2021-12-08, 11:59
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du och andra tomtar är de verkliga förstörarna som hyllar en amerikans gestalt som Coca-Cola skapat. Om du inte har julbock i stället för jultomte på julafton så kan du sälla dig till övriga traditionsfördärvarna.

Här är åtminstone en någorlunda acceptabel tomte och visst fan är det en vintersaga, precis som IKEA så riktigt har förstått.

https://youtu.be/3BVzYcuVg-c?t=21

Jultomten är bland annat baserad på vår hustomte och genom viss omväg en del av vårat ursprungliga kulturarv, tillsammans med kristna figurer som har inkorporerats i vår kultur. Fornarv är fornarv, medan tomten och julen är del av vårt levande arv. Det må vara förvanskat över tiden, men det är precis så kulturyttringar ter sig. Det är en jävla skillnad i att fira traditioner som skiljer sig från fornsed, och att rent av skämmas för och pissa på vår kultur som IKEA gör.
Citera
2021-12-08, 12:13
Medlem
Jag kommer aldrig sluta säga julskor iallafall. Varje höst köper jag nya julskor till mina barn, aldrig att jag viker mig och använder ”vinterskor”.
Citera
2021-12-08, 12:27
Medlem
musicbangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
För att de är pk o lättkränkta?
Du förstår hur löjlig du och andra låter när ni kallar andra för "lättkränkta" medan ni slänger ut er massa svårdomar och hyperventilerar för att ett företag har valt att byta namn på en produkt.
Citera
2021-12-08, 12:32
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Nu är det ju inte bara ikea som håller på med den skiten.
Ok, men i Ikeas fall så är det naturligtvis detta som är förklaringen. Det är Ikea vi pratar om i den här tråden.
Citera
2021-12-08, 12:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Jultomten är bland annat baserad på vår hustomte och genom viss omväg en del av vårat ursprungliga kulturarv, tillsammans med kristna figurer som har inkorporerats i vår kultur. Fornarv är fornarv, medan tomten och julen är del av vårt levande arv. Det må vara förvanskat över tiden, men det är precis så kulturyttringar ter sig. Det är en jävla skillnad i att fira traditioner som skiljer sig från fornsed, och att rent av skämmas för och pissa på vår kultur som IKEA gör.

IKEA har julbord så de skäms inte. Du söker med ljus och lykta efter saker att överdriva. Koncentrera dig på din egen jul i stället för att se spöken mitt på ljusa dagen.
Citera
2021-12-08, 12:45
Medlem
Citat:
Det är ju bra då kan vi pissa på Hitler och Stalin tillsammans. Det var inte så dåligt försök från min sida.

Kom inte och låtsas som att du är något annat än en marxist. Det gick bra att pissa på Hitler, men du glömde ta upp alla kommunistiska massmördare som var bra mycket värre.

Citat:
Demokrati Du är rolig du. I en demokrati förtrycker 51 % de övriga 49 %. Demokrati betyder för övrigt bara att du får rösta anonymt på olika alternativ. Det finns ingen övrig garanti.

Oh wow, du har förstått att majoriteten bestämmer i en demokrati. Duktig pånke. Dock finns skyddsmekanismer i demokratier som inte existerar i dina marxistiska utopier.

Citat:
Frihet handlar om en fri marknad och där får kommersiella företag bestämma och ta ansvar för vad de vill sälja och hur de vill sälja det. Någon drömmande minidiktator som du ska inte komma och försöka sätta dig upp mot den fria marknaden. Det är Vintersaga som säljs. Köp eller törsta ihjäl.

Ingen har sagt något om att det inte står dom fritt att välja. Vad jag sa är att de spelar marxisterna och wokebobben rakt i händerna samtidigt som de slänger vår kultur under bussen. Hur är det med läsförståelsen egentligen? Det omvända gäller också. Det står mig fritt att bojkotta IKEA och handla min julmust någon annanstans. I en demokrati står det mig också fritt att uttrycka mitt missnöje.

Citat:
Hur var det med julbordet på IKEA, är det för att inte kränka muslimer eller hamnade du i en tankevurpa som vanligt?

Hur var det med läsförståelsen din arga lilla marxist.
Citera
2021-12-08, 13:43
Medlem
Såna snowflakes ni är som pallar bli kränkta över ett produktnamn, särskilt från IKEA som alltid har töntiga namn på saker.
Citera
2021-12-08, 13:58
Medlem
Jul har inget med jesus att göra, förutom att de kristna asen försökte sig på lite cultural appropriation.

Vi måste kämpa emot kyrkans försök att göra Tomten till nått bibliskt. Julmust är helt frikopplat från all jordens religioner. Tack och lov
Citera
2021-12-08, 14:11
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
IKEA har julbord så de skäms inte. Du söker med ljus och lykta efter saker att överdriva. Koncentrera dig på din egen jul i stället för att se spöken mitt på ljusa dagen.

Jag söker inte alls, den här tråden är på aktuella ämnen om du missat det
Dessutom är det väl bara en tidsfråga tills deras julbord kallas för vinterfest!

Att den Svenska kulturen och dess traditioner konstant ska bekämpas på alla fronter är uppenbart för alla som har ögon, de som inte ser det blundar hårt eller vill att det ska ske, vilken av dem är du? :P
Citera
2021-12-08, 14:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Ingen har sagt något om att det inte står dom fritt att välja. Vad jag sa är att de spelar marxisterna och wokebobben rakt i händerna samtidigt som de slänger vår kultur under bussen. Hur är det med läsförståelsen egentligen? Det omvända gäller också. Det står mig fritt att bojkotta IKEA och handla min julmust någon annanstans. I en demokrati står det mig också fritt att uttrycka mitt missnöje.

Du är kulturlös, men du har inte förstått det.

Ta nu en flaska Vintersaga i stället för de där blå tabletterna så ska du se att du slutar se syner.
Citera
2021-12-08, 14:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Jag söker inte alls, den här tråden är på aktuella ämnen om du missat det
Dessutom är det väl bara en tidsfråga tills deras julbord kallas för vinterfest!

Nej så kommer det inte att bli. Du låter som en vänsterpolitiker som beskriver hur andra är utan att de är så.

Citat:
Att den Svenska kulturen och dess traditioner konstant ska bekämpas på alla fronter är uppenbart för alla som har ögon, de som inte ser det blundar hårt eller vill att det ska ske, vilken av dem är du? :P

Vad är det för »kultur« som du upplever vara hotad och som du inte kan utöva?
Citera
2021-12-08, 15:03
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Nej så kommer det inte att bli. Du låter som en vänsterpolitiker som beskriver hur andra är utan att de är så.

Det var ju faktiskt du som tog dig an att beskriva mig, börja inte projicera nu helt plötsligt!
"Du söker med ljus och lykta efter saker att överdriva"

Citat:
Vad är det för »kultur« som du upplever vara hotad och som du inte kan utöva?

Du lägger ord i munnen på mig, jag sa att den svenska kulturen och dess traditioner konstant bekämpas på alla fronter. Inte att jag inte kan utöva min kultur. Du vänder och vrider på mina ord men tillägger inget eget till samtalet, kanske du inte har något av vikt att säga? Nästan 40k inlägg har du, är alla lika innehållslösa one liners?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in