2021-12-07, 17:22
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Om Norge kör med Johaug på andra sträckan är det inta bara att slänga in vem som helst på den sträckan.
Tror dock inte det är speciellt sannolikt att Norge kör Johaug på andra sträckan. Skulle de trots allt göra så känns det ändå som ett hyfsat läge för Sverige om Ebba och Frida återstår.
Citera
2021-12-07, 17:23
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Ska vi köra med en sprinter på fjärde sträckan så måste vi vara före eller endast tillsammans med Norge och då veta att vi kan hänga på och vinna en spurt. Dvs. det Norge vet på herrsidan med Kläbo.

En sprinter med hygglig uthållighet (=5 km) har lättare att ta sträcka ett. Dels går det att reparera ett ev. tapp men oftast brukar första varvet vara avvaktande och sen handlar det om ett försök att spränga fältet någon gång på varv två. Då kan en sprinter åka med ett varv och sen vara med och köra sin ”sprint” när tåget går. Ju senare ett ryck kommer desto större chans att sprinten håller till växling.

Om Frida ska köra sträcka fyra enligt devisen högst kapacitet sist så borde Ebba gå sträcka tre och sen är det väl öppen kubbning mellan övriga i de klassiska distanserna

Ribom?
Olsson?
Kalla?
Sundling?
Lundberg?
Dahlqvist?
Dyvik?

Tiden fram till OS och bäst form borde avgöra enligt mig
Tror nog laget är satt förutom sista sträckan dvs Ribom - Frida - Ebba - ????, Gissar att Norge kommer sätta Johaug på 2:a sträckan om man inte gamblar och sätter henne som starter och knäcker fältet direkt!

Men annars så är det nog mellan Maja - Jonna el Moa det står mellan är min åsikt...
Citera
2021-12-07, 17:25
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Tror dock inte det är speciellt sannolikt att Norge kör Johaug på andra sträckan. Skulle de trots allt göra så känns det ändå som ett hyfsat läge för Sverige om Ebba och Frida återstår.
Dem kan även sätta Johaug på 1:a för skapa distans till dem andra för man vet hög höjd kan mjölksyran komma snabbt, El så sitter laget för Norge som dem har och kör dem har nu om inte Fosse byts ut mot någon annan men annars så nej laget sitter!
Citera
2021-12-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Dem kan även sätta Johaug på 1:a för skapa distans till dem andra för man vet hög höjd kan mjölksyran komma snabbt, El så sitter laget för Norge som dem har och kör dem har nu om inte Fosse byts ut mot någon annan men annars så nej laget sitter!

Jag tror inte att Norge är så korkade att man sätter Johaug på första sträckan, men man kan alltid hoppas.
Citera
2021-12-07, 17:36
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Jag tror inte att Norge är så korkade att man sätter Johaug på första sträckan, men man kan alltid hoppas.
Korkade är dem väl inte men det räcker för att andra lag kan spränga sig och gå in i mjölksyreväggen, Beror på taktik och annat men gissar att laget Norge har sitter svårt ändra runt som det är nu iofs sista kan vara öppen likt Sverige!
Citera
2021-12-07, 17:41
Medlem
Norge kommer antagligen att få förstärkning i form av Ingvild Östberg och då kommer man ha det mest åkstarka laget.

Ingvild-Johaug-Fossesholm-Weng alternativt Weng-Johaug-Fossesholm-Ingvild
Citera
2021-12-07, 17:44
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Norge kommer antagligen att få förstärkning i form av Ingvild Östberg och då kommer man ha det mest åkstarka laget.

Ingvild-Johaug-Fossesholm-Weng alternativt Weng-Johaug-Fossesholm-Ingvild
Flugan är väl inte nära det hon var innan hon blev tvungen pausa så jag tvivlar att Norge kommer chansa med Flugan i stafett laget, Det är väl som Sverige skulle sätta Kalla som ankare kan bli vad som exakt så är det med Flugan i dagsläget!
Citera
2021-12-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
1. Ingen skidskytt konkurrerar ut någon tilltänkt åkare i herrarnas stafettlag (Calle, Leo, William, Jens, Oskar, Häggström)

2. Ingen skidskytt skulle ens tänka tanken att stryka sig från OS-lopp i skidskytte för att istället åka längd. Varför skulle de? Skidskyttarna tävlar i en kontinentalt större, mer pengastinn sport.
Jag skulle kunna tänka mig att Elvira skulle överväga en start i staffetlaget om det var kris. Jag tror personligen inte att hon är bättre än de vi har att välja mellan redan men om det skulle knipa så varför inte? Klar medaljchans med Ribom - Ebba - Elvira - Frida.
Citera
2021-12-07, 17:54
Medlem
Citat:
Korkade är dem väl inte men det räcker för att andra lag kan spränga sig och gå in i mjölksyreväggen, Beror på taktik och annat men gissar att laget Norge har sitter svårt ändra runt som det är nu iofs sista kan vara öppen likt Sverige!

Övriga norskor får svårt att hålla tempot på egen hand. Övriga lag kan samarbeta och hålla ett högre tempo. Sverige är ifatt Norge senast på tredje sträckan.
Citera
2021-12-07, 17:55
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Flugan är väl inte nära det hon var innan hon blev tvungen pausa så jag tvivlar att Norge kommer chansa med Flugan i stafett laget, Det är väl som Sverige skulle sätta Kalla som ankare kan bli vad som exakt så är det med Flugan i dagsläget!
Flugan har väl trots allt en stegrande form vilket är mer än vad som kan sägas om Kalla. Men hon har en bit kvar till att konkurrera med TUW om startsträckan.
Citera
2021-12-07, 17:55
Medlem
Citat:
Stort steg framåt från Ruka till Lillehammer. Hon var minuten bättre än Kalla på 10km fritt. 40 sekunder bättre än Ribom.
Citera
2021-12-07, 18:00
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag skulle kunna tänka mig att Elvira skulle överväga en start i staffetlaget om det var kris. Jag tror personligen inte att hon är bättre än de vi har att välja mellan redan men om det skulle knipa så varför inte? Klar medaljchans med Ribom - Ebba - Elvira - Frida.

Får vem som helst ställa upp i en OS-stafett då? Elvira har väl inte åkt FIS-tävlingar på fyra år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in