2021-12-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Jag ser ser ingen större mening med att var sig helgonförklara någon av dessa tillverkare över de andra, eller nedvärdera någon av dem, eller kriga om att den ena är bättre än den andra hit o dit.
De är alla fantastiska biltillverkare med lång tradition, många fantastiska modeller, generellt sett mycket hög kvalitet och teknik i framkant.

Folk borde istället bara vara glada att vi har dessa fantastiska märken att välja på, och var och en väljer sin favorit och kryssar färg och tillval och njuter av tillvaron och skiter i vad andra valt. Alla kan väl ha kul tillsammans för det…?

Väl talat. Är ju utmärkt att det finns flera bra "tyskar" att välja på.

De har alla oavsett mycket trevligare bilar än alla tråkiga japaner och koreaner (generellt, finns givetvis undantag på bägge sidor).
Citera
2021-12-06, 20:51
Medlem
MB är väll lite mer en skön bil att åka långt i inte så dynamisk i sin körning och det tilltalar väll äldre personer eller något. Sen har ju även mercedes placerat sin växelväljare helt åt helvete men det har jag redan gjort ett topic om.

BMW är ju bilen man ska ha om man vill ha aktiv körning och en bra känsla bakom ratten mera stötig och lite högre ljudnivåer inne i kupen.

Audi är väll en kompromiss mellan BMW och mercedes, skön att åka med men även rolig att köra. men Audis paradnummer är väll deras interiör och all teknik de implementerar in i sina bilar.
Citera
2021-12-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad menar du med bättre? Audi är en klart bättre bil än Mercedes och BMW när det kommer till felfrekvens, hållbarhet och låga kostnader. Inte på samma nivå som japanerna men bäst i Europa. Det enda tyska märket som inte rasat massor de senaste 20-25åren.
Att påstå att inte dkw/autounion har rasat de senaste åren är ju ett skämt. Är ju idag en Volkswagen med ny "otestad" teknik. Dvs betalar det dubbla o du får en folkavagn med andra emblem o någon ny teknikpryl som strular.

Ska man ha VAG ska de va Skoda idag I mitt tycke.

Mercedes har gubbstämpel, o de kräver underhåll o är lite dyra (men också eftertraktade) vilket gemene man idag inte orkar/skiter i.
Citera
2021-12-06, 20:57
Medlem
Det är med kvaliteten som många nämner, vad menar man med det…?

Kvalitet kan ju vara väldigt brett, så vad exakt är det ni avser…?

Hög driftsäkerhet rent generellt är ju såklart ett mått på kvalitet, ett mått av många då…

För även om vissa detaljer på bilen kanske får lite hyss för sig, för lätt, för tidigt, så kan ju annat på samma bil ha kalashög kvalitet.

T ex så vissa modeller av Audi haft en ökning av problem med vissa motorer, samtidigt som de hållit mycket hög kvalitet på t ex inredningen vad gäller material, känsla etc.

Man får nog vara jävulskt kinkig om man sätter sig idag i en flång ny Merca och påstår att den har låg/dålig kvalitet, därför att dessa stortyskarna bilar har generellt sett en sanslöst hög kvalitetskänsla.
Citera
2021-12-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thezz1298
MB är väll lite mer en skön bil att åka långt i inte så dynamisk i sin körning och det tilltalar väll äldre personer eller något. Sen har ju även mercedes placerat sin växelväljare helt åt helvete men det har jag redan gjort ett topic om.

Jag tycker det är helt underbart bekvämt, smidigt och effektivt att ha riktningsväljaren vid ratten!
Citera
2021-12-06, 22:15
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realityyy
Jag fick vänta länge innan rätt E-klass dök upp på blocket. Ville ha V6:a eller större och lite lull lull. W212 är den sista välbyggda Mercedesen jag kört. Även om den är ljusår ifrån kvalitén från deras storhetstid.

Detta är ju fel. Sorry.

Har haft varje generation sedan W180 (220-220S baujahr 55-59) till W214 (E-klasse baujahr 2020-).

Dock ej W210 katastrof generatonen samt W211 den efterföljande.

I varje generation sedan W180 fram till W124 förbättrades den ständigt höga kvaliteten. I samtliga fall var MB kvalitetsmässigt överlägsna konkurrenterna denna tid.

Sedan kom dippen.

I och med W212 var man åter i paritet med de bästa. Det har inte ändrats med W213-14. Man är fortfarande i paritet.

Vill man och tycker det är ekonomiskt försvarbart kan man naturligtvis åter inta en ledande position, den man hade 1955-1994 och inte bara ligga i paritet med de främsta konkurrenterna BMW och VAG (audi).
Citera
2021-12-06, 22:41
Medlem
BAB7s avatar
Istället för att fantisera så har ni den senaste nybilsförsäljningen här.
https://www.bilsweden.se/statistik/Nyregistreringar_per_manad_1/nyregistreringar-2020/definitiva-nyregistreringar-under-2020
https://www.mercedes-fans.de/magazin/news/mercedes-benz-absatz-2020-es-bleibt-ein-minus-von-7-5-endabrechung-2020-mercedes-benz-verkauft-2-164 -187-pkw.16973
https://www.bimmertoday.de/2021/01/12/weltweiter-absatz-2020-bmw-meldet-72-prozent-ruckgang/
https://www.audi-mediacenter.com/de/pressemitteilungen/audi-schliesst-2020-mit-dem-erfolgreichsten-quartal-der-unternehmensgeschichte-ab-13592

Sverige år 2020:
Mercedes 18.170
Audi 18.051
BMW 17.726

Globalt 2020:
Mercedes 2.164.187
BMW 2.028.659
Audi 1.692.773

Det vi kan tyda av dessa siffror är att Mercedes är störst både i Sverige och globalt.
Samt att Audi är betydligt populärare i Sverige än globalt.
Citera
2021-12-06, 22:46
Medlem
Är nu inne på min tredje Bmw, men vid varje byte har jag provkört Mercedes. Visst har de lite mer komfort, men inte inte samma körupplevelse. Och de ligger nästan alltid efter när det gäller förbrukning, utsläpp(skatt) vs motorstyrka.
Men framför allt gillar jag inte inredningen, känns som en ralph lauren tröja med en stor blaffig polo logga, bara för mycket.
Citera
2021-12-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baduila
Är nu inne på min tredje Bmw, men vid varje byte har jag provkört Mercedes. Visst har de lite mer komfort, men inte inte samma körupplevelse. Och de ligger nästan alltid efter när det gäller förbrukning, utsläpp(skatt) vs motorstyrka.
Men framför allt gillar jag inte inredningen, känns som en ralph lauren tröja med en stor blaffig polo logga, bara för mycket.

Jag föredrar ju en BMW om man skall köra aktivt. Har ofta hyrt BMW 3-serie på semester utomlands, och själv varit nära att skaffa en BMW M3 som förmånsbil på firman (blev dock en Tesla M3 istället). Detta för att jag tycker BMW gör pigga bilar med fin prestanda och körglädje.

Det sagt så är vår Mercedes E-klass dieselkombi en perfekt "lastbil" och dragbil för våra behov. Drar extremt lite (0,3-0,4) och har ett bland de allra största lastutrymmena bland kombi som säljs i Europa. Det är ju ingen bil som man kör lika aktivt som en BMW sedan som M3, men däremot så tycker jag att den är mycket körgladare än många BMW stora tunga SUV:ar som X5, etc.

Så allt beror ju precis på vad man är ute efter, och vad man jämfört med.

Finns ingen bil som är perfekt, och finns ingen bil som är bra på allt.
Citera
2021-12-06, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Merca är ju antingen för folk födda före 1960 eller i MENA länderna, i med sån stämpel blir det inte så poppis bland Svensson.
Mjaa - Det är väl BMW och AUDI som är mest poppis bland MENA i förorterna?
Citera
2021-12-06, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är med kvaliteten som många nämner, vad menar man med det…?

Kvalitet kan ju vara väldigt brett, så vad exakt är det ni avser…?

Hög driftsäkerhet rent generellt är ju såklart ett mått på kvalitet, ett mått av många då…

För även om vissa detaljer på bilen kanske får lite hyss för sig, för lätt, för tidigt, så kan ju annat på samma bil ha kalashög kvalitet.

T ex så vissa modeller av Audi haft en ökning av problem med vissa motorer, samtidigt som de hållit mycket hög kvalitet på t ex inredningen vad gäller material, känsla etc.

Man får nog vara jävulskt kinkig om man sätter sig idag i en flång ny Merca och påstår att den har låg/dålig kvalitet, därför att dessa stortyskarna bilar har generellt sett en sanslöst hög kvalitetskänsla.
Kan jämföra min w210 (e430 2001) med min w123 (220 diesel från 1976)

W210 har jag konstant problem med rost o lack, bussningar går åt helvete allt för fort. elektronikstrul o dålig planering/placering för vissa servicemoment,
Kostar mig runt 30 lök om året bara I underhåll.

Min w123 däremot.

Har inte rört en Pinal mer än ventiljustering efter oljeservice. 20k km utan ett enda mekaniskt eller tekniskt problem, dock så är skärmkanterna rostbenägna något kopiöst o golvet infästning till karossen vid sparklådorna är kända för att stänga in fukt o ätas upp innifrån.

Generellt. Så är kvalitetskänslan när man sätter sig i båda bilarna god vid en snabb överblick, men meckar man själv så ser man direkt att w123an kan man överleva allt med, o nästintill använda precis vad som till reservdelar.
Citera
2021-12-06, 23:54
Medlem
För att dom inte riktigt har kulten kring sig och deras mindre/billigare modeller är för dåliga.

Prova trimma, hitta delnummer eller nåt så enkelt som att köpa fälgar till en mercedes jämfört med en bmw. Jämför sen antal roliga bilar under 200 000.

Deras amg är i många fall jättefina men inget du modifierar i större utsträckning och de är alldeles för långt från dom vanliga bilarna för att det ska smitta av sig. Jämfört med bmw som tar sina vanliga motorer och slipar för att sätta i m-bilar. Det har senaste 40 åren alltid funnits en najs 1m, m2, m3, m5 att köpa medans en hammer inte är så jävla najs, c32 sög röv, bilarna 98-05 rostade upp, c63 som kom efter har aldrig varit billig.

Deras billigare bilar är bara inte så jäkla najs och med all rätt. Det är s-klass uppåt som är nåt att ha, resten är utdaterat och gubbigt.

Audi är en brinnande bajspåse som jag utelämnar då det är en bil för kvinnor och folk som inte kan något och tror att dom köper en bra bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in