2021-12-06, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
mercedes e sjukt feta. passande att de e gubb bilar bara för att ni inte har råd =P
Och du har råd med en? Jag har ägt alla dessa märken och Mercedes är det tråkigaste av dessa tre enligt mig.
Citera
2021-12-06, 17:52
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
MB gjorde en djupdykning kvalitétsmässigt på 90-talet och har knappt hämtat sig än...Man slopade rostskydd och annat kostsamt och ställde även konstiga krav på alla ÅF så många av dem tröttnade och bytte märke. Under min tidiga uppväxt så var MB = kvalitét och ett statusmärke av rang och både hållbarheten, driftssäkerheten och priset var i en egen nivå. Dom har haft uppförsbacke under många år och har det ännu.

Detta.

Min första bil var en MB. Har den kvar än. Under mina hittils 40+ år som bilägare har jag alltid haft minst en, ibland upp till tre, MB i garaget. I dagsläget två.

Som bilentusiast kan jag se charmen i de alra mesta och har genom åren haft bilar som andra inte ens skulle ta i med tång. T.ex FIAT. Kul att köra, pyttesmå och temperamentsfulla. Opel, charmiga, så mycket svenskt folkhem i dem.

Har så klart även haft BMW och AUDI. Gillar var och en på sitt vis. BMW för sin känsla av sportighet och AUDI för att de tog min barndoms folkvagnar till nästa steg. En bra bil för rimliga pengar fick tillslut lite flärd och utrustning.

Detta sagt är och förblir MB bilarnas bil. Den älsta biltillverkaren som fortfarande är verksam (bara en så'n sak). Länge världens bästa volymtillverkade bil.

Nu kämpar man i motvind sedan synderna på 90-talet. Jag tror man fixar det tillslut och återtar ledningen vad gäller kvalitet i förhållande till pris.

Men så kan jag ju vara lite partisk.

Jag är ju i målgruppen. En gubbe på 60 år.
Citera
2021-12-06, 18:28
Medlem
MB på 90- och 00-talen var ett skämt. Rostade i klass med Alfa och Fiat. Det förekom annonser på Blocket där folk skänkte bort sina rostburkar. E-klass var värst. Att köpa en snordyr MB är det nog många som drar sig för sedan dess.
Citera
2021-12-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Detta.

Min första bil var en MB. Har den kvar än. Under mina hittils 40+ år som bilägare har jag alltid haft minst en, ibland upp till tre, MB i garaget. I dagsläget två.

Som bilentusiast kan jag se charmen i de alra mesta och har genom åren haft bilar som andra inte ens skulle ta i med tång. T.ex FIAT. Kul att köra, pyttesmå och temperamentsfulla. Opel, charmiga, så mycket svenskt folkhem i dem.

Har så klart även haft BMW och AUDI. Gillar var och en på sitt vis. BMW för sin känsla av sportighet och AUDI för att de tog min barndoms folkvagnar till nästa steg. En bra bil för rimliga pengar fick tillslut lite flärd och utrustning.

Detta sagt är och förblir MB bilarnas bil. Den älsta biltillverkaren som fortfarande är verksam (bara en så'n sak). Länge världens bästa volymtillverkade bil.

Nu kämpar man i motvind sedan synderna på 90-talet. Jag tror man fixar det tillslut och återtar ledningen vad gäller kvalitet i förhållande till pris.

Men så kan jag ju vara lite partisk.

Jag är ju i målgruppen. En gubbe på 60 år.

Vettigaste inlägget hittills i tråden….

Sen förundrad man ju över hur folk kan orka älta dessa skrönor klyschor med mer eller mindre rasistisk klang, eller annat skit om olika bilmärken, när det allra mest uppenbara är att folk har kass koll och mest bara sprider skrönor och har fördomar och förutfattade åsikter grundade på trams…..

När det gäller stortyskarna så är det med dem precis som det var med Volvo och Saab. De var två tillverkare med ”egna” bilar, sitt tänk i stort och smått, men med örnkoll på varandra så de konkurrerade stenhårt på de flesta plan. Båda var generellt sett bra bilar, båda hade rediga guldkorn i vissa modeller eller motorer etc. Båda hade också rediga floppar eller annat tok.

Detsamma är det med stortyskarna, de har alla sin egen identitet, sin charm etc etc, men ändå så har de örnkoll på varandra och konkurrerar stenhårt.

Måhända BMW försöker sälja in sig på körglädje och mer sportighet etc, och har ett gäng rediga stekarmodeller på samvetet genom åren, men trots det även en drös riktiga tråkburkar.

Samma med Merca, de kanske inte försöker sälja sportighet och körglädje lika energiskt, men nog fan har de haft ett gäng stekarbilar genom åren de med, tråkburkar. Det samma gäller såklart för Audi med.

Tyvärr verkar det som att de som vurmar för ett märke mestadels ”bara” minns de feta heta modellerna och glömmer tråkburkarna. Och de som ratar ett märke minns mestadels ”bara” tråkburkarna och glömmer alla feta heta modeller de haft och har. Märkligt…

Merca hade en del stök med kvaliteten under 90talet ja, men de tog inte bort rostskyddet, men det var inte bra nog. Dessutom bytte man till vattenbaserad färg och det gav märkliga problem med rost som man klurade en stund på vad som var orsaken. Det man kom på om mina källor är korrekta, var att den nya vattenbaserade färgen var tunnare och det gjorde det svårare att täcka med tillräcklig tjocklek på färgen över de vassa kanterna etc på stansade karossplåtar etc. Man fick jobba ett tag på att lösa detta och vad jag hört så ändrade man så de stansade plåtarna fick lite mer rundade kanter som färgen flöt ut bättre på med bibehållen tjocklek, och antagligen mixtrande man även kemiskt med grundfärg och topplock.
De flesta tillverkare hade förresten en del problem med märkliga rostangrepp under denna period.

När det gäller dessa tre tyska tillverkare så har jag åkt och kört ett gäng olika modeller av dem, från tämligen tråkiga och sömniga snikmodeller via de mer vanliga modellerna till toppmodeller som M3/M5/M6 med vassa fyror sexor V8 och V10, eller 7serie med sexor V8 V12.

Samma sak med Merca som också har en klase vassa modeller som definitivt inte är gubbiga. 500E och MB McLaren SLR för att bara nämna ett par.

Och även Audi har ju samma varianter, ett gäng snikiga mer gubbiga modeller, över till UrQuattro, RS2, RS4, RS6, 5000 turbo, S6, S8 etc etc.

Jag ser ser ingen större mening med att var sig helgonförklara någon av dessa tillverkare över de andra, eller nedvärdera någon av dem, eller kriga om att den ena är bättre än den andra hit o dit.
De är alla fantastiska biltillverkare med lång tradition, många fantastiska modeller, generellt sett mycket hög kvalitet och teknik i framkant.

Folk borde istället bara vara glada att vi har dessa fantastiska märken att välja på, och var och en väljer sin favorit och kryssar färg och tillval och njuter av tillvaron och skiter i vad andra valt. Alla kan väl ha kul tillsammans för det…?
Citera
2021-12-06, 18:46
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tozinameran
MB på 90- och 00-talen var ett skämt. Rostade i klass med Alfa och Fiat. Det förekom annonser på Blocket där folk skänkte bort sina rostburkar. E-klass var värst. Att köpa en snordyr MB är det nog många som drar sig för sedan dess.

Så sant. Jag vågade inte byta in min W124 mot en W210 på grund av det. I många år hade jag endast gamm-benzen en W180 i garaget som representant för det anrika favorit märket.

Men lagom till Olympiaden tog jag mod till mig och köpte en ny W212 som företagsbil på firman i London. (Bytte in en BMW). När det var dags att åter byta fick den följa med hem till Sverige istället för att bytas in.

Skänkte den senare till en av sönerna som just fått lappen. Nu är den 9 år gammal och har fortfarande inte tillstymmelse till rost.

Har sedan dess hunnit med W213 och kör nu W214.

Kan nog lugnt säga att de fått ordning på det där.
Citera
2021-12-06, 19:18
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Folk borde istället bara vara glada att vi har dessa fantastiska märken att välja på, och var och en väljer sin favorit och kryssar färg och tillval och njuter av tillvaron och skiter i vad andra valt. Alla kan väl ha kul tillsammans för det…?

Talat som en sann bilentusiast.

Självklart gillar vi alla de fullmatade toppmodellerna. De är enkla att gilla.

Men tyvärr glöms ofta charmen bort i det enkla. Håller med om att idealet är att vara mer accepterande inför andras val. När jag tog mina första stapplande steg som biltokig entusiast fanns mycket starka åsikter om vad som var och inte var fint nog.

En vanlig 444 gjorde sig inte besvär på veteranbilsträffen. En snikig Mustang fick stå på Svenssonbilsparkeringen på jänkebilsträffen.

Numer kan en Heinkel Kabine lätt bli kung på en träff bland hundratals lyx- och sportbilar.

Kanske fler borde ha detta i åtanke då de parkerar sitt lyxåk bredvid en KIA nästa gång?

Åsikterna av vad som är "fint nog" är fortfarande alltför starka när det kommer till våra bruksbilar.

Tiden går. Kanske KIAan skiner starkast bredvid alla lyxåken på träffen i en framtid som är här innan vi anar det.
Citera
2021-12-06, 19:28
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Mercedes är en bättre bil än BMW och Audi men ändå envisas folk med att köpa BMW pch Audi trots att det inte finns några priskillnader mellan. Hur kommer det sig?

Vi snackar både nybilar och begbilar.
Mercedes var riktigt bra 80 och 90 talet men tappade kvaliteten dramatiskt efter det,svårt att jobba upp kvaliteten om man droppat bollen en gång...
Citera
2021-12-06, 19:29
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Tycker man inte får lika billiga Mercedesbilar som ser fina ut för ett bra pris som man får hos BMW/Audi, därmed kör jag hellre Audi. Gillar dock de fyrkantiga E-klassmodellerna från 80/90-talet men tyvärr är det så att de är för gamla. Skulle möjligtvis kunna köpa en för att använda på sommaren.
Citera
2021-12-06, 19:45
Medlem
Merca är ju antingen för folk födda före 1960 eller i MENA länderna, i med sån stämpel blir det inte så poppis bland Svensson.
Citera
2021-12-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Så sant. Jag vågade inte byta in min W124 mot en W210 på grund av det. I många år hade jag endast gamm-benzen en W180 i garaget som representant för det anrika favorit märket.

Men lagom till Olympiaden tog jag mod till mig och köpte en ny W212 som företagsbil på firman i London. (Bytte in en BMW). När det var dags att åter byta fick den följa med hem till Sverige istället för att bytas in.

Skänkte den senare till en av sönerna som just fått lappen. Nu är den 9 år gammal och har fortfarande inte tillstymmelse till rost.

Har sedan dess hunnit med W213 och kör nu W214.

Kan nog lugnt säga att de fått ordning på det där.
Ja, visst, numera inga problem, men i Sverige fick sig nog märket en törn, här där vi öser ut salt på vägarna. Lite kul att folk tycker att BMW och Audi är sportiga när jag själv ser på F1 där Mercedes dominerat i åratal. Givetvis är MB bäst om de vill.
Citera
2021-12-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Mercedes ser riktigt tråkiga ut.
Ful inredning.
Riktigt obekväma och stenhårda stolar.
Taxibilar.

BMW och Audi är lika mycket blattebilar som MB är zigenarslädar.

Vi har Mercedes som jag gillar på många sätt, men jag håller med om stolarna. Tycker Audi har klart skönare stolar.
Citera
2021-12-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Tycker man inte får lika billiga Mercedesbilar som ser fina ut för ett bra pris som man får hos BMW/Audi, därmed kör jag hellre Audi. Gillar dock de fyrkantiga E-klassmodellerna från 80/90-talet men tyvärr är det så att de är för gamla. Skulle möjligtvis kunna köpa en för att använda på sommaren.

Jag fick vänta länge innan rätt E-klass dök upp på blocket. Ville ha V6:a eller större och lite lull lull. W212 är den sista välbyggda Mercedesen jag kört. Även om den är ljusår ifrån kvalitén från deras storhetstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in