Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Nu verkar det ju dock iofs som att hon vid denna tid ev. kan ha haft åsikter som även varit åt detta hållet. Det är ju dock då hon var i övre tonåren och det är så länge sedan att det faktiskt känns löjligt att ens dar upp det. Håller dock med om att man får skilja på handlingen från åsikten. I de kretsar jag hängde med som yngre, så kunde det på fester ibland "fylle-heilas". Detta var då bland folk som låg skapligt långt ut till vänster.
Det här känns som en upplevelse som typ alla som haft en normal uppväxt delar. Jag tror att det beror på att just nazismen beskrivits som det ultimata tabut i skolundervisningen och därför blir hitlerhälsningen en självklar referenspunkt i ungdomars extremhumor.
För egen del hade jag önskat att fler politiker också vågade erkänna att de bytt åsikter. Alla tänkande människor byter uppfattning med åren, men av någon anledning verkar det vara väldigt svårt för somliga politiker att erkänna att de gjort det. Förklaringen brukar vara något i stil med "det var ett annat läge då" eller "det var inte så jag menade", men oftast hade nog den mest rimliga och trovärdiga förklaringen bara varit "ja jag tyckte så då, men vis av erfarenhet har jag bytt uppfattning i frågan".
Själv behöver jag bara gå tillbaka 5-6 år i min postningshistorik på Flashback för att hitta inlägg som jag inte längre kan stå för idag. Man är inte korkad bara för att man gjort eller sagt vissa korkade saker tidigare i livet. Däremot är man korkad om man inte förmår byta riktning.