Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Det är med kvaliteten som många nämner, vad menar man med det…?
Kvalitet kan ju vara väldigt brett, så vad exakt är det ni avser…?
Hög driftsäkerhet rent generellt är ju såklart ett mått på kvalitet, ett mått av många då…
För även om vissa detaljer på bilen kanske får lite hyss för sig, för lätt, för tidigt, så kan ju annat på samma bil ha kalashög kvalitet.
T ex så vissa modeller av Audi haft en ökning av problem med vissa motorer, samtidigt som de hållit mycket hög kvalitet på t ex inredningen vad gäller material, känsla etc.
Man får nog vara jävulskt kinkig om man sätter sig idag i en flång ny Merca och påstår att den har låg/dålig kvalitet, därför att dessa stortyskarna bilar har generellt sett en sanslöst hög kvalitetskänsla.
Kan jämföra min w210 (e430 2001) med min w123 (220 diesel från 1976)
W210 har jag konstant problem med rost o lack, bussningar går åt helvete allt för fort. elektronikstrul o dålig planering/placering för vissa servicemoment,
Kostar mig runt 30 lök om året bara I underhåll.
Min w123 däremot.
Har inte rört en Pinal mer än ventiljustering efter oljeservice. 20k km utan ett enda mekaniskt eller tekniskt problem, dock så är skärmkanterna rostbenägna något kopiöst o golvet infästning till karossen vid sparklådorna är kända för att stänga in fukt o ätas upp innifrån.
Generellt. Så är kvalitetskänslan när man sätter sig i båda bilarna god vid en snabb överblick, men meckar man själv så ser man direkt att w123an kan man överleva allt med, o nästintill använda precis vad som till reservdelar.