som ånyo fascinerar mig är att SD aldrig tycks kunna parkera sig permanent på strax över 20%, istället för strax under. Men, jag gläds litet grand åt att KD ser ut att ha ökat, så att Ebba-hatarna får på tafsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in