2021-12-07, 14:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2021-12-24
Eller så är det för att engelskans ord "festive" är synonymt med bl.a. "jul". Jag ser två orsaker: Först så kanske det finns krav för att drycken ska få kallas för julmust, så detta kanske är någon liknande dryck men inte riktig julmust (t.ex. som att laktosfri mjölk inte får kallas för "mjölk"). Om så inte är fallet så antar jag att dom försöker sprida "julmust" bland icke svensk-talande. Jag tror inte nödvändigtvis att muslimer klagat, det är nog mer amerikaner och ryssar som handlar på Ikea än muslimer.

Du är ute o cyklar, tyvärr. Det finns en koordinerad attack på julen, och i förlängningen kristendomen, från överheten. I min kommun så har dom skyltar på rondellerna där det står "God Helg". Detta är ingen slump.
Citera
2021-12-07, 14:57
Medlem
Wotans avatar
IKEA verkar ha missat att "Jul" inte är någon kristen högtid från början, utan just en nordisk/svensk vinterfest för att fira vintersolståndet den 21:a där man hängde upp 7 slavar, 7 hästar, 7 getter osv i ett träd i Uppsala och skar halsen av dem, vilket sedan kidnappades av kristna som "jul" och "julgran".
Citera
2021-12-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
”Svensk festdryck” Vad tycker ni? Är det bara en rolig gimmick eller ett antikristet ställningstagande för att möjligen sälja mer must eller bryr ni er inte?

https://www.ikea.com/se/sv/p/vintersaga-svensk-festdryck-00426277/
Är inte "svensk" kränkande? Borde heta inkluderande festdryck istället.
Citera
2021-12-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
IKEA verkar ha missat att "Jul" inte är någon kristen högtid från början, utan just en nordisk/svensk vinterfest för att fira vintersolståndet den 21:a där man hängde upp 7 slavar, 7 hästar, 7 getter osv i ett träd i Uppsala och skar halsen av dem, vilket sedan kidnappades av kristna som "jul" och "julgran".
Det är väl där skon klämmer...
Citera
2021-12-07, 15:04
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Det är väl där skon klämmer...

Ja, asatro och fornnordisk kultur är nog ännu värre än kristendom? Det är bara islam och homokultur som är ok i globalisternas värld. Och judendom, så klart, men det säger de inte högt...
Citera
2021-12-07, 15:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du är ute o cyklar, tyvärr. Det finns en koordinerad attack på julen, och i förlängningen kristendomen, från överheten. I min kommun så har dom skyltar på rondellerna där det står "God Helg". Detta är ingen slump.

Vilka är »överhögheten« och är du så tafatt att du inte kan sätta upp egna juldekorationer? Ingen kan ta julen från dig om du inte låser dig vid att det är andra som ska fixa din jul.

Att de sätter upp »God Helg« är smart för då får de in alla helgerna under den korta tid som det handlar om. För övrigt har jag aldrig varit med tidigare juldekorationer än som sker nuförtiden. Folk börjar sätta upp adventsljusstakar och adventsstjärnor tidigt i november för att sedan ta ner det 27 december. Det är om något att förstöra julen. Förr satte ingen upp något förrän första advent och ingen tog ner det förrän tjugondag Knut.

IKEA:s Vintersaga låter som ett vacker och stämningsfullt sätt att göra den mörka årstiden till något ännu större än några fattiga minuter med Kalle Anka och Co och en svålrik skinka.
Citera
2021-12-07, 15:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilka är »överhögheten« och är du så tafatt att du inte kan sätta upp egna juldekorationer? Ingen kan ta julen från dig om du inte låser dig vid att det är andra som ska fixa din jul.

Att de sätter upp »God Helg« är smart för då får de in alla helgerna under den korta tid som det handlar om. För övrigt har jag aldrig varit med tidigare juldekorationer än som sker nuförtiden. Folk börjar sätta upp adventsljusstakar och adventsstjärnor tidigt i november för att sedan ta ner det 27 december. Det är om något att förstöra julen. Förr satte ingen upp något förrän första advent och ingen tog ner det förrän tjugondag Knut.

IKEA:s Vintersaga låter som ett vacker och stämningsfullt sätt att göra den mörka årstiden till något ännu större än några fattiga minuter med Kalle Anka och Co och en svålrik skinka.

Lugn nu snippan.

Ingen kan ta julen eller kristendomen från mig. Det var inte det mitt inlägg handlade om. Läs nu igen.
Citera
2021-12-07, 15:13
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Vad spelar det för roll vad dom döper sina drycker till? Produkten är fortfarande julmust, fast med ett annat namn.

Jag tolkade det du skrev som att man slipper förklara vad den heter efter namnbytet?
Citera
2021-12-07, 15:55
Medlem
Brajias avatar
Detta är frontlinjen i det ariska folkmordet! HEIL JULMUST! LÄNGE LEVE DEN ARISKA RASEN!
Citera
2021-12-07, 15:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Lugn nu snippan.

Ingen kan ta julen eller kristendomen från mig. Det var inte det mitt inlägg handlade om. Läs nu igen.

Du har förmodligen ingen jul. Köp lite Vintersaga så får du några sekunders glädje.

Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Detta är frontlinjen i det ariska folkmordet! HEIL JULMUST! LÄNGE LEVE DEN ARISKA RASEN!

Sluta fantisera. Du är säkert svarthårig med bruna ögon.
Citera
2021-12-07, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Istället för att sänka debatten i tråden på din egen vanliga kloak-nivå med kränkande personangrepp förslår jag att du för en gångs skull använder de få grå celler du har. Prova att använda dem, det kanske känns bättre då? Du kanske får en aha-upplevelse?

Att IKEA försöker förvanska och kommersialisera vårt kulturarv genom att byta namn på välkända produkter är fan mig kultur-terrorism. Storebror i Orwells "1984" skulle vara nöjd och stolt. Vad tror du IKEAs syfte är med detta?

Ja, det kan man diskutera. Givetvis är det primära för dem att tjäna pengar. De tror att de når det målet med en nivellering och utsmetning av vårt kulturarv och våra traditioner. Inga kontroversiella delar skall vara kvar. Allt skall kunna accepteras av alla oavsett ursprung och bakgrund. Vi skall alla drillas från unga år till att vara aningslösa och välanpassade konsumenter som med öppna armar tar emot IKEAs multi-kulti-budskap. För att, som Mona Sahlin sa: Alla fina svenska traditioner har kommit utifrån. Vi har ju bara töntiga traditioner som Midsommar och Jul.

Men jag vägrar, julen är för mig inte en kommersiell neger-högtid kallad "Vintersaga" med en diffus bakgrund. Jag kommer att fira jul som tidigare år i mitt liv, med en fest att året snart vänder och mörkret försvinner. Jag firar med min familj med jul-öl eller mjöd till vuxna och julmust till barnen, skinka i övermått, syltor, lutfisk, sillinläggningar och lax. Janssons frestelse och rökt ål nedsköljd med en iskall Skåne. Som efterrätt blir det risgrynsgröt med smörhål och kanel. TV-jäveln får vara avstängd, nu råder julfrid. Jag vill inte se någon muslimsk TV-värd i dumburken. Fram på kvällen tar jag en promenad i snön och njuter av stillheten och av att ljuset kommer tillbaks till vårt land. I mina tankar kommer jag ihåg tidigare jular och döda släktingar. Jag saknar mycket det land som försvinner framför mina ögon.

Men sitt du och drick "Vintersaga" och ät halal-köttbullar från IKEA i din ensamhet! Det är ditt val!
Ingen tar din jul i från dig, du är bara paranoid.

Kollektionen heter Vintersaga, du kan kolla. Det är precis samma larv varje vinter när IKEA släpper en ny vinterkollektion: muppar likt dig tror en massa och skäller ut en halmgubbe. Men fortsätt, så jag kan ha något att skratta åt
Citera
2021-12-07, 16:14
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Helt klart ja så vintersaga säger inget om vad det är.

Och det behöver det inte heller göra, det sköter produktbeskrivningen bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in