2021-12-07, 00:35
Medlem
BAB7s avatar
Har en Peugeot 308 Style Kombi. bensin, automat från 2016, har rullat 8.700 mil.

Fick vinterdäcken på idag, Kumho friktiondäck/dubbfria, samma däck som låg på förra året, har runt 5-6 mm kvar.
Märkte direkt att ljudnivån var irriterande hög.
Eftersom däcken legat i förrådet sedan i mars, så körde jag en runda på 5-6 mil, ganska aktiv körning och "körde in" däcken så att säga, drog upp bilen i 160+ km/h några gånger etc.

Ingen obalans, bilen är lika körstabil som alltid, men fan vad det låter högt från däcken..
Kollade också luften innan jag testkörde, 2,6 fram och 2,4 bak, enligt boken alltså.

Vad kan det kraftiga dånande ljudet bero på?
Däcken som är värdelösa helt enklet?
Eller kan det vara ett hjullager som börjar ge med sig och hörs mer nu när jag bytte däck?
Eller något annat?

Bilen har som sagt bara rullat 8,700 mil och servad enligt bok.
Citera
2021-12-07, 00:37
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Har en Peugeot 308 Style Kombi. bensin, automat från 2016, har rullat 8.700 mil.

Fick vinterdäcken på idag, Kumho friktiondäck/dubbfria, samma däck som låg på förra året, har runt 5-6 mm kvar.
Eftersom däcken legat i förrådet sedan i mars, så körde jag en runda på 5-6 mil, ganska aktiv körning och "körde in" däcken så att säga, drog upp bilen i 160+ km/h några gånger etc.

Ingen obalans, bilen är lika körstabil som alltid, men fan vad det låter högt från däcken..
Kollade också luften innan jag testkörde, 2,6 fram och 2,4 bak, enligt boken alltså.

Eller kan det vara ett hjullager som börjar ge med sig och hörs mer nu när jag bytte däck?
Eller något annat?

Låter det lika mycket från alla fyra?
Citera
2021-12-07, 00:47
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Låter det lika mycket från alla fyra?

När jag kör så låter det som att det kommer från framhjulen, framförallt från min sida, alltså förarsidan, men det bullrar även från passagerar sidan tycker jag, men det är svårt att säga för jag ju sitter på förarsidan.
Citera
2021-12-07, 00:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
När jag kör så låter det som att det kommer från framhjulen, framförallt från min sida, alltså förarsidan, men det bullrar även från passagerar sidan tycker jag, men det är svårt att säga för jag ju sitter på förarsidan.

Satt framhjulen bak förra säsongen?
Citera
2021-12-07, 00:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Satt framhjulen bak förra säsongen?

Ja.
Citera
2021-12-07, 00:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ja.

Spekulation - Det kan bero på obalans. Behövs bara en lätt sådan för att det ska kunna bli resonans och oljud vid högre hastighet. Vad jag har förstått är det inte ovanligt att så sker med bakhjulen på framhjulsdrivna bilar. Finns det något snedslitage?

En annan tanke, är dom ordentligt åtdragna?
Citera
2021-12-07, 01:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Spekulation - Det kan bero på obalans. Behövs bara en lätt sådan för att det ska kunna bli resonans och oljud vid högre hastighet. Vad jag har förstått är det inte ovanligt att så sker med bakhjulen på framhjulsdrivna bilar. Finns det något snedslitage?

En annan tanke, är dom ordentligt åtdragna?

Nej, allt är åtdraget och perfekt, inget snedslitage eller obalans.

När jag kör sakta tycker jag det hörs som ett klassiskt däcksbuller, men i högre hastigheter dånar det mer i riktning hjullager, högst ljudnivå i 80-90 km/h resp runt 120-125 km/h, i högre hastigheter över 130 km/h hörs det mindre.
Citera
2021-12-07, 01:30
Medlem
revodnebs avatar
Däck kan bli taggiga när de ligger i förrådet, då får man ett dönande ljud. Tror inte det är mycket att göra åt.
Citera
2021-12-07, 01:39
Medlem
Citat:
Nej, allt är åtdraget och perfekt, inget snedslitage eller obalans.

När jag kör sakta tycker jag det hörs som ett klassiskt däcksbuller, men i högre hastigheter dånar det mer i riktning hjullager, högst ljudnivå i 80-90 km/h resp runt 120-125 km/h, i högre hastigheter över 130 km/h hörs det mindre.

Påminner ju misstänkt mycket om klassisk obalans i o m att ljudet fluktuerar med hastigheten på just det viset...
Citera
2021-12-07, 09:44
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Ändras/försvinner ljudet om du gör skarpa höger eller vänster-svängar (i relativt hög fart)?
Citera
2021-12-07, 15:02
Medlem
Citat:

Eller något annat?

Varför köra in däck aktivt och varför i 160?
Men nog bör du själv förstå att någonting har gått sönder när du bytte till vinterdäck? Självklart går ett hjullager så fort man byter hjul på en Fransk skitbil.
Varför inte tänka själv än att bevisa din intelligens. Förändras något på en bil när man byter något så borde till och med du förstå att felet ligger i bytet.
Citera
2021-12-07, 15:17
Medlem
zoombos avatar
Det finns däck som bullrar så inåt h-e men det beror också på underlaget. Köra med nya, dubbade däck på asfalt bullrar nästan oavsett bil. På nysnö eller packad snö är det en helt annan ljudnivå.
Osannolikt att nåt pajat bara för att däcken skiftades.
Jag skulle inte göra nåt och om några dagar har man vant sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in