2021-11-28, 21:55
Medlem
BunjiXs avatar
Hej, ska inom kort köpa en hushållsassistent.

Den kommer att användas till deg, visp, mixer, köttkvarn m.m. Kommer köpa något set med de flesta tillbehör av antingen Ankarsrum eller Kenwood. Räknar med att få lägga någonstans 6000 - 9000 kr.

Men, total beslutsångest mellan dessa...

Ankarsrum
är ju svensk och ska vara kvalitet. Men den ske väsnas mer och jag får intrycket att den är omständlig om man ska köra köttkvarn till exempel och hålla på att välta maskinen. Vissa påpekar att den knådar deg dåligt om man gör mindre satser. Men bakåtkompabilitet ska vara topp, men kan tydligen använda tillbehör till gamla Electrolux-maskinen fortfarnde.

Kenwood, ser egentligen inga nackdelar förutom att jag inte riktigt får klarhet i hur bakåtkompatibel deras highend,modeller är? Behåller de en standard på tillbehör, så om man behöver byta ut något om 5 - 10 år så kommer det finnas tillbehör eller reservdelar? Går det maskindiska tillbehören - jätteviktigt för oss.

Men det jag mest skulle vilja höra är från någon som använt båda typerna av maskin, gärna under längre tid. Finns massvis med omdömmen eller kommentarer där "min maskin X är super, köp den!" men de har i själva verket ingen aning om andra typen av maskin i själva verket är bättre på vissa moment.
Citera
2021-11-28, 22:25
Medlem
DoktorNos avatar
Jag skulle välja Ankarsrum. Den verkar mer lättjobbad när det ska hällas i mer mjöl och andra ingredienser. Sen har den ju fått höga betyg i många år. Kenwoods toppmodeller får också höga betyg och märket finns dessutom i olika storlekar och prisklasser, till skillnad från Ankarsrum, en storlek, som jämt är dyra.

Begagnade finns att hitta och den höga kvaliteten hos båda märkena gör att det kan vara vettigt.

Själv har jag bara erfarenhet av Kenwood och då morsans 70-talsmaskin. Den var väldigt bra men lite bökig att hälla i mjöl och vätska och sånt medan den var igång. Det är den övre, fällbara delen som är lite i vägen och gör det besvärligt tycker jag.
Citera
2021-11-29, 11:46
Medlem
BunjiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jag skulle välja Ankarsrum. Den verkar mer lättjobbad när det ska hällas i mer mjöl och andra ingredienser. Sen har den ju fått höga betyg i många år. Kenwoods toppmodeller får också höga betyg och märket finns dessutom i olika storlekar och prisklasser, till skillnad från Ankarsrum, en storlek, som jämt är dyra.

Begagnade finns att hitta och den höga kvaliteten hos båda märkena gör att det kan vara vettigt.

Själv har jag bara erfarenhet av Kenwood och då morsans 70-talsmaskin. Den var väldigt bra men lite bökig att hälla i mjöl och vätska och sånt medan den var igång. Det är den övre, fällbara delen som är lite i vägen och gör det besvärligt tycker jag.

Har du använt Ankarsrum själv, någon kommentar kring oväsen eller hur besvärlig den är när man ska köra annat än deg?
Citera
2021-11-29, 12:13
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BunjiX
Har du använt Ankarsrum själv, någon kommentar kring oväsen eller hur besvärlig den är när man ska köra annat än deg?
Har inte kört någon själv men har en bekant som har en Ankarsrum och när hon kör den upplever inte jag att den för mer oväsen än någon annan köksassistent.

Visst, det hörs att de är igång men det är ju sällan de är igång någon längre tid så ljudnivån tycker inte jag är det absolut viktigaste vid val av maskin.
Citera
2021-12-02, 12:00
Medlem
BunjiXs avatar
Tack för svaret, men fortsatt velig.

Ja Ankarsrum är säkert finfin, hade nog kört på den om det inte var för att man ska hålla på och vända den för att köra andra tillbehör än bunke + det där med att deg tydligen ska blandas bättre med planetariska modeller.
Citera
2021-12-09, 22:12
Medlem
Jag har använt bägge.

Keenwood vinner. Har en major titanum.

Du har 2 topplock ovanpå för mixer o matberedare m.m. och det är supersmidigt. Och lättdiskad.

Köttkvarn bra. Kört den i 3 år utan problem.

Minus: matberedare är lite klen och just rågdegar har kroken lite problem med.

Ankarum har jag mest bakat bröd med. Lite krångligare och sjukt jobbigt att vända på maskinen. Men blir bra knådat.

Bägge är dock bra.

Viktigt är att du tycker den är så snygg att du vill ha den framme. Står den i skåp används den mkt mindre.
Citera
2021-12-09, 22:15
Medlem
Jo. En grej. När jag köpte Kenwood - typ 10 år sen - fanns det allt färre återförsäljare. och det är ju lite kasst.

Men köpte på tretti.se o mkt nöjd.
Citera
2021-12-09, 22:43
Medlem
Lidl sålde en hushållsassistent för 600 kr med 3 års garanti för en tid sedan, vad är skillnaden? Tror den var av märket SilverCrest.
Citera
2021-12-14, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BunjiX
Hej, ska inom kort köpa en hushållsassistent.

Den kommer att användas till deg, visp, mixer, köttkvarn m.m. Kommer köpa något set med de flesta tillbehör av antingen Ankarsrum eller Kenwood. Räknar med att få lägga någonstans 6000 - 9000 kr.

Men, total beslutsångest mellan dessa...

Ankarsrum
är ju svensk och ska vara kvalitet. Men den ske väsnas mer och jag får intrycket att den är omständlig om man ska köra köttkvarn till exempel och hålla på att välta maskinen. Vissa påpekar att den knådar deg dåligt om man gör mindre satser. Men bakåtkompabilitet ska vara topp, men kan tydligen använda tillbehör till gamla Electrolux-maskinen fortfarnde.

Kenwood, ser egentligen inga nackdelar förutom att jag inte riktigt får klarhet i hur bakåtkompatibel deras highend,modeller är? Behåller de en standard på tillbehör, så om man behöver byta ut något om 5 - 10 år så kommer det finnas tillbehör eller reservdelar? Går det maskindiska tillbehören - jätteviktigt för oss.

Men det jag mest skulle vilja höra är från någon som använt båda typerna av maskin, gärna under längre tid. Finns massvis med omdömmen eller kommentarer där "min maskin X är super, köp den!" men de har i själva verket ingen aning om andra typen av maskin i själva verket är bättre på vissa moment.

Om någon har expressen premium får den gärna skärmdumpa denna artikel där de testat flera hushållsassistent inklusive Kenwood och Ankarsrum: https://www.expressen.se/premium/tester/koksmaskiner-i-tufft--test-har-ar-de-basta/?referrer=rotator-item-2
Citera
2022-03-06, 17:48
Medlem
BunjiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Jag har använt bägge.

Keenwood vinner. Har en major titanum.

Du har 2 topplock ovanpå för mixer o matberedare m.m. och det är supersmidigt. Och lättdiskad.

Köttkvarn bra. Kört den i 3 år utan problem.

Minus: matberedare är lite klen och just rågdegar har kroken lite problem med.

Ankarum har jag mest bakat bröd med. Lite krångligare och sjukt jobbigt att vända på maskinen. Men blir bra knådat.

Bägge är dock bra.

Viktigt är att du tycker den är så snygg att du vill ha den framme. Står den i skåp används den mkt mindre.

Tack för bra svar! Nu är det snart dags att få tummen ur.
Citera
2022-11-25, 19:52
Medlem
Är det Kenwood eller Ankarsrum man ska satsa på om man ska baka mycket bröd?

En polare tipsade att Boschs dyrare modeller ska vara bra allround-maskiner. MUM?

Letar efter en som är lättanvänd, klarar hyfsat tunga degar. Och finns tillbehör som mixer, blender, köttkvarn och även lätt att köra igång om man till exempel bara ska vispa lite grädde.

Men viktigaste är nog att företaget har långsiktighet - att man kan köpa tillbehör och reservdelar om 10 år, om det behövs?
Citera
2022-11-25, 20:29
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisseboda
Är det Kenwood eller Ankarsrum man ska satsa på om man ska baka mycket bröd?

En polare tipsade att Boschs dyrare modeller ska vara bra allround-maskiner. MUM?

Letar efter en som är lättanvänd, klarar hyfsat tunga degar. Och finns tillbehör som mixer, blender, köttkvarn och även lätt att köra igång om man till exempel bara ska vispa lite grädde.

Men viktigaste är nog att företaget har långsiktighet - att man kan köpa tillbehör och reservdelar om 10 år, om det behövs?

Om du bara ska baka, Ankarsrum. Om du vill göra annat också Kenwood. Bosch kan vara bra, beror på vilken MUM du menar, alla deras assistenter heter det med en sifferserie efter. Om du bara ska vispa lite grädde, då finns det ju betydligt enklare sätt än att böka med en assistent. Långsiktigheten är inget större problem för något av dessa märken. Att tänka på, ju fler watt maskinen har desto tyngre degar fixar den enklare o.s.v. Som allroundmaskin skulle jag personligen välja en Kenwood.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in