Citat:
Ursprungligen postat av
dannbaggen
48 miljarder USD i budget, dvs ganska exakt 10 gånger Ukrainas budget. På detta är Ryssland 4:a i världen efter USA, Kina och Indien.
1 miljon aktiva militärer och 2 miljoner i reserv (Ukraina 0.3 miljoner och 1 miljon i reserv)
Tanks: 22700 mot 6500.
Stridsjet: 1300 mot 125.
Dock läste jag att i en fullskalig konflikt med Ukraina kan inte Ryssland sätta in allt man har. Man måste spara till andra fronter som man inte kan lämna öppna. Ukraina sätter dock givetvis in allt man har om man blir invaderade. Så detta jämnar ut siffrorna lite.
Folk som är mer kunniga i ämnet får gärna säga emot mig men den stora frågan som jag ser är väl huruvida Ukraina har moralen att fortsätta strida även efter makten de facto har förlorats.
Tänker på jänkarnas äventyr; att med en överlägsen militär steamrolla konstitutionen som land är "enkelt" gjort, att få något nytt på plats är en helt annan femma. Ser dock inte ukrainare vara lika fanatiska en masse?
Nu tror jag inte på ett totalkrig oavsett vad och skulle något hända så skulle det inte förvåna mig att ryssarna stannar efter att de säkrat upp ordentligt i Öst ändå. Därefter får diplomatin över.