2021-12-06, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Detsamma gäller även vaccinerade. Ovaccinerade sprider dock smitta i större utsträckning än vaccinerade enligt ett flertal studier, hur svårt ska det vara?

men man kan inte smitta om man inte är sjuk

det finns ingen korrelation mellan att vara ovaccinerad och att ha covid
Citera
2021-12-06, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, 55 procent av jordens befolkning har nu blivit vaccinerade. Det kallar jag bred testning. Även de mest sällsynta biverkningarna borde vara kända nu. Vad som händer, på sikt, med såväl Covid-19 sjuka som vaccinerade känner vi, naturligtvis, inte till. Men vi vet, t.ex att många åker på långtids-covid. Bara i Sverige kan det röra sig om 100 000 personer.

Hur man än vänder och vrider på det blir det väldigt många som har fått vaccin, MEN oftast låter det som om vi förutsätter att alla vaccinerade har fått mRNA och DET stämmer inte. Många i världen har fått helt andra vaccin, som inte är byggda med den nya gentekniken. Främst europeer och amerikaner som har fått dessa experimentella vaccin.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-12-06 kl. 20:55.
Citera
2021-12-06, 20:55
Medlem
madeinflens avatar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/studie-covid-smitta-gav-battre-skydd-an-vaccin

Kanske länkad tidigare. Pekar lite åt ett håll jag hoppats på..
Citera
2021-12-06, 20:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Detsamma gäller även vaccinerade. Ovaccinerade sprider dock smitta i större utsträckning än vaccinerade enligt ett flertal studier, hur svårt ska det vara?
Och hur många studier har du sett som rör tiden sedan vaccinpassen började gälla?

Det är ju knappast intressant vem som smittade för någon vecka sedan eftersom infekterade ofta inte smittar särskilt länge. Så glöm alla studier som gjordes innan vaccinerade och ovaccinerade segregerades, de bli inaktuella innan mjölken du har i kylskåpet går ut.
Citera
2021-12-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
men man kan inte smitta om man inte är sjuk

det finns ingen korrelation mellan att vara ovaccinerad och att ha covid

Kom igen, man kan smitta även UTAN symtom. Vakna.
Citera
2021-12-06, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är till syvende och sist spridningen som avgör vilka restriktioner som måste till för att dämpa den.

Med det antagandet, som bekräftas av det du skriver, så är inte samhället stängt för ovaccinerade iom vaccinpass. Det är istället öppet för vaccinerade, i den mån spridningen tillåter det.

Vaccinpass är en lösning som tillåter ett partiellt öppet samhälle, snarare än ett mer stängt samhälle för alla.
Ok din fårskalle.

Vaccinerade smittar också. Vad är då meningen med vaccinpass?
Citera
2021-12-06, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Kom igen, man kan smitta även UTAN symtom. Vakna.

Jamen snälla det vanligaste är att det är de vaccinerade som inte har symtom och covid är alltså ett virus som smittar ungefär en vecka och som ytterst få personer har haft mer än en gång.

Det absolut vanligaste är alltså att en ovaccinerad person inte bär på smitta, särskilt inte om de redan har haft sjukdomen. Det är inte en kronisk sjukdom som smittar resten av livet.
Citera
2021-12-06, 21:04
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, 55 procent av jordens befolkning har nu blivit vaccinerade. Det kallar jag bred testning. Även de mest sällsynta biverkningarna borde vara kända nu. Vad som händer, på sikt, med såväl Covid-19 sjuka som vaccinerade känner vi, naturligtvis, inte till. Men vi vet, t.ex att många åker på långtids-covid. Bara i Sverige kan det röra sig om 100 000 personer.

Precis, man VET inte vad som sker på sikt då ingen har fått dessa vaccin tidigare. Så att gå ut och säga att dessa vaccin är säkra är inte bara en direkt lögn utan oetiskt och strider mot läkareden.

Nu är det ju så fiffigt ordnat att ingen person, företag eller stat kommer hållas ansvarig för effekterna, så de kan lova och försäkra vad som helst!
Citera
2021-12-06, 21:06
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Ok din fårskalle.

Vaccinerade smittar också. Vad är då meningen med vaccinpass?
Vaccinerade smittas mindre och smittar därmed mindre och då är poängen att vi kan ha ett öppnare samhälle med samma smittspridning vi skulle få med ett mer stängt samhälle med ovaccinerade. Poängen är alltså ett öppnare samhälle med färre restriktioner. Ganska självklart, kan jag tycka.
Citera
2021-12-06, 21:13
Medlem
Citat:
Vaccinerade smittas mindre och smittar därmed mindre och då är poängen att vi kan ha ett öppnare samhälle med samma smittspridning vi skulle få med ett mer stängt samhälle med ovaccinerade. Poängen är alltså ett öppnare samhälle med färre restriktioner. Ganska självklart, kan jag tycka.
Fsst vi ser ju klart och tydligt att smittan ökar här i Sverige och dessa politiker kommer ju införa Restriktioner IGEN så då kommer vi i te direkt ha ett öppet samhälle även om restriktionerna var milda. Vaccinet sket sig. Blev bara till en klassfråga och en fråga för godhetsknark. Folk hejar på vaccinet som de vore gud. Första dosen, andra dosen, tredje dosen men du ska ändå leva med restriktioner. Folk vaccinerade ju sig för att få sin frihet tillbaka. Jadu... Ser ju inte superljust ut oavsett omicron eller intr
Citera
2021-12-06, 21:15
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, i princip återstår nästan inget skydd alls efter 6 månader.

Här är en studie (finns många fler)

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/09/kraftig-nedgang-i-antikroppar-sju-manader-efter-dubbla-vaccindoser/

Snälla, var inte så rädd hela tiden. Du måste försöka leva medans du lever.

Jag får inte ens vaccinera mig pga en allvarlig allergi men jag orkar inte tänka hela tiden på denna skitpandemi. I början var jag väldigt rädd men med tiden har jag ändrat på mig så att jag till exempel inte hänger på den här tråden jämt och ständigt. Jag läser inte heller allt ​om pandemin som jag gjorde i början.

Jag lever mer försiktigt än vad jag gjorde innan Corona men jag tänker inte låta den styra hela mitt liv.
Citera
2021-12-06, 21:16
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:

Norge - 100 av 120 fullvaccinerade. Hur bra är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in