2021-12-08, 14:27
  #97
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jejkob1
Frågar ni mig? Vilket ingen gör så skulle Ukraina "passat på" att slå tillbaka Ryssland INNAN Ryssland hann samla upp enorma styrkor längs gränsen.

Ryssland har haft dessa stora styrkor nära gränsen mer eller mindre konstant sedan 2014.
2021-12-08, 14:33
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Ryssland har haft dessa stora styrkor nära gränsen mer eller mindre konstant sedan 2014.
Då hade det väl inte rapporterats om det de senaste månaderna och hållts ett toppmöte angående det?
2021-12-08, 14:56
  #99
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jejkob1
Då hade det väl inte rapporterats om det de senaste månaderna och hållts ett toppmöte angående det?

Det har inte rapporterats om det (av inkompetent västerländsk medströmsmedia) annat än när Ryssarna själva medvetet "läckt" ut "hemliga" videoklipp m.m till dessa då man själva velat att dom ska skriva om det för olika orsaker. Det ändrar dock inte faktum att dom haft konstanta "övningar" nära gränsen sedan allt började i regionen. Stundvis har det varit lite mer och stundvis lite mindre, men den stora ryska militära närvaron allmänt runt Ukraina har varit konstant.
2021-12-08, 15:08
  #100
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Putin vill vinna pluspoäng bland folket. Läs historia, de flesta diktatorer som har det kämpigt brukar föreslå en invasion av ett grannland eller nått större krig.

Idi Amin, Saddam Hussein, Leopoldo Galtieri, Adolf Hitler o.s.v...

Lite OT men inte hade Hitler det så värst kämpigt med inrikespolitik innan WW2?
2021-12-08, 15:20
  #101
Medlem
Jag funderade lite på vad som skulle höja Rysslands beredskap och såg någonstans att Ukraina var i diskussioner om att bli NATO medlem, men det kändes ändå lite avlägset.

Så ser jag att det är maktskrifte i Tyskland. Jag vet att Merkel och Putin känner varandra väldigt väl och det har givetvis påverkat politiken att undvika den allra värsta aggressiviteten.

Med de nya makthavarna i Tyskland är situationen en annan. Flera av de nya är redan kända för att vilja gå mycket längre gentemot Ryssland än man gjort tidigare.

Så det känns logiskt att Ryssland förstärkt sin militära närvaro som en följd av det. Ryssarna måste helt enkelt kalkylera med en kommande attack från Europa / Nato.
2021-12-08, 15:25
  #102
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Så det känns logiskt att Ryssland förstärkt sin militära närvaro som en följd av det. Ryssarna måste helt enkelt kalkylera med en kommande attack från Europa / Nato.

Varför skulle Europa/NATO attackera Ryssland?
2021-12-08, 15:37
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Varför skulle Europa/NATO attackera Ryssland?

Energibristen och därför vilja få kontroll över naturgas och oljekällor?
2021-12-08, 16:02
  #104
Medlem
Va ha den halvsenile gubben i Ukraina och göra? Försvara pojkens affärer eller är de kanske avslutade?
Men ryssarna kan ju då göra ett andra försök på Kuba får vi se hur Biden reagerar.
2021-12-08, 16:03
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Energibristen och därför vilja få kontroll över naturgas och oljekällor?

Du har nog rätt. Att lägga vantarna på gamla oljebrunnar i Ryssland står ju högst på EUs önskelista.
2021-12-08, 16:04
  #106
Medlem
GoranPongs avatar
Tror att Ryssland kommer att gå in snart mest för att jävlas med NATO och USA vilket är helt rätt.
2021-12-08, 16:12
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Biden har varnat Ryssland om dom gör så....
Jaså har den dementa pajasen gjort det?
Ryssarna, Kina osv ser ju att USA har sin svagaste ledare någonsin.
Så de ser väl sin chans att invadera och skapa kaos.

Vad är Rysslands tanke? Erövra hela Ukraina eller "bara" delarna nära Ryssland och runt Krimhalvön?.
2021-12-08, 16:17
  #108
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag funderade lite på vad som skulle höja Rysslands beredskap och såg någonstans att Ukraina var i diskussioner om att bli NATO medlem, men det kändes ändå lite avlägset.

Så ser jag att det är maktskrifte i Tyskland. Jag vet att Merkel och Putin känner varandra väldigt väl och det har givetvis påverkat politiken att undvika den allra värsta aggressiviteten.

Med de nya makthavarna i Tyskland är situationen en annan. Flera av de nya är redan kända för att vilja gå mycket längre gentemot Ryssland än man gjort tidigare.

Så det känns logiskt att Ryssland förstärkt sin militära närvaro som en följd av det. Ryssarna måste helt enkelt kalkylera med en kommande attack från Europa / Nato.

Jaha? Men i den verklighet du lever är väl ett antiangreppsavtal liknande molotov-ribbentropp lösningen ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in