2021-12-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Och vad i hela friden får dig att tro att jag tror det? Argumentera ärligt istället.
Well, kanske för att du själv skrev det? Jag citerar:
Citat:
Också ser jag naturligtvis nyttan i att reducera risken för min egen del också. Att behöva läggas in i onödan och belasta sjukvården.

Citat:
Du behöver inte vara orolig. Du behöver vara betydligt mindre orolig för vaccinet än för covid. All data visar detta. Så varför vaccinerar du dig inte om du inte är orolig/rädd?

Jag kan nog bestämma själv vad som ska och inte ska göra mig orolig. Men tack ändå.
Citat:

Du verkar ändå vara en som går att nå. Du gör ett försök och när jag bett dig att argumentera utifrån en ärlig grund har du faktiskt gjort det såhär långt. All heder för det. De flesta i tråden skulle istället ha utvidgat sina karikatyrer.

Herregud, måste säga att du låter som en som jobbar för staten eller vill locka en till en sekt.

Citat:
Det jag är nyfiken på är vad som verkligen ligger bakom denna känsla. Är dina känslor pålitliga eller kan detta vara en fråga där reson skulle kunna vara en bättre lämpad metod?
Haha så du menar att du är mer pålitlig än jag själv?
Jag tycker vi avslutar denna konversation, du låter som en riktig creep.
Citera
2021-12-09, 22:58
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kan du inte hitta ett terapiforum om du vill älta dina känslor?
Suck. Läs konversationem. Det räcker faktiskt med inlägget du besvarade.
Citera
2021-12-09, 23:01
Medlem
ThuleSocietys avatar
Lycka till säger jag till alla tågvärdar som måste be Mohammed och hans polare att kliva av för att de inte har något vaccinpass.

Jag kommer inte bli så glad heller kan jag lova.

Blir det tågvärdsstrejk om regeringens förslag går igenom?
Citera
2021-12-09, 23:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity

Kanske missade du 'reducera risken "?
Det var iaf det jag menade.

Citat:

Jag kan nog bestämma själv vad som ska och inte ska göra mig orolig. Men tack ändå.

Naturligtvis är det du som bestämmer. Har aldrig påstått annat. Allt jag gjort är att försöka diskutera ditt val med dig.

Citat:

Jag hänvisar inte till mig själv. Jag hänvisar till vetenskap och data som tydligt visar vilket alternativ som är att föredra. Nu är du tillbaka i den oärliga argumentationen igen. Bemöt istället vad jag skriver. Inte din karikatyr av mig och det jag skriver. Du ger inte det andra alternativet en ärlig chans.
Citera
2021-12-09, 23:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Skriv 120 mil istället - du försöker få det att låta så oerhört mycket. Klassiskt.

Så det är mer rimligt att smittan börjar härja i Danmark och Norge och inte i Kapstaden om vi nu ska vända på det hela och köra ditt resonemang?

Det är vettigt att några resenären drar igång en härd på ett julbord men smittan i Kapstaden är isåfall helt obefintlig?

De reser inte fler från Gauteng till Kapstaden än till Norge?

Sjukt resonemang men du har ju sannerligen valt sida och kommer stå där till döden.

Läste en artikel om en man som var 42 år gammal som blev förlamad i halva ansiktet av vaccinet och nu måste bära en jävla piratlapp för ögat för det inte fungerar och rinner hela tiden.

"Jag hade tagit det även om jag visste att det kunde hända."

Ja, vad fan säger man..de verkar ju vara bra på hitta sina intervjuoffer som är psykiskt sjuka.

för övrigt är det 9787 km från Gauteng till Norge. Kan du spinna vidare på det här nu?

Jag tvivlar inte på att viruset snabbt kommer att hitta sin väg till Kapstaden. Det förändrar inte min poäng om att Kapstaden ligger långt ifrån området där det initiala utbrottet skedde. Du har rätt i att Norge och Danmark ligger ännu längre från Gauteng. Men skulle du komma på idén att filma norska sjukhus, i ett försök att hävda att det är lugnt på sjukhusen i Gauteng? Eller skulle du anse det vara vilseledande?

Citera
2021-12-09, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vi hade inte vaccin och stängde ändå inte ned! Fanns ingen anledning.

Det var innan alfa och delta. Och vi hade ingen elitidrott ett tag 2020. Universiteten var stängda. Och 8 pers på läktarn då fotbollen drog igång i juni.
Så visst har vaccinationerna gjort att vi kunnat öppna upp. Utan dom hade vi haft ganska mycket stängt nu.
Citera
2021-12-09, 23:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity

Herregud, måste säga att du låter som en som jobbar för staten eller vill locka en till en sekt.

Red Flags going wild på en första dejt.
Citera
2021-12-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det var innan alfa och delta. Och vi hade ingen elitidrott ett tag 2020. Universiteten var stängda. Och 8 pers på läktarn då fotbollen drog igång i juni.
Så visst har vaccinationerna gjort att vi kunnat öppna upp. Utan dom hade vi haft ganska mycket stängt nu.
Tror jag inte. Snarare tvärt om. Vi brukade ju inte stänga ned för influensor förr och vi överlevde ju även dom.
Citera
2021-12-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Lycka till säger jag till alla tågvärdar som måste be Mohammed och hans polare att kliva av för att de inte har något vaccinpass.

Jag kommer inte bli så glad heller kan jag lova.

Blir det tågvärdsstrejk om regeringens förslag går igenom?

Dom ska väl införa på fjärrtåg i första hand om det blir infört.
Där är det människor som antingen har pass, skaffar pass, tar bil eller jobbar hemma.
På pendel så gissar jag att det fortfarande inte smittar då..
Man kan väl enbart dra slutsats att orsaken inte är smittskydd när tåg med mest människor inte är aktuella än.
Citera
2021-12-09, 23:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tvivlar inte på att viruset snabbt kommer att hitta sin väg till Kapstaden. Det förändrar inte min poäng om att Kapstaden ligger långt ifrån området där det initiala utbrottet skedde. Du har rätt i att Norge och Danmark ligger ännu längre från Gauteng. Men skulle du komma på idén att filma norska sjukhus, i ett försök att hävda att det är lugnt på sjukhusen i Gauteng? Eller skulle du anse det vara vilseledande?

Tror något liknande gjordes i New York i början av pandemin. Det fanns sjukhus eller i alla fall avdelningar där det var riktigt lugnt, trots att det låg i "epicentrum" och inte en bit bort. Samma sak Sverige, vissa avdelningar ska ha varit riktigt lugna på grund av allt som ställdes in. Det var ju inte alla som jobbade med covidpatienter.

Så även om du har rätt i att Kapstaden ligger långt från Johannesburg med omnejd så ligger det ändå något i det som gjordes. Kanske var det bilden av Sydafrika som överväldigad av omikronpatienter som skulle balanseras. Det blir ju så gärna snökaos av lite lätt snöfall när media rapporterar.

Mycket av nyhetsförmedling om pandemin tycks ju gå ut på att måla upp ett kristillstånd och piska upp oro. Vi ska alla förmås tro att det råder mer totalkris och undantag än vad som är fallet. Lite oroande faktiskt, detta hur det hela tiden ska spelas på folks känslor, hur vår bild av verkligheten ska bearbetas med obalanserade beskrivningar av sakernas tillstånd.
Citera
2021-12-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Risken att dö utan booster var alltså 0,0298 promille/dag. Risken att dö med booster 0,0016 promille/dag.

Med andra ord, chansen att överleva utan booster var 999,9702 promille/dag, och chansen att överleva med booster 999,9984 promille/dag.

Baserat på de siffrorna ökade boostern chansen att överleva med

9999984/9999702 - 1 = 0,0282 promille, per dag.

Så blir det när man räknar relativt med små tal. Vänder man på det och studerar överlevnad så blir det inte riktigt lika imponerande procentuellt. Men en ökad överlevnadschans på 0,0282 promille per dag så länge boostern räcker är inte att förakta.

Tänk på det när ni tar er booster, att så länge den är verksam ökar er överlevnadschans per dag med nästan tre hundradels promille.

Medicinska resultat är statistiska till sin natur och mycket hänger på presentationen.

Död är en sak. Sjukdom och sjukvårds behov är en annan. Något du behöver säkra som samhälle med begränsade resurser, något du inte kan spela med om alla ska skita i vaccinet. Nu behöver jag inte övertyga alla här inne för att majoriteten tar vaccinet än då.
Citera
2021-12-09, 23:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Död är en sak. Sjukdom och sjukvårds behov är en annan. Något du behöver säkra som samhälle med begränsade resurser, något du inte kan spela med om alla ska skita i vaccinet. Nu behöver jag inte övertyga alla här inne för att majoriteten tar vaccinet än då.
Men många vill ha vaccinet, räcker inte det? Måste man pressa sista droppen ur de som valt att inte ta det, när många av dem sannolikt redan har naturlig immunitet? Hur väger man den diskutabla vinsten med att tvångsomvända den sista klicken ovaccinerade, mot vad man förlorar?

Det är ju ren ohederlig utpressningstaktik, till mycket liten nytta.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-09 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in