2019-09-28, 09:29
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
En gammal vandringssägen kan alltså vara en del i karaktärsmordet på Sven Stolpe. Nu hörde jag ju den EFTER Stolpes tid i Mjölby. Men att just han, denna väldigt offentliga person med säregen handstil, skulle vara grunden för historien låter osannolikt. Jag menar att han smög ju knappast med det om han textade för hand....Skulle Sven Stolpe göra så? Läs på om honom och fundera fritt i grupp.

Det som gör att jag ändå vill hålla öppet för att berättelsen om "horlapparna" kan vara sann är att Sven Stolpe dels ju hade ett explosivt temperament, dels tydligen kunde ha starkt misstänksamma åsikter om barnens relationer till det motsatta könet. När den sextonårige sonen Benkt i brev från studieorten Lund lite ängsligt berättat om sin flickvän Adrienne Lombard har fadern tydligen svarat på ett sätt som föranleder sonen till följande kommentar:

Citat:
Vilken lustig liten ändelse du lagt till på Adriennes sista namn. Ja, jag förstår nog anspelningen. Men du behöver inte vara rädd. Jo, fölåt, det är ju din skyldighet. Men både Adrienne och jag har förändrats, särskilt Adrienne även om vi fortfarande har besvärligheter med att övervinna våra i vackrare känslor djävulskt inflätade lustar. Vi träffas nu mera sällan än förra terminen.

Det tycks alltså som om Sven Stolpe med någon ordlek har beskrivit skolflickan som en fresterska eller slampa. Detta till en ung son som förefaller ängsligt angelägen om pappans gillande (Nu vill jag ha reda på vad du tycker om att jag tycker om en flicka. Du gjorde visst aldrig det när du var gymnasist? Är det dumt eller farligt eller bra eller...), och om en flicka som – i brev och på vykort till "svärfadern" – också förefaller ytterst artig och undergiven och förklarar sig intresserad av att konvertera till katolicismen. Det är verkligen inte trevligt. Kanske var det den där gliringen om att pappan tydligen inte brytt sig om flickor under sin skoltid som fick sinnet att rinna på Sven Stolpe.
Citera
2021-11-13, 23:44
Medlem
snillet_1s avatar
Läste ikväll ut denna och flera av mina funderingar kring sanningshalten har redan berörts ser jag.

Liksom hans andra böcker är det en lätt och trivsam läsning där man sugs in i miljöerna och stämningarna men ju närmare slutet jag kom desto tunnare kändes storyn och jag känner mig inte alls så säker på att det egentligen var en så himlastormande romans Karin och Olof emellan. På baksidan av boken benämner de till och med det som "århundradets kärlekshistoria" vilket ju är direkt löjligt. Upplevelsen var på så vis likartad den jag hade med Överlevarna där han inte heller lyckades riktigt ro hela skeppet i hamn. Han börjar bra, fortsätter att hålla en intresserad i mellanakten men knyter inte fullt ut ihop det hela på ett tillfredsställande vis på slutet (i detta fallet tror jag dock som sagt att grundhistorien var något för tunn).

Annars slogs jag av hur bortglömd Stolpe är idag trots en makalös produktivitet och sin storhet då det begav sig. Om man ska läsa något av honom, var ska man då börja? I dödens väntrum är det jag känner till bäst och det är en bok man än idag kan stöta på ibland men allt annat verkar som sagt bortglömt...
Citera
2021-11-14, 00:43
Moderator
Apropå det här med "horlapparna" och att det framför allt skulle ha varit patriarken Sven Stolpe som utifrån ett förment hora/madonna-komplex fördömde sin yngsta dotters kärleksliv, kan man notera följande. När Lisette nyligen har blivit tonåring är det Karin Stolpe som i ett brev till sin mamma Astrid skriver: Lisette har tagit ett ganska direkt kliv in i slynåldern... När Lisette några år senare, 18 år gammal, vill gifta sig med Bosse, skriver hon anklagande till mamma Karin: Du säger att vi syndar... Ett par år senare vädjar Lisette till modern: ...var rättvis! Tänk efter hur mycket av allt fördömandet och alla förolämpningar jag i verkligheten har gjort mig skyldig till. Om det verkligen är från mig som alla de elaka orden kommer. Har Pappa fått i uppdrag att säga upp bekantskapen mellan Dig och mig?

Den unga Lisette tycks alltså anse att det är mamma Karin som anklagar henne för lösaktighet och att pappa Sven är mer av ett redskap. Det var ju också Karin som först av makarna konverterade till katolicismen, och förefaller ha tagit den (liksom deras gemensamma tidigare engagemang i den kristna Oxfordrörelsen) på minst samma allvar som sin make. Men hos Alex Schulman får Karin Stolpe varken vara synderska eller helgon utan förvandlas till en mystant med tekopp och korsord vars enda egentliga glädje består i att om och om igen läsa de tummade breven från Olof Lagercrantz och drömma sig tillbaka till äktenskapsbrottets korta ögonblick av lycka. Och den samlade kritikerkåren tycker i stort sett att detta karaktärsmord på den verkliga Karin Stolpe – som man förstås ger fullkomligt fan i – är toppen och kallar det för hennes "upprättelse".
Citera
2021-11-20, 23:11
Medlem
Baisers avatar
Inspelningen av filmen är igång

https://via.tt.se/pressmeddelande/inspelningsstart-av-brann-alla-mina-brev-med-stjarnensemble?publisherId=2421485&releaseId=33047 06
Citera
2021-12-07, 02:54
Medlem
lemmy124s avatar
"Bränn alla mina brev" är det menat Kafka-citat?
Citera
2022-01-03, 21:33
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
"Bränn alla mina brev" är det menat Kafka-citat?

Nej, det är ett citat ur ett av de brev som Karin Stolpe skrev till Olof Lagercrantz sommaren 1932 när det fanns risk för att kärleksaffären skulle uppdagas:

Citat:
Kära Putte! Jag har sprungit hit nu på morgonen för att få tag i ditt brev. Om det hade kommit fram till Linnäs hade Sven nog lagat så att han med eller utan våld fått tag i det. Han vet nämligen om ditt besök på Linnäs! [Svens lillebror] Birger hade känt igen dig och talat om det för Sven, d.v.s. Sven blev säker på att det var du, när Birger talade om hur alltsammans gått till. Vad han vet är detta: att du skrivit några brev (svärmiska men korrekta, har jag sagt) att jag sänt dem tillbaka, samt att du varit kär på det där underliga sättet. Det är allt. Han är ursinnig på dig och ganska ond på mig. Lova att du inför honom inte nekar till vad jag här sagt, att han vet, men inte heller vidgår något annat. Det kan betyda allt, om han får veta mera. Allra bäst om du inte kommer till Sigtuna. Bränn alla mina och dina brev, helst. Jag är verkligt skrämd. Ditt brev grep mig djupt. Men det är sant att jag är för svag för en strid som fordrar dubbelhet och smygvägar. På ditt brev vill jag svara riktigt senare. Nu är allt mardröm. Jag betraktar inte dig som det onda. Men under mina nuvarande omständigheter är du farlig för mig. Sven är inte att leka med. Skriv inte förrän jag sagt det!

Och i ett odaterat brev till samme mottagare som hon skrivit "lite febrig":

Citat:
Historien om oss har kommit upp igen. Birger hatar mig, och gör allt för att Sven skall tro, att du varit min älskare. Svens mamma, som är att betrakta som rubbad, kommer att skrika ut alltsammans. Sven kommer att fordra, att du visar alla brev. Nu vill jag be dig: bränn dem för Guds skull! Och röj mig aldrig. Mitt liv hänger på det. Och ditt också. Varför skulle du någonsin visa dig på Linnäs, olycksfågel?

Svara under namnet Fröken Kajsa Rot, Poste Restante, Lilla Nygatan Stockholm, så fort du kan! Jag är mkt skrämd,
Karin

[Påskrift i kanten] Tala i ditt svar om, om du bränt breven. Jag blir inte lugn förr.

Att Karin Stolpe under dessa sommarveckor slets mellan känslorna för sin make och för Olof Lagercrantz tycks framgå av ett annat brev som hon i stort sett samtidigt skriver till Sven (deras smeknamn på varann vid denna tid var Snuskoppen/Sus respektive Humpan):

Citat:
Min älskade Snuskopp! Du får inte vara ledsen. Försök att vara glad! Och kom tillbaka hit så fort du kan, ber din Humpa så vackert. /…/ Men jag ids inte vara skön förrän Sus kommer hem igen. Du skulle bara understå dig att fara till Stockholm. Snälla snälla Sus kom hit i stället.

Inte mindre intressant är formuleringen i ett annat brev från Karin till Olof L, där hon på några års avstånd betraktar deras relation sommaren 1932:

Citat:
Du skrev själv i ett brev till Sven som jag fått läsa att du fått liten eller ingen genkärlek av mig. Det är sant. Jag var nog egoistisk att ta emot din kärlek utan att ge någonting igen. Jag menar med "något" något helt och övertygat. Om jag varit hel i mina känslor så hade jag väl också velat ge mig åt dig. Men jag ville det aldrig, bara drogs med av din kärlek.

Av någon outgrundlig anledning förbigår Schulman detta brev i sin roman – Karin påstår visserligen att hon "inte ville", men det kan man tydligen lämna åt sitt värde, hon ville nog ändå, det förstår man ju. Och detta Schulmanska övergrepp förklaras ganska samfällt utgöra en feministisk upprättelse av Karin Stolpe.
Citera
2022-01-03, 21:46
Medlem
lemmy124s avatar
tack för svar.
i kafkas testamente ville han bränna sina egna texter. han bad sin vän max brood om tjänsten. men brood lyssnade inte och publicerade hans skrifter ändå.
den okände kafka blev hädanefter legendarisk. dock var kafkas sista önskan; "bränn mina brev".
Citera
2022-01-03, 21:57
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
tack för svar.
i kafkas testamente ville han bränna sina egna texter. han bad sin vän max brood om tjänsten. men brood lyssnade inte och publicerade hans skrifter ändå.
den okände kafka blev hädanefter legendarisk. dock var kafkas sista önskan; "bränn mina brev".

Ja, och Lagercrantz lydde lika litet som Max Brod, även om de litteraturhistoriska konsekvenserna i fallet Schulman blev betydligt mindre oförgätliga. Förhoppningsvis kommer breven och dagboksanteckningarna i Lagercrantz arkiv en dag att offentliggöras så att det klargörs vilka påstått autentiska formuleringar som är äkta och vilka som är fiktiva. Märkligt nog tycks Lagercrantz i några av de i romanen citerade anteckningarna inte ha haft riktig koll på bruket av verbens pluralformer.
Citera
2022-11-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ja, och Lagercrantz lydde lika litet som Max Brod, även om de litteraturhistoriska konsekvenserna i fallet Schulman blev betydligt mindre oförgätliga. Förhoppningsvis kommer breven och dagboksanteckningarna i Lagercrantz arkiv en dag att offentliggöras så att det klargörs vilka påstått autentiska formuleringar som är äkta och vilka som är fiktiva. Märkligt nog tycks Lagercrantz i några av de i romanen citerade anteckningarna inte ha haft riktig koll på bruket av verbens pluralformer.

Bränn alla mina brev ska föreställa året 1932. Jag ifrågasätter denna film och att den överhuvudtaget blev inspelad.
Det handlar om tre stycken överklass personer om deras kärleks problem. Samtidigt som Sverige är mycket fattigt land och antagligen lever minst 95 % av Sveriges befolkning mycket fattigt. Denna film är egentligen direkt osmaklig och förljugen då det existerar inga tjänstefolk, fattiga människor. Man visar upp en bil från 1932 men det framgår inte att bilar enbart var i överklassens ägo. Så denna kärleks intrig var enbart en skymf mot arbetarna och de mycket fattiga människorna i Sverige. Men Alexander Schulman är från den översta överklassen liksom de människorna han gjort filmen om pga några brev. Film som spelas på biografer i Sverige, en urusel film.
Citera
2023-04-01, 11:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Om sanningshalten i Bränn alla mina brev och om Alex Schulmans sanningsenlighet i media om hur den verklighetsbaserade romanen blev skriven av honom:

https://kvartal.se/artiklar/schulman-och-sanningen/
Citera
2023-04-01, 12:30
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om sanningshalten i Bränn alla mina brev och om Alex Schulmans sanningsenlighet i media om hur den verklighetsbaserade romanen blev skriven av honom:

https://kvartal.se/artiklar/schulman-och-sanningen/
Bra artikel!
Det finns mer att läsa om det här, för alla intresserade:
https://svenstolpe.se/
Citera
2023-04-02, 09:25
Moderator
Siegfrids avatar
Lars Lönnroth, som för övrigt har Olof Lagercrantz till morbror, har blivit intervjuad i Expressen angående Lappins artikel.
Han skriver på Facebook:
Citat:
I går blev jag uppringd av Expressen och tillfrågad om jag kunde bekräfta Kvartals uppfifter. Det kunde jag, och detta slogs upp stort i Expressens nätupplaga. I dag har artikeln skrivits om så att intervjun med mig försvunnit och hela historien om det påstådda mordförsöket tagits bort. Nu handlar det i stället om att Schulmans roman anklagas för sina avvikelser från sanningen men att detta enligt Leif G.W.. Perssons åsikt naturligtvis är tillåtet i en roman och att Schulman bör be Lapo Lapin "fara åt helvete". Tydligen har någon överordnad instans på Expressen ingripit och förvandlat Schulman från förövare till värnlöst offer.

På nätet ligger den ursprungliga artikeln kvar, men enligt Lönnroth är det ändrat i pappersupplagan.
Där beskriver Schulman hur han tagit råd av Persson för att ducka kritiken.
Citat:
I ”Alex och Sigges podcast” säger författaren att han ringde sin kompis Leif GW Persson när Kvartal började granska.

– Jag frågade honom om jag ska vara med på intervju. Då svarade han ”be honom dra åt helvete”. ”Det fattar väl vilken idiot som helst att en författare möblerar om i sitt material, annars är det en telefonkatalog”, säger Alex Schulman.

Någon som har tillgång till pappersupplagan kanske kan bekräfta hur artikeln ändrats?

https://www.expressen.se/noje/kritiken-mot-schulman-hutlos-svartmalning/
arkiverad version om något skulle ändras. https://web.archive.org/web/20230401155143/https://www.expressen.se/noje/kritiken-mot-schulman-hutlos-svartmalning/

https://www.facebook.com/lars.lonnroth.71/posts/pfbid023zSdPY5Uca4B4u3WguWfmcxtVroY61C4Xz5KUoSqZji iFjzckmAtmAWXbSKb6oU6l
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in