2021-12-09, 14:01
Avslutad
https://nyheteridag.se/svensk-artist-stoppad-av-franska-katoliker-anklagas-for-satanism/

Citat:
Demonstranterna anser att von Hausswolffs musik är ”satanistisk”, då hon i låten ”Pills” sjöng att hon ”älskat med djävulen”.

Skriver Nilsson. Skälet till fanatikernas aktion utlämnas helt i t.ex. Expressens återrapportering av samma händelse.
https://www.expressen.se/noje/svenska-artisten-stoppad-av-katolska-demonstranter/

Johannes Nilsson nyanserar även händelsen med artisten tidigare varit i blåsväder för en T-shirt med ett ökänt norskt svartmetallband.

Jag skulle nog säga att antikatolicismen är mycket utbredd i Sverige, detta trots att Sverige varit katolskt längre än protestantiskt då Luther inte ens var en klåda i brallan då Ansgar och alla helgonen härjade runt uppe i Roslagen.

Dacke och hans upprorsmän överlevde som japanska kristna under shogunatet i de sörmländska skogarna och har bara nyligen trätt fram och på pekat att de aldrig gav upp kampen för religionsfrihet under alla år av katekesförhör.

But I digress.

Ser man vinkeln och tar den personligt skulle jag nog ifrågasätta det vinklade religionshat Bonnier ger uttryck för.

Katoliker är 2 miljarder människor. Svenska kyrkan är en lutheristisk sekt på 6 miljoner. Svenskar är 0.3% av kristenheten. Alltså det har hänt lite mission och barnalstring i världen sen 30åriga kriget. Det är inte så lätt att samordna alla 2 miljarder milt sagt.

Det är mycket obehagligt att ett av sveriges största mediehus kommer undan med utlämnande av detaljer så att helheten tycks se ut som att alla katoliker är knäppskallar. Jag uppfattar det som hatiskt och vinklat.

Bra att Johannes Nilsson korrigerar och berättar vad som faktiskt hänt.
Senast redigerad av 43dz 2021-12-09 kl. 14:13.
Citera
2021-12-09, 14:13
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43dz
https://nyheteridag.se/svensk-artist-stoppad-av-franska-katoliker-anklagas-for-satanism/

Skriver Nilsson. Skälet till fanatikernas aktion utlämnas helt i t.ex. Expressens återrapportering av samma händelse.
https://www.expressen.se/noje/svenska-artisten-stoppad-av-katolska-demonstranter/

Johannes Nilsson nyanserar även händelsen med artisten tidigare varit i blåsväder för en T-shirt med ett ökänt norskt svartmetallband.

Jag skulle nog säga att antikatolicismen är mycket utbredd i Sverige, detta trots att Sverige varit katolskt längre än protestantiskt då Luther inte ens var en klåda i brallan då Ansgar och alla helgonen härjade runt uppe i Roslagen.

Dacke och hans upprorsmän överlevde som japanska kristna under shogunatet i de sörmländska skogarna och har bara nyligen trätt fram och på pekat att de aldrig gav upp kampen för religionsfrihet under alla år av katekesförhör.

But I digress.

Ser man vinkeln och tar den personligt skulle jag nog ifrågasätta det vinklade religionshat Bonnier ger uttryck för.

Katoliker är 2 miljarder människor. Svenska kyrkan är en lutheristisk sekt på 6 miljoner. Svenskar är 0.3% av kristenheten. Alltså det har hänt lite mission och barnalstring i världen sen 30åriga kriget. Det är inte så lätt att samordna alla 2 miljarder milt sagt.

Det är mycket obehagligt att ett av sveriges största mediehus kommer undan med utlämnande av detaljer så att helheten ska se ut som att alla katoliker är knäppskallar.

Expressen: Katolska fanatiker demonstrerar mot artist av mindre begåvade anledningar.

Stolpskott på flashback: aNtIkAtOlIcIsM! Religionshat!
Citera
2021-12-09, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Expressen: Katolska fanatiker demonstrerar mot artist av mindre begåvade anledningar.

Stolpskott på flashback: aNtIkAtOlIcIsM! Religionshat!

Ok ok jag tog i lite men du tycker att alla 2 miljarder katoliker är samma då eller?

Vill du att en artist som sjunger om profana saker ska uppträda i din kyrka är det din sak, men alla kanske inte gillar det. Hon hade inte fått upptäda i Moskén på Södermalm heller men då hade hon fått springa gatlopp för Bonnier för då hade hon varit en vit satanist som kränkt Mohammed och Moses.

Sen vaddå vi är alla stolpskott på Flashback. Den som sare han vare.

Jag tycker det är bra att det finns media som gräver lite djupare än att bara pubba ett inlägg från IG som Expressen gjorde. Mer neutral rapportering helt enkelt.
Senast redigerad av 43dz 2021-12-09 kl. 14:26.
Citera
2021-12-09, 14:25
Medlem
Citat:

But I digress.

Det är mycket obehagligt att ett av sveriges största mediehus kommer undan med utlämnande av detaljer så att helheten tycks se ut som att alla katoliker är knäppskallar. Jag uppfattar det som hatiskt och vinklat.

Bra att Johannes Nilsson korrigerar och berättar vad som faktiskt hänt.

Är Johannes Nilsson synsk? Hur kan han veta vad von Hausswolff skulle sjunga för låtar? vNilsson borde flytta hem till Saudiarabien
Citera
2021-12-09, 14:26
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ok ok jag tog i lite men du tycker att alla 2 miljarder katoliker är samma då eller?

Vill du att en artist som sjunger om profana saker ska uppträda i din kyrka är det din sak, men alla kanske inte gillar det. Hon hade inte fått upptäda i Moskén på Södermalm heller men då hade hon fått springa gatlopp för Bonnier för då hade hon varit en satanist som kränkt Mohammed och Moses.

Sen vaddå vi är alla stolpskott på Flashback. Den som sare han vare.

Jag tycker det är bra att det finns media som grävet lite djupare än att bara pubba ett inlägg från IG.

Är alla katoliker fanatiker? Eller får man inte skriva Katolsk ihop med fanatiker öht för då är slutsatsen att alla katoliker är fanatiker? Var det 2 miljarder utanför kyrkan och protesterade? I annat fall får man väl anta att det var en minoritet fanatiska katoliker?

Det är upp till katolska kyrkan vilka de hyr ut sina lokaler till, och majoriteten var bevisligen bekväm med uthyrningen. Minoriteten är solklart fanatiker, ungefär som Moslems som vill införa sharia i Sverige är fanatiker.
Citera
2021-12-09, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Är Johannes Nilsson synsk? Hur kan han veta vad von Hausswolff skulle sjunga för låtar? vNilsson borde flytta hem till Saudiarabien

Det skulle han tycka om 40 fruar. Mannen bestämmer.

Det handlade väl mer om hennes tidigare sammanhang. Hon hade kyrkbrännaren Varg Vilkernes tröja på sig också ej att förglömma.

Citat:
Är alla katoliker fanatiker? Eller får man inte skriva Katolsk ihop med fanatiker öht för då är slutsatsen att alla katoliker är fanatiker? Var det 2 miljarder utanför kyrkan och protesterade? I annat fall får man väl anta att det var en minoritet fanatiska katoliker?

Det är upp till katolska kyrkan vilka de hyr ut sina lokaler till, och majoriteten var bevisligen bekväm med uthyrningen. Minoriteten är solklart fanatiker, ungefär som Moslems som vill införa sharia i Sverige är fanatiker.

Ja så vad bra att man fick hela bilden klar för sig i Nilssons artikel. Religionsbråk är för tjejer och töntar. Jag hade bara det på hjärtat. Man vill veta varför folk bråkar. Konstigt att jag var tvungen att söka mig till högerpopulistisk alternativmedia för att förstå det istället för till Expressen som är demokratins främste försvarare.

Jaja det är inte så viktigt. Mest en reklektion.
Senast redigerad av 43dz 2021-12-09 kl. 14:42.
Citera
2021-12-09, 14:45
Medlem
Killen från Schipperke? Lever han än?

Jag minns honom som en extremt gapig och teatralt förvirrad person i den mediala halv-underjorden för sådär 15-20 år sedan, innan bloggar och sociala medier slog igenom på allvar.
Citera
2021-12-09, 14:56
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Det skulle han tycka om 40 fruar. Mannen bestämmer.

Det handlade väl mer om hennes tidigare sammanhang. Hon hade kyrkbrännaren Varg Vilkernes tröja på sig också ej att förglömma.

Ja så vad bra att man fick hela bilden klar för sig i Nilssons artikel. Religionsbråk är för tjejer och töntar. Jag hade bara det på hjärtat. Man vill veta varför folk bråkar. Konstigt att jag var tvungen att söka mig till högerpopulistisk alternativmedia för att förstå det istället för till Expressen som är demokratins främste försvarare.

Jaja det är inte så viktigt. Mest en reklektion.

Från din expressen-länk: Men uppträdandet stoppades av katolska demonstranter – som hävdade att konserten var ”satanistisk”.

Räcker väl så? Vem orkar egentligen bry sig om varför dårpannor specifikt tycker något är "haram"?

Om något så är väl Expressens formulering faktiskt bättre, eftersom en närmare förklaring framställer fanatikerna som just totalt infantila fanatiker...

"Hur vågar en artist använda "sleep with the Devil" som en metafor för drogmissbruk?! Det är ju sataniskt!"
Citera
2021-12-09, 15:12
Avslutad
Citat:
Från din expressen-länk: Men uppträdandet stoppades av katolska demonstranter – som hävdade att konserten var ”satanistisk”.

Räcker väl så? Vem orkar egentligen bry sig om varför dårpannor specifikt tycker något är "haram"?

Om något så är väl Expressens formulering faktiskt bättre, eftersom en närmare förklaring framställer fanatikerna som just totalt infantila fanatiker...

"Hur vågar en artist använda "sleep with the Devil" som en metafor för drogmissbruk?! Det är ju sataniskt!"

Nä, det räcker väl inte om hon tidigare blivit kritiserad i Sverige av en ETC skribent för sitt kontroversiella val av T-shirt?

Det antyddes då att hon var högerextremist.

Citat:
Man gör det väldigt bekvämt för sig när man tänker ’det är viktigt att skilja på artisten och konsten’ samtidigt som man frontar med en person som är uttalat extremhöger. Speciellt i dessa tider där extremhögern – både den välekiperade och gatuextremhögern – går framåt, sade journalisten Christoffer Röstlund till SVT i samband med att fotografiet med Burzum-tröjan publicerades.

Jag tycker du är lite för hastig nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in