2021-12-09, 17:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Vart i min text har jag skrivit något om mig själv?
Jag har skrivit om alla människor som behandlas som pesten och sakta men säkert förlorar sina mänskliga rättigheter.

Det du däremot gör med din text, är att ta dig rätten att tala om för en annan människa, att det är din åsikt som är den rätta.

Jag uttrycker bara min åsikt, vad som är rätt och fel får var och en avgöra för egen del. Vill du att jag ska säga om Roms borgmästare, gå ut och krama en kines (ovaccinerad)?
Citera
2021-12-09, 17:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vänta nu.

Vaccinet är en risk. Punkt.
Covid är dock bara en risk om man utsätts för viruset?

Menar du att vaccinet är en risk oavsett om man utsätts för vaccinet eller inte?

Der tror jag inte du menar. Risken att dö av vaccinet är 0 om du inte vaccinerar dig. Risken att dö av covid är 0 om du inte infekteras.
Revodnebs statistik visar tydligt risken att dö av covid är högre än risken att dö av vaccinet. (Och ja, det gäller säkerligen även om man delar upp det på ålder, mm.).

Du överdriver risken med vaccinering och underdriver risken med covid.
Nej givetvis är inte vaccinet en risk om man inte vaccinerar sig. Det var slarvigt av mig. Tack för korrigeringen!

Om vaccinet ska utgöra en risk eller ej är dock 100% ett eget val (eller borde åtminstone vara).
Om covid ska utgöra en risk eller ej blir mer en glidande skala.
Citera
2021-12-09, 17:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det tror jag inte.
Ska man tvinga på hela världen det regelbundet så måste det framstå som väldigt farligt.
Att klassificera som en influensa kommer sätta stopp för tvångsåtgärder.

De fortsätter givetvis att beteckna det som farligt och att det är nödvändigt att ta årligen.
Citera
2021-12-09, 17:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej det är inte omtanke. Var det baserat på omtanke skulle man inte porta folk på grund av vaccinationsstatus. Redan i maj hade visst 45 % yngre vuxna i Stockholm antikroppar. Hur många av de ovaccinerade som portas tror du har naturlig immunitet?

Vaccinpasset är ett påtryckningsmedel i brist på tvång. Mamma staten straffar dina olydigt ovaccinerade medborgarbarn genom att ta ifrån dem nöjen. Det sägs uttryckligen att det inte bara är ett (missriktat) smittskydd utan ett avsiktligt påtryckningsmedel.

De har sjunkit himla lågt i kampen mot de olydiga medborgarna.

Trots att det är en grundlagskyddad rättighet att tacka nej till medicinska ingrepp, och en mänsklig rättighet att fritt ta del av ett lands kultur.

De försöker kringgå lagen. (I sammanhanget intressant att notera att hälsoministern under sin tid i SSU var med om att fejka antalet medlemmar för att vinna fördelar. Samma skit nu, total brist på respekt för lagar och regler. https://sverigesradio.se/artikel/577237 )

De där 45%:en tror jag du ska ta med en nypa salt, som man mäter får man svar. Men jag håller med dig om att det är en slippery slope.
Citera
2021-12-09, 17:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De där 45%:en tror jag du ska ta med en nypa salt, som man mäter får man svar. Men jag håller med dig om att det är en slippery slope.
Var ser du bristen i undersökningen?
Citera
2021-12-09, 17:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du tror kanske att jag vill vara dryg?

Hur vi använder språket både påverkas av och påverkar vårt psyke. Ytterligare polarisering kring covid är inte vad vi behöver.

Fakta;
Vaccinet är en risk. Hur hög risken är varierar för olika individer, och dessutom är risken oklar generellt.

Covid-19 kan i vissa fall leda till allvarlig sjukdom och död. För att slippa att alls utsättas för denna risk kan olika åtgärder vidtas, dvs covid är ofarligt till dess någon eventuellt smittas av covid. Risken att smittas och risken för allvarlig sjukdom och död är två parametrar som bör beaktas för jämförelsen.

Att driva en diskussion med två absoluter som utgångspunkt leder ingen vart, utan begränsar diskussionen pga ordvalet.

Ja vi kan Esab-svetsa in hela befolkningen i en månad istället, men det tror jag ärligt inte att Sveriges befolkning hade klarat av rent psykiskt med tanke på hur tongångarna går.
Citera
2021-12-09, 17:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Var ser du bristen i undersökningen?

Jag har ärligt talat inte sett undersökningen. Att man plockat ut en cohort behöver inte vara representativt för befolkningen, frågan är ju hur de mäter? Det var ju ett fel man gjorde i exempelvis Manaus och det gick ju som det gick.
Citera
2021-12-09, 17:22
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tur för dig att du inte lever i Grekland då! Fast jag trodde, förstås att vi diskuterar Sverige och vaccinpassen här!

Varför försöker du alltid blanda bort korten? Det intressanta här var ditt nyspråk. Du påstod att vaccinpass inte handlar om mobbing, och jag svarade att Greklands premiärminister säger att böter på 100 euro i månaden inte är ett straff.
Citera
2021-12-09, 17:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja vi kan Esab-svetsa in hela befolkningen i en månad istället, men det tror jag ärligt inte att Sveriges befolkning hade klarat av rent psykiskt med tanke på hur tongångarna går.
Du har sannerligen anlag för extremism.

Istället kan man exempelvis låta de som vill vaccinera sig. Det är trots allt en fin och friheterlig tradition vi har i Sverige att medicinska ingrepp görs i samråd med läkare och efter patientens behov och godkännande.

Det sagt;
När vi nu ska jämföra risk mot risk behöver vi först iaktta risken att alls bli smittad. Som bekant går den i vågor. Individen kan här till ganska stor del själv styra denna risk.
Citera
2021-12-09, 17:29
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Detta är vad som framkom i maj:

Folkhälsomyndigheten har under två veckor i mars samlat in prover från blodgivare. Resultaten visar att 22 procent på nationell nivå hade antikroppar mot SARS-CoV-2 medan nivån låg på 25 procent i region Stockholm och i Västra Götaland. Folkhälsomyndigheten har även undersökt förekomsten av antikroppar i överskottsblodprover från öppenvården.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/maj/var-fjarde-blodgivare-i-stockholm-och-vastra-gotaland-har-antikroppar/
Citera
2021-12-09, 17:34
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spiken i kistan för alla antivaxxare som gnäller.

Det ÄR ovaccinerade som sprider

https://www.nyteknik.se/samhalle/studie-vaccinerade-sprider-mindre-smitta-7025829

Utom när det är fullvaccinerade. Som det berömda julbordet i Norge är ett bra exempel på. 100 av 120 deltagande.

Kartan gäller inte framför terrängen.
Citera
2021-12-09, 17:34
Medlem
Citat:
Jag uttrycker bara min åsikt, vad som är rätt och fel får var och en avgöra för egen del. Vill du att jag ska säga om Roms borgmästare, gå ut och krama en kines (ovaccinerad)?

Det är okej. Bara du ser till att tänka för dig själv, inte manipuleras av media och sträva efter sanning. Man måste vara beredd på att syna flera perspektiv och ta allt på allvar tills man med säkerhet kan avfärda det. Keep it up
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in