2021-12-08, 22:34
Medlem
mikaelss avatar
Det enda som gör ZOEn säker är att den antingen står på verkstaden för att ytterligare någon vanlig grej gått sönder på den, som motorn, växellådan eller nåt, eller att den laddat ur och står vid vägkanten. Tack och lov händer detta hyfsat ofta, så vi andra slipper möta den alltför ofta i det vilda.

En liten shoppingbil med kort range, och toppfart som en liten motorcykel, fattar inte folk som har den som första- eller endabil, den är ett komplement till den riktiga bilen när man bara behöver åka och handla lite, som en cykel fast med tak, liksom. Fast med fransk kvalitet.
Citera
2021-12-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
...och?

Den fungerar väl ändå?
Hehehe, hehe.. Du har inte följt TS äventyr?
Citera
2021-12-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
...och?

Den fungerar väl ändå?

Den har tydligen precis rasat i växellådan (igen). Står på verkstaden (igen).

(FB) Vinande ljud från motorrummet och skakningar i bilen?
Citera
2021-12-08, 23:03
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det enda som gör ZOEn säker är att den antingen står på verkstaden för att ytterligare någon vanlig grej gått sönder på den, som motorn, växellådan eller nåt, eller att den laddat ur och står vid vägkanten. Tack och lov händer detta hyfsat ofta, så vi andra slipper möta den alltför ofta i det vilda.

En liten shoppingbil med kort range, och toppfart som en liten motorcykel, fattar inte folk som har den som första- eller endabil, den är ett komplement till den riktiga bilen när man bara behöver åka och handla lite, som en cykel fast med tak, liksom. Fast med fransk kvalitet.

Om vi håller oss till fakta så:
- ZOE har bäst räckvidd i klassen, ingen annan elbil i småbilsklassen har längre räckvidd än ZOE!
- Toppfarten är 135 km/h, vilket är normal topphastighet för elbilar i samma klass, accelerationen är också i samma nivå med andra med 0-100 km/h på 13,2 sekunder.
- ZOE är en rymlig bil, rymligare och luftigare fram än min E klass W212! och bagaget är nästan lika stort som hos en Golf! dessutom kan man fälla baksätet i ZOE om man behöver mer plats.
- ZOE gör sitt jobb på långa resor, jag har kört nästan hela europa runt med den - Polen, Paris, Medelhavet, genom hela Tyskland på Autobahn ett flertal gånger etc,,
En körstabil och komfortabel bil.

Europas mest sålda elbil, det säger en del.
Citera
2021-12-08, 23:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är Fake News!
DU är fake news.

Citat:
Det så kallade "testet" är en ren lögn rakt igenom.
Knappast, vad har dom som gör testerna att vinna på att som du påstår det ljuga om zoe?

Citat:
Testet är baserat på saker som inte relevanta, tex automatiska säkerhetssystem som ingen egentligen behöver.
Testerna, dess resultat och div. "experter" inom organisationen visar också på ett förmynderi, övervakning och antidemokratiska tendenser.
Sådana organisationer bör varje sund bilägare bojkotta!
bilar oavsett tillverkare testas efter samma riktlinjer man har inte speciella riktliner just för zoe så jo zoe är riktigt dålig jämfört med dom flesta andra moderna bilar, hade zoe varit så bra som du titt som tätt påstår när du inte frågar varför din bil hela tiden går sönder så borde bilen fått mer än 0 stjärnor så där faller ditt argument.

Citat:
ZOE är en mycket krocksäker bil, det har tidigare tester visat, och det har visat sig i verkliga olyckor ute på vägarna, det finns alltså klara fakta på det området.
Att gamla zoe klarade sig bra beror på att den liksom andra bilar under den tiden testades under andra riktlinjer utöver detta så har renault MEDVETET gjort försämringar sen 2013, hur bortförklarar du detta?
Senast redigerad av Arne.Anka 2021-12-08 kl. 23:22.
Citera
2021-12-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är Fake News!

Det så kallade "testet" är en ren lögn rakt igenom.

Testet är baserat på saker som inte relevanta, tex automatiska säkerhetssystem som ingen egentligen behöver.
Testerna, dess resultat och div. "experter" inom organisationen visar också på ett förmynderi, övervakning och antidemokratiska tendenser.
Sådana organisationer bör varje sund bilägare bojkotta!

ZOE är en mycket krocksäker bil, det har tidigare tester visat, och det har visat sig i verkliga olyckor ute på vägarna, det finns alltså klara fakta på det området.
Dessutom är ZOE utrustad med ABS, ESP och annan säkerhetsutrustning som gör bilen mycket säker att hantera på vägen i alla situationer.

Diverse övervakningssystem och en del annat trams saknas på ZOE, det är naturligtvis en nagel i ögat på dessa frihets-hatande organisationer..

Alla bilägare som värdesätter frihet och demokrati bör fundera på vilken agenda sådana här organisationer företräder!

Är Euro NCAP själva som genomfört testet som jag förstått det. Du har ju själv (tidigare) hänvisat till Euro NCAP för just test av bilars säkerhet. Vad har fått dig att ändra dig plötsligt?
Citera
2021-12-09, 01:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Är Euro NCAP själva som genomfört testet som jag förstått det. Du har ju själv (tidigare) hänvisat till Euro NCAP för just test av bilars säkerhet. Vad har fått dig att ändra dig plötsligt?

Att plötsligt ändra kriterier och krav för att det ska passa den aktuella agendan (övervakningssystem och automatiska bromssystem etc) är knappast seriöst och riktigt.

Den enda skillnaden gäller sidokrockkudden på ZOE fas 2, dvs årsmodell 2020-2022, på den punkten är ZOE fas 2 sämre än ZOE fas 1.

Men denna tråden rör ZOE fas 1, årsmodell 2013-2020.
ZOE fas 1 har krocktestats med extremt goda resultat, full pott - dvs 5 stjänor!
Enligt euro ncap har ZOE 2013-2020 bättre krockskydd för förare och passagerare än Volvo V70 av senaste modellen 2009-2016!

Volvon får 88% i krockskydd för vuxna förare och passagerare, Renault ZOE får 89%.

https://cdn.euroncap.com/media/6018/euroncap_renault_zoe_2013_5stars.pdf

https://cdn.euroncap.com/media/7640/euroncap_volvo_v70_2009_5stars.pdf

ZOE 2013-2020 har enligt krocktestet en stabil kaross som mäter krockvåldet till en låg nivå på krockdockorna i frontalkrock och påvisar en ytterst liten skaderisk, vidare som uppvisar den ett mycket bra skydd vid sidokrock.
""The passenger compartment remained stable in the frontal impact. Dummy readings indicated good protection of all
body regions for the passenger, and for all of the driver's body regions apart from the chest, protection of which was
adequate." In the side barrier test, the ZOE scored maximum
points, with good protection of all body regions. ""

Här är euro ncaps krocktest, och här ser du vad som också står i texten: ZOE upprätthåller ett mycket bra krockskydd i såväl frontkollision som sidokrock:

Officiell Euro Ncap video med front och sidokollision med perfekt resultat: https://www.youtube.com/watch?v=LpIEiG5a3yM

Du sitter alltså väldigt säkert i en Renault ZOE vid en krock.

ZOE 2013-2020 är utrustad med 4 airbags, 2 fram och 2 sidairbags med både bröst och huvud-krockkudde. Fas 2 årsmodell 2020-2022 saknar dock huvudkudden, därav det sämre resultatet i sidokrockskyddet.

Assistanssystem, övervakningssystem, fotgängarskydd etc har inget med krocksäkerheten att göra, men bedöms märkligt nog i samband med resultatet..

Fakta kvarstår alltså: ZOE fas 1 årsmodell 2013-2020 är fortfarande mycket säker vid krock, och påvisar ytterst liten skaderisk både vid frontal och sidokrockar.
ZOE fas 2 har samma skydd som fas 1, förutom vid sidokrock, där den är sämre än fas 1.
Citera
2021-12-09, 01:40
Medlem
UpAndGo2s avatar
Renault Zoe 2021 har nu fått säkerhetsbetyget 0 stjärnor av 5 möjliga av Euro Ncap!

Se https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/44206

P g a detta hade jag aldrig valt denna bil om jag skulle köpt en ny idag.
Citera
2021-12-09, 01:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Renault Zoe 2021 har nu fått säkerhetsbetyget 0 stjärnor av 5 möjliga av Euro Ncap!

Se https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/44206

P g a detta hade jag aldrig valt denna bil om jag skulle köpt en ny idag.

Renault har väl aldrig haft ett rykte om sig som krocksäker bil?
(SAAB och VOLVO givetvis, men Renault?)

Zoen verkar ha samma "krocksäkerhet" som gamla Renault5. Alltså bilen som den gode Dag Stålsjö körde ihjäl sig i. Om nu någon minns detta olyckliga. Bilen blev som en platt-trampad tom ölburk. Hade han krockat i en SAAB/VOLVO hade han antagligen bara skakat av sig dammet från kavajen och ryckt på axlarna..
Senast redigerad av kraftfoder 2021-12-09 kl. 01:53.
Citera
2021-12-09, 01:56
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Zoen verkar ha samma "krocksäkerhet" som gamla Renault5.
Zoe ska ersättas av en elektrisk Renault 5 år 2024 och den byggs då på en plattform som är direkt avsedd för eldrift. Man får hoppas att krocksäkerheten ökar till 4 eller 5 (enligt Euro Ncap).
Citera
2021-12-09, 01:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Zoe ska ersättas av en elektrisk Renault 5 år 2024 och den byggs då på en plattform som är direkt avsedd för eldrift. Man får hoppas att krocksäkerheten ökar till 4 eller 5 (enligt Euro Ncap).

Låter "betryggande". Renault5 blev som platt-trampade tomma ölburkar när de råkade ut för krockvåld.
Även vid låga hastigheter.
Citera
2021-12-09, 03:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Hehehe, hehe.. Du har inte följt TS äventyr?

Jag följer allt i ämnet.

Jag svarade på denna fråga:
Citat:
Du vet väl att din el-bil blir värdelös om 6-7 år.

Jag ifrågasätter generellt det här med värdeminskning eftersom jag aldrig säljer något jag köpt.

Det gäller väl även nu i BAB7s prekära läge att behåller han bilen och har råd att reparera så har ju andras värdering av bilen ingen betydelse.

En liten skillnad är att jag skulle ha renoverat reduktionsväxeln och gjort andra reparationer själv.

Det finns begagnade lådor på nätet. Den här har gått 4,605 km och kostar € 569,99.

https://www.proxyparts.com/car-parts-stock/information/make/renault/model/zoe/part/gearbox/partid/13552674/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in