2021-12-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Exakt detta.

• Att Ryssland visar upp ett par demonstratorer i PR-syfte, har noll och intet att göra med deras förmåga att få ut flygplan i mängd på sina förband. Problemet är kvalitetsnivån. När man applicerar coatingen på F-35 är toleransen motsvarande ett halvt människorhår. Det har ännu inte den ryska flygindustrin kapacitet till (allt medan Lockheed spottar ur sig 130 stycken F-35 i år).

• Man kan handknacka fram enstaka prototyper, men sedan... Magplasket blir desto större när man hör uttalandena levereras genom den ryska propagandaapparaten. Om Su-57 sades t ex:

”The Russian Air Force will receive more than 60 fifth-generation fighters from 2015-16, the force commander said on Tuesday.”
(Sputnik News, 13 juli, 2010)

”...with serial production beginning in 2016; the Defence Ministry would acquire 52 aircraft by 2020, and another 150–160 by 2025.”
(från Wikipedia-sidan om Su-57 - har inte tid att leta exakt källa)

• Ack ja. Pukin och den ryska PR-maskinen förkroppsligar av det gammalt kenyanskt ordspråk:

”Ju högre apan klättrar, desto mer visar den av sin stjärt.”

Jupp exakt så är det man har tex inte kapacitet att använda större mängd kolfiber och göra större saker som vi i väst har. Det är jäkligt krångligt och arbeta med bara att borra hål är svårt man måste ha dyra maskiner och industri utrustning för att tillverka sånt här och det saknar ryssarna sedan måste man veta hur man gör och kunna göra beräkningar. I dag gör man flygplan i datorer med simuleringar dyra stora programvaror osv allt deta saknar ryssland.

Idag flyger datorer flygplanen med där är man ochså långt efter. Så här ser det ut på nästan alla områden idag ryssland är ett industielt uland
2021-12-08, 13:30
Medlem
Och armen håller ju en ganska omodern nivå också..

MEN man prioriterar väl där man kan. Så långe omodern armemateriel från nära nog 70-talet ändå funkar och gör sitt jobb så. Varför lägga pengar just där.

Och SU-35 är nog i sin senaste version ett kraftfullt stridflygplan ändå. Men även där verkar man inte ha råd att bygga särskilt många.

Men stridsvagnar artilleri helikoptrar och raketartilleri har man så det räcker till och blir över. Och manskap.

Svårt att se att Ukraina klarar sig i längden vid en konflikt.

Visst. Ryssarna brukar vara fullständigt usla. Värdelösa på att kriga. De brukar underprestera.. Men resurserna man besitter är inte att leka med. Det är en imponerande arsenal och siffrorna talar sitt eget språk. Vill Ryssland ta ett markområde så gör man i förlängningen det. Kapaciteten finns.

Ukraina är säkert en mycket svårare nöt att knäcka idag jämfört med 2014. Men.. Vill man verkligen så går det nog.

Möjligen att ryska armén skulle få svårt med moralen och stridsviljan ifall man kör fast för mycket. Men i förlängningen så..
Senast redigerad av Macke85 2021-12-08 kl. 13:43.
2021-12-08, 13:42
Medlem
Africagonzos avatar
Min gissning är att om man går in i Ukraina blir det under jul och nyårshelgerna. I europa är vi upptagna med julmat och julklappar och de flesta bryr sig inte om vad som händer utanför julbubblan. Skulle EU protestera eller göra något så stryper Putin gastillförseln mitt i vintern och EU är helt chanslösa mitt i vintern
2021-12-08, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Min gissning är att om man går in i Ukraina blir det under jul och nyårshelgerna. I europa är vi upptagna med julmat och julklappar och de flesta bryr sig inte om vad som händer utanför julbubblan. Skulle EU protestera eller göra något så stryper Putin gastillförseln mitt i vintern och EU är helt chanslösa mitt i vintern

Mellandagarna skulle jag också satsa på. Alternativt vinter-OS i februari.
2021-12-08, 13:46
Medlem
EulersIdentitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
I dag gör man flygplan i datorer med simuleringar dyra stora programvaror osv allt deta saknar ryssland.

Nej, nya Checkmate är datordesignad. Ryssarna är mer kapabla än man kan tro. Illa att underskatta sin fiende.

Citat:
The Sukhoi Checkmate uses a single-engined configuration and technology from the Su-57 and Su-35, coupled with advanced model-based computer-driven design and manufacturing techniques, in order to drive down costs.

https://www.timesaerospace.aero/news/defence/dubai-airshow-russias-new-checkmate-fighter
2021-12-08, 13:49
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Mellandagarna skulle jag också satsa på. Alternativt vinter-OS i februari.
Också ett bra tillfälle men lite försent på vintern med tanke på gasen till EU. Hotar han strypa gasen redan i januari så blir det stora problem i hela europa
2021-12-08, 13:53
Medlem
Frågar ni mig? Vilket ingen gör så skulle Ukraina "passat på" att slå tillbaka Ryssland INNAN Ryssland hann samla upp enorma styrkor längs gränsen.
2021-12-08, 13:55
Medlem
Citat:
Också ett bra tillfälle men lite försent på vintern med tanke på gasen till EU. Hotar han strypa gasen redan i januari så blir det stora problem i hela europa

Anfallet mot Ukraina 2014 kom också lite senare. Så OS känns inte otänkbart, det drar igång i början av feb. Typ som kallast då..

Finns säkert nån fördel för Ryssarna också att inte behöva kriga sig igenom kallaste vintern. Om det skulle dra ut lite på tiden. Men vad vet jag..

Oerhört oklart om det ens blir någon invasion. Magkänslan säger att nånting är i görningen. Oklart dock vad.

Men som sagt. Jag tror precis som du mer på mellandagarna jag också.
Senast redigerad av Macke85 2021-12-08 kl. 13:59.
2021-12-08, 13:59
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Anfallet mot Ukraina 2014 kom också lite senare. Så OS känns inte otänkbart, det drar igång i början av feb. Typ som kallast då..

Finns säkert nån fördel för Ryssarna också att inte behöva kriga sig igenom kallaste vintern. Men vad vet jag..

Oerhört oklart om det ens blir någon invasion.

Visst är det oklart om det blir en invasion.
2021-12-08, 14:01
Medlem
Citat:
Visst är det oklart om det blir en invasion.

Upptrappningen fyller antagligen flera olika utrikespolitiska syften. Nåt är i görningen. Men vad? Tiden får utvisa..
2021-12-08, 14:07
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Upptrappningen fyller antagligen flera olika utrikespolitiska syften. Nåt är i görningen. Men vad? Tiden får utvisa..

Invasion av hela Ukraina är nog osannolik men en bit till i området Donetsk eller hela kusten mot Svarta havet och Odessa är min gissning
2021-12-08, 14:08
Medlem
Citat:
Invasion av hela Ukraina är nog osannolik men en bit till i området Donetsk eller hela kusten mot Svarta havet och Odessa är min gissning

Jag har också väldigt svårt att tänka mig hela Ukraina. Men..

Östra/sydöstra delarna.. Ja, men kanske kör man på västerut så långt man kommer? Eller nåt? Jag vet inte alls.. Inte säker på att Kreml skulle ha nånting emot att ta hela Ukraina och Moldavien i ett svep.. Antagligen inte. Däremot kan det möjligen va en lite väl stor munsbit att svälja i ett svep. Lite för riskfyllt och resurskrävande. Men ju större risk desto större vinst så..

Ett möjligt litet hinder för en sådan mer omfattande invasion är också kanske att ukrainarna antagligen kommer att göra ett visst motstånd som kommer att vara kännbart. Tror jag.. Hålla emot i långa loppet klarar man nog inte men ett tag. Och litegrann..
Senast redigerad av Macke85 2021-12-08 kl. 14:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in