Citat:
Ursprungligen postat av
Fribajsare
Tack för svaret. Varför vill du byta en medicin som funkar? Är Sertralin din enda medicin?
Förstår mycket väl vad du menar med handlingsförlamad. Det är så jag känner mig varje dag.
Ursäkta jag formulerade mig dåligt, jag menade märket på medicinen. Jag har märket
accord nu men jag vet inte ännu om jag ska byta märke eller fortsätta på denna och kanske se om svettningarna ger sig, det är den enda nackdelen att jag svettas på natten. Annars är det bara positivt.
Ja, sertralinet är min enda medicin. Jag brukar kratom då och då för jag gillar det. Jag är en beroende person så det är egentligen dumt att ta det men jag kan hantera det. Jag kan nästan för engångs skull säga att jag aldrig mer kommer knarka igen. Missbruka. Om du visste hur mitt missbruk av diverse droger sett ut så skulle du förstå. Tack vare kratomet för ett halvår sen så slutade jag tänka på andra droger och tack vare sertralinet kan jag idag vara utan allt. Vet inte om det make any sense men hmm, missförstå mig rätt 😅
En intressant historia: jag var på behandlingshem 2015. Efter fem månader nykter upplevde jag ingen förändring i mitt psyke. Allt var fortfarande lika grått och svart när jag försökte kolla in i framtiden. jag blev rekommenderad att prova sertralinet, jag provade en halv tablett(alltså en halv 50mg. Så 25mg) en morgon och ganska snabbt samma dag redan försvann all oro o nervositet inför framtiden, jag hade svårt att tro det var sant o berättade för min terapeut men han sa att det kan visst vara sant, det är så individuellt, men på kvällen kring 18 börja jag känna oro o ångest, jag kände igen känslan för jag hade levt med skiten så långt jag kan minnas. Tog upp detta med min läkare på behandlingshemmet och min terapeut. Dom gav mig då istället en halv tablett på morgonen och en halv på eftermiddagen. Jag slapp min ångest. Det slutade med att jag efter två veckor på medicinen åkte på permission och började supa. Jag var helt enkelt inte redo att sluta knarka o supa riktigt..jag hade min medicin på behandlingshemmet men åkte aldrig tillbaka för att hämta den.. så jag fortsatte vara deppig tills nu då 2023, hehe .
Du har inte funderat på att ge sertralinet en till chans?