2021-12-09, 08:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevic
Fast de e ju inte de dom säger, en vaccinerad kan sprida lika smitta som en ovaccinerad, stannat en vaccinerad hemma de där 5.5 dagar i snitt o inte träffar nån och en ovaccinerad stannar hemma 7.5 dagar så sprider dom lika lite smitta, dock så tar en ovaccinerad de lugnare o inte ränner på stan med falsk trygghet så generellt sprider nog Vaccinerade betydligt MER egentligen.

Vore intressant att veta vem som sprider de olika varianterna mellan länder.

Med tanke på krav på fullvaccinerad och vaccinpass för in och utresa i många länder så är det knappast en högoddsare att det är de vaccinerade som står för mest smittspridning länder emellan.
Citera
2021-12-09, 08:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kan man veta det(fetade)?

Finns väl ingen som kollar hur många ovaccinerade som inte blir sjuka?
Om du jämför en grupp med 1000 vaccinerade med en med 1000 ovaccinerade kan du börja räkna bort 60% i den första gruppen. Bland dem som blir kvar och blir smittade har man sedan en förkortad sjuktid.

Ergo: Vaccinerade smittar betydligt mindre även på gruppnivå.
Citera
2021-12-09, 08:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Betydligt närmare att dra den slutsatsen av ren logik än att ta artikeln och göra den till det DU vill, vilket var helt inkorrekt och falskt.

Måste jobba hårdare än så för din vaccin agenda
För att dina spekulationer ens skulle stämma och ha någon betydelse måste du också belägga att det verkligen är så.
Citera
2021-12-09, 08:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
dock så tar en ovaccinerad de lugnare o inte ränner på stan med falsk trygghet så generellt sprider nog Vaccinerade betydligt MER egentligen.
Jag skulle inte vara så säker på det.
Många ovaccinerade tenderar att inte ta sjukdomen/viruset på allvar. "Det är bara en förkylning' och liknande.

Vi har flera användare i tråden som outofthe blue, exempelvis som säger sig ha testat positivt för antikroppar, men har ingen aning när hen blev smittad.

Anekdotisk, visst, men inte mindre anekdotisk än" ovaccinerade är oförsiktigare och ränner på stan".

Sannolikt är vaccinerade även mer benägna att testa sig.

Ovaccinerade som förstår vitsen med försiktighet borde inte heller ha några problem att förstå och acceptera sådant som vaccinpass, i mina ögon.

Det du skriver låter mest som en undanflykt för att rättfärdiga ett dåligt beslut, att avstå vaccin.
Citera
2021-12-09, 08:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vore intressant att veta vem som sprider de olika varianterna mellan länder.

Med tanke på krav på fullvaccinerad och vaccinpass för in och utresa i många länder så är det knappast en högoddsare att det är de vaccinerade som står för mest smittspridning länder emellan.
Alldeles riktigt då man ofta har vaccinkrav i internationell passagerartrafik.

Man kan ju föreställa sig hur det skulle vara utan det. Varenda flyg en inkubationskapsel ungefär.
Citera
2021-12-09, 08:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Är ju helt sjukt att man inte skyndar på arbetet med tredje dosen. Ger ju tydligen 25 gånger så bra skydd mot Omikron.

Vill man att alla ska dö, eller varför händer ingenting? Sådan jävla skandal. Varför sätter ingen press på myndigheterna? Borde anordnas demonstrationer för snabbare vaccinering.
Citera
2021-12-09, 08:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om du jämför en grupp med 1000 vaccinerade med en med 1000 ovaccinerade kan du börja räkna bort 60% i den första gruppen. Bland dem som blir kvar och blir smittade har man sedan en förkortad sjuktid.

Ergo: Vaccinerade smittar betydligt mindre även på gruppnivå.

Jag tänker inte börja med någonting innan du visar siffror som anger hur många ovaccinerade som smittas som blir sjuka. Med sjuk menar jag att de har symptom eller känner sig sjuka.

Kan du inte visa en sådan siffra spelar det ingen roll hur många exempel du presenterar.
Citera
2021-12-09, 08:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Influensavaccinet alltså, som man rekommenderar till riskgrupperna och inte hela jordens befolkning?

Det är tillgängligt för hela jordens befolkningen men få som vil betala för det.
Citera
2021-12-09, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
För att dina spekulationer ens skulle stämma och ha någon betydelse måste du också belägga att det verkligen är så.

Kan dra min slutsats utifrån vardag, arbete och personer jag känner, läser om och allmänt vett.

De allra flesta ovaccinerade jag känner och läser om vet att de kan bli smittade, därav håller viss avstånd, inte hänger på biblioteket på rustid och försöker iaf.

De absolut flesta vaccinerade jag träffar, pratar med och diverse lever ju i en värld där dessa en, två eller tre doser gör dom odödliga, de ska trängas, ut på allt på tider då alla andra är ute på, sen kan inte ens räkna hur många man hört kasta ur sig "Ja men, jag har ju mina doser jag så nu är världen normal igen!" Som jag skrev, lever i en falsk trygghet, de allra allra flesta iaf, finns oerhört mkt belägg för detta.
Citera
2021-12-09, 08:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Javisst, låt oss skrapa ihop en kontrollgrupp på 7 200 000 ovaccinerade i Sverige, kör på.
Det behövs inte. Det räcker med många nog för att kunna mäta mortaliteten, alltså färre i äldre åldersgrupper.. Det är inte så att kontrollgruppen behöver vara lika stor som den vaccinerade gruppen.
Vad som behövs är att registrera vem som vaccinerats och med hur många doser.
Citera
Medlem
Jag undrar om trenden med att andelen vaccinerade på IVA blir högre och högre bryts nu?

I November hade vi ju lågt antal på IVA och samtidigt så steg andelen som var fullt vaccinerade.

Siffrorna för November:

Ovaccinerade - 52% (64 Vårdtillfällen)
Vaccinerade - 39% (48 Vårdtillfällen)

Kollar vi December så här långt är siffrorna annorlunda:

Ovaccinerade - 70,7% (29 Vårdtillfällen)
Vaccinerade - 19,5% (8 Vårdtillfällen)
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag tänker inte börja med någonting innan du visar siffror som anger hur många ovaccinerade som smittas som blir sjuka. Med sjuk menar jag att de har symptom eller känner sig sjuka.

Kan du inte visa en sådan siffra spelar det ingen roll hur många exempel du presenterar.
Alla smittade blir sjuka. Vad är det du inte förstår här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in