2021-12-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har iaf inte påstått det.

Inlägg du försvarar påstår det.
Så varför försvarar du det?
Citera
2021-12-09, 11:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Nej, vi ser stora vågor av smittspridning i länder med hög vaccinationsgrad;

https://www.statista.com/statistics/1218676/full-covid-19-vaccination-uptake-in-europe/
Jag förstår inte vad en lista med vaccinationstäckning säger faktiskt.

Jag kan lägga till USA på listan med hög smittspridning och höga tal för sjukhusinäggningar och döda trots att många vaccinerat sig. USA tillhör kategorin med fragmenterad täckning där stora grupper är ovaccinerade. Ungefär som det jag påstår.
Citera
2021-12-09, 11:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Är det det jag säger?
Läs igen.
Bra pulverisering, gör det gärna ordentligt, det har jag inget emot.
Men du säger ju det? Och samtidigt verkar du tro på att många av de gamla och sköra har överlevt trots allt och fått immunitet utan vaccin.

Eller vad vill du säga?
Citera
2021-12-09, 11:06
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Citat:
Att ovvacinerade dör i samband med vaccineringar är naturligtvis ett falskt påstående. En falsk korrelation som aldrig visats vara en korrelation. Det är som att säga "förklara för mig varför folk drunknar när det säljs mycket glass" och antyda att glass orsakar drunkningsolyckor.

Det jag då förklarat för dig är att både glassätande och drunkningsolyckor korrelerar med en tredje sak; Badväder!
Ja, jag valde helt enkelt det jag funnit mest intressant.

Ditt svar är att min fråga är ett falskt påstående. Vidare hävdar du att socioekonomiska faktorer ligger bakom, vilket jag själv avfärdar på grund av icke- coviddödas mortalitets intervall.

Var hävdar jag det? Jag hävdar snarare att det är en sant påstående i frågan, åtminstone om det är denna fråga du syftar på:
Citat:
Ursprungligen postat av Ladys fråga

Förklara för mig varför mortaliteten bland ovaccinerade över 60 år med annan dödsorsak än covid-19 är mycket högre än för vaccinerade i statistiken från ONS!

Citat:

Jag får då helt enkelt avvakta och se hur ONS korrigeringar ser ut.

Det jag hävdar är att statistiken du ville att jag skulle läsa innehåller fel, och du kunde inte korrigera dessa. Vidare har jag påtalat vilka förklaringar till diskrepansen jag finner mest troliga, och dina förklaringar innehåller uppenbart en avgörande brist (du hänvisar till döda i Covid-19, enbart). Alltså får jag avvakta med att dra slutsatser av den här statistiken.
Det finns ingen anledning att anta att det är fel. Åtminstone inte förrän du påpekar dem. Jag vet fortfarande inte vilken rapport du syftar på utan har uppenbarligen länkat in en annan rapport som oberoende styrker det som din rapport verkar ha visat, som du antar är fel endast pga att den visar det du inte vlll lyssna på. Endast detta kan antas tills du visar på annat.

Statistik som visar på nyttan av vaccin kan ju också tänkas innehålla covidrelaterade konsekvenser, som vaccinet skyddar mot.
Senast redigerad av MrArtur 2021-12-09 kl. 11:10.
Citera
2021-12-09, 11:08
Medlem
Citat:
Men du säger ju det? Och samtidigt verkar du tro på att många av de gamla och sköra har överlevt trots allt och fått immunitet utan vaccin.

Eller vad vill du säga?

Jag lägger fram en hypotes.
Säg att det finns 100 personer på äldrevården.
Covid sveper in, 20 omkommer.
80 överlever.
Nästa våg överlever dessa 80 för att dom ej var like sköra första vågen och nu är dom immuna.
Som sagt, slakta gärna detta.
Citera
2021-12-09, 11:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Har du ens läst artikeln pappskalle? Dem vaccinerade smittar exakt lika mycket dem 5,5 första dagarna, sen smittar dem ovaccinerade i ytterliga 2 dagar till och ni vill framhäva det som ett bevis att det är ovaccinerade som driver på smittan?
Det borde väl minska på smittsamheten om man är smittsam längre tid. Eller hur tänker du?

Alltså smittar vaccinerade mindre än ovaccinerade.
Citera
2021-12-09, 11:12
Medlem
Citat:
80 överlever.
Nästa våg överlever dessa 80 för att dom ej var like sköra första vågen och nu är dom immuna.
Sen lärde sig sjukvården också att behandla patienter med Covid mycket bättre, gissar att det gick åt en hel del som inte hade dött med kunskapen idag.
Citera
2021-12-09, 11:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Var hävdar jag det? Jag hävdar snarare att det är en sant påstående i frågan, åtminstone om det är denna fråga du syftar på:

Det finns ingen anledning att anta att det är fel. Åtminstone inte förrän du påpekar dem. Jag vet fortfarande inte vilken rapport du syftar på utan har uppenbarligen länkat in en annan rapport som oberoende styrker det som din rapport verkar ha visat, som du antar är fel endast pga att den visar det du inte vlll lyssna på. Endast detta kan antas tills du visar på annat.

Statistik som visar på nyttan av vaccin kan ju också tänkas innehålla covidrelaterade konsekvenser, som vaccinet skyddar mot.
Ja, jag får erkänna att du lyckats göra mig förvirrad.

De här som registrerats som ovaccinerade men är vaccinerade med 1 dos och sedan dog;
Menar du att de dog i C19 eller av annan orsak?
Citera
2021-12-09, 11:15
Medlem
Citat:
Det borde väl minska på smittsamheten om man är smittsam längre tid. Eller hur tänker du?

Alltså smittar vaccinerade mindre än ovaccinerade.
Det är klart, men det är en väldigt stor skillnad på att ovaccinerade driver smittan mot att dem är smittsam några dagar längre. Sen är jag rätt övertygad om att det är betydligt fler vaccinerade som går runt och tror att dem är skyddade av vaccinet och därför inte tror att dem har Covid och är ute och rör sig i samhället.
Citera
2021-12-09, 11:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
80 överlever.
Det är ganska uppenbart att det är under pågående våg detta händer för det första. Vi har ett plötsligt och markant fall i dödstalen. Även om 80% skulle överleva på något boende med många gamla har jag svårt att tänka mig att nedgången vi ser över Sverige har med någon flockimmunitet hos de äldre. Särskilt när bi inte har sett det någon annanstans.

Tyvärr tror jag inte att några 80% överlevde på boenden där smittan tog sig in.
Citera
2021-12-09, 11:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, jag får erkänna att du lyckats göra mig förvirrad.

De här som registrerats som ovaccinerade men är vaccinerade med 1 dos och sedan dog;
Menar du att de dog i C19 eller av annan orsak?
Du kan ju börja med att länka till rapporten du syftar på.
Varför har du inte gjort det?
Citera
2021-12-09, 11:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Vänta bara till Sverige inför koncentrationsläger för vaccinvägrare. Det är snart här, bara en tidsfråga. Vaccin-pass och "booster-injectioner" skrattade ni åt i början, idag är det vardag...
https://youtu.be/mGFdWcJU7-0

Ja, Australien har, verkligen, gått för långt, och har alltid gjort det när det kommer till SARS-COV2.

Tacka din lyckliga stjärna för vår Folkhälsomyndighet och att regeringen lyssnar på dess råd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in