Citat:
Ursprungligen postat av
Ghostery
Är väl nån kränkt muslimfitta som inte tålde att det heter JULmust…. 🙄
det som är lite kul är att jag har inte träffat en enda invandrare som inte gått full blown fucking bonkers på våra traditioner. Varenda EN av mina muslimska vänners morsor har fan med stolthet slängt upp Apotekarnes kring december och tindrat med ögonen. Det är ändå förjävla fint och är genuint ett drag jag tycker är så fruktansvärt charmigt bland nyanlända. "vad gillar man i detta kalla skitlandet? Okej julmust är en grej då köper jag hem 800 liter". Alltså verkligen. Det säger något tycker jag.
Hela byta-namn-grejen känns som ett södertörnskoncept där någon septum-piercad liv-strömquist-älskande Siri från Umeå bestämt sig för att de som inte firar jul blir kränkta. Detta helt utan att ens faktiskt faktachecka om det stämmer. Ironin är så jävla slående att den hade golvat Tyson i sina bästa dagar.
Fuck do i know: men det hade känns OTROLIGT mycket mer inkluderande i att rulla med de slagen. Släng på någon chanukka-ljusstake eller en Sikh tillsammans med en tomte som halsar julmust som om det vore hennesy. DET hade verkligen visat på inkludering. Men det förstår väl ingen från södertörn.
HUR SOM. nog om hur sopiga södertörn är. De kan genuint dra långt åt helvete och stanna där. Och konstfack. Och berghs. Och hyper island. Det är la äntä hela världen att man bytt namn. Det kommer från en fin plats. Men exkluderingen av den grupp man anser sig inkludera känns märklig. Att basera sin reklam på någon tredjegenerationsinvandrares twitter-fighter känns puckat. Det känns som att de vill byta namn så de kan ryggdunka sig själva och runka av varandra intern för att visa hur PK de är, utan att egentligen stämma om huruvida gesten faktiskt ger något.